הרשימה המשותפת אינה צריכה להתלבט יתר על המידה. ההמלצה על יו”ר כחול לבן בני גנץ לנשיא המדינה ראובן ריבלין היא צו השעה; היא היענות לכמיהתו של הציבור הערבי להדיח את מי ששיסה והסית נגדו ולהיות בד בבד חלק מקואליציה עתידית פוטנציאלית.

ייתכן שאני רותם את העגלה לפני הסוסים. ייתכן שאני נלהב מדי. אולם בכל סיטואציה אחרת הרשימה המשותפת, הזוכה האולטימטיבית של הבחירות האלה, תפעל ללא היגיון ובעיקר תמסמס את ההישג הכביר הזה ותיוותר כפי שהייתה - תקועה בפינה ורחוקה מתהליך קבלת ההחלטות בעיצוב פניה העתידיים של המדינה.

שומה על הרשימה המשותפת לפעול לטובת הציבור שבחר בה באופן גורף. הציבור הערבי הרי מתחבט בלא מעט בעיות אזרחיות כבדות מנשוא. חוק קמיניץ, אלימות בתוך החברה, חוק הלאום והתרחקותו של היישוב הערבי בארץ מתוואי הציוויליזציה. רק בהתחברות לשלטון ולניהול המדינה נוכל לצפות לעתיד טוב.

נכון, גנץ התגלה אף הוא כמנהיג של יהודים ולא של ערבים. הצהרותיו החוזרות ונשנות בגנות המשותפת ולמען “יהודים ציוניים” בלבד, מרתיחה. גם אם דבריו נאמרו מטעמים טקטיים, הם עדיין פוגעניים, דמוניים ומסוכנים.

ואף על פי כן, מי שניהל את המדינה עד כה יזם וגם הוציא לפועל יוזמות חקיקתיות המרחיקות אותנו ממעגל השוויון והשלום. יתרה מזו, מסע הדמוניזציה, ההסתה והדה לגיטימציה הפכו את האזרחים הערבים לנרדפים ולמוקצים לא במדיניות בלבד, אלא גם אופרטיבית ובחסות החוק.

הציבור הערבי וגם לא מעט יהודים שלחו אתכם, חבריי מהמשותפת לכנסת, בכוח מבוסס, כדי לנסות ולשנות את מציאות חיינו - ולא כדי לשבת על הספסלים האחוריים ולצרוח.

ציבור זה שלח אתכם גם כדי להוביל מהלך של שילוב ושיתוף פעולה בין ערבים לבין יהודים.

אם תשכילו להיות חלק מקואליציה שתרכיב ממשלה ותנהל את המדינה בשפיות, נוכל כולנו להפיק תועלת מרבית. שרים ערבים ואולי אף מנכ”לים וסמנכ”לים יובילו אותנו בשותפות למחר של תקווה ואמונה. אנו ראויים לכך כי ממש, אבל ממש, נמאס ונשבר לנו.

לפיכך אין מנוס אלא להמליץ על גנץ. זאת האופציה היחידה שעומדת על הפרק.

הכותב הוא ח"כ לשעבר, עיתונאי ושדרן