את שבוע הלימודים פתחה מערכת החינוך עם 3,898 תלמידים, נכון לאמש, ילדים ועובדי הוראה שנמצאים בבידוד על רקע התפשטות נגיף הקורונה, מהם 3,657 תלמידים ו־241 עובדי הוראה. 

במקביל, כ־640 תלמידים ועובדי הוראה יצאו מבידוד, בהם 597 תלמידים ו־43 מורים. שר החינוך, רפי פרץ, ציין בנושא הקורונה כשאמר: "אנחנו מנטרים כל תלמיד שנמצא בבידוד, המשרד מלווה את התלמידים שנמצאים בבידוד בלמידה מרחוק ובצוותים מלווים".

הקבינט הציבורי לחינוך, מטה הפעולה של ראשי ארגוני חינוך בישראל, נקפו בסוף השבוע אצבע מאשימה כלפי ההתנהלות במשרד החינוך. בשבוע שעבר נערך שבוע הכוננות הארצי למצב חירום, בו בין היתר תורגלה למידה מרחוק של התלמידים. לטענתם התוצאות לוקות בחסר ויש לשפר את זמינות וסנכרון החומרים הלימודיים מרחוק. 

בנוסף, הם קראו להקמת ממשלת חירום שתטפל גם בנושאים העומדים על סדר היום וגם בנושאי התקציב ובראשם החינוך.
בישיבת ממשלה שנערכה בנושא משבר הקורונה, ציין שר החינוך כי היערכות המשרד שלו מנעה התפשטות מהירה יותר של הנגיף. השר פרץ הוסיף: "משרד החינוך ערוך לכל תרחיש ומבצע פעולות בהתאם להוראות משרד הבריאות. באיטליה סגרו בתי ספר ואוניברסיטאות ואצלנו הפעולות הוכיחו את עצמן. כולנו תפילה ותקווה שבקרוב הכל יהיה מאחורינו, עד אז חשוב לנקוט בכל אמצעי הזהירות".

רפי פרץ. צילום: אלוני מור
רפי פרץ. צילום: אלוני מור

בתוך כך, משרד החינוך הודיע אתמול על השבתת טיולי הגדנ"ע לשבועיים הקרובים בעקבות הנחיית משרד הבריאות ובתיאום עם צה"ל. ארבעת המוסדות שלא ייצאו לטיולי הגדנ"ע הם ישיבת אביר יעקב מנהריה, תיכון אמי"ת קנדי מעכו, בי"ס המתמיד מקריית שמונה ומקיף דנציגר מקריית שמונה.

כ־10 פעוטות ממעון במושב כרם שבמועצת חוף הכרמל נשלחו אתמול לבידוד. באשר להורים הנאלצים ללוות ילד שנמצא בבידוד ביתי, חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד) אמור לתת מענה. בחוק נקבע, כי עובדים שכירים, אשר בני זוגם עובדים, זכאים לזקוף עד 8 ימי היעדרות בשנה על חשבון ימי המחלה הצבורים שלהם, בגין מחלת ילדיהם שמתחת לגיל 16 שנה. 
העובד יהיה זכאי לתשלום בגין ימי המחלה, בהתאם למקובל במקום העבודה שלו. כאשר אין לעובד מספיק יתרת ימי מחלה וכל עוד לא תתקבל החלטה מצד המדינה לשאת בעלויות ימי המחלה, הרי שיוכל העובד לעשות שימוש בימי חופשה אותם צבר, על חשבון תקופת היעדרותו בשל בידוד שלו או של קטין. 

עו"ד עמית גרוס, ממשרד דורון, טיקוצקי, גרוס ושות' אומר: "הממשלה חייבת לקבל החלטה בדבר נשיאת הנטל הכלכלי בגין ימי מחלה של עובדים המצויים בבידוד, בין אם הינן שכירים ובין אם הינם עצמאיים, באמצעות תשלומי דמי ביטוח לאומי. בעלי העסקים לא יוכלו לשאת בעלויות של ספיגת ימי המחלה לצד פגיעה בהכנסות ובתזרים המזומנים".

מסמך מזויף של משרד החינוך הופץ ברשתות החברתיות

בימים האחרונים מופצות שמועות וחדשות כזב רבות בנוגע להתמודדות עם התפשטות הנגיף במערכת החינוך. רבות מהן עוסקות בביטול לימודים, בהנחיות חדשות או במקרי הידבקות בנגיף, וקבוצות ההורים בווטסאפ נתקפות בהלה.

כך, למשל, אתמול בבוקר הופץ מסמך מזויף שיצא כביכול ממשרד החינוך וקובע  כי חלה חובה ללבוש כפפות הגנה על הידיים בעת השהות במוסד לימודי. במשרד מיהרו להכחיש את השמועה והדביקו על תמונת המסמך הפיקטיבי כיתוב המבהיר כי המסמך אינו אמיתי, כדי להפסיק את הפצתו.

המסמך המזויף. צילום: דוברות משרד החינוך
המסמך המזויף. צילום: דוברות משרד החינוך

"אני שומע על רחשים ושמועות כוזבות. אנחנו הגורם המוסמך היחיד בנושא, בתיאום עם משרד הבריאות, ורק דרכנו יעברו ההוראות. בינתיים אנחנו מנטרים ומלווים כל תלמיד שנמצא בבידוד וערוכים לכל תרחיש", הדגיש השר פרץ בהקשר זה.

נכון לעכשיו הלימודים מתקיימים כסדרם במוסדות הלימוד עבור כל מי שאינו בבידוד, למעט בחופשת פורים. הודעות והנחיות בדבר פעילות לימודית ובנוגע להידבקות בנגיף יוצאות באופן מסודר דרך משרדי החינוך והבריאות.