החל מינואר 2021 אזרחים לא יוכלו יותר להוציא תדפיס "תעודת יושר" במשטרה. בין שלל מטרות הרפורמה עלה הצורך ביצירת אבחנה ברורה בין שתי זכויות נפרדות. מחד קיימת "זכות העיון" של האזרח ברישום הפלילי המלא שלו אשר כולל גם רישומים של תיקים סגורים במסגרת קבלת תדפיס רישום פלילי. מאידך קיימת זכותם של גופים המנויים בחוק לקבל לידיהם "תעודת רישום פלילי" המכילה את הרישומים בהיקף מוגבל יותר.

לדוגמא, כאשר לשכת רואי החשבון מבקשת לבחון מועמד המבקש להתקבל לשורותיה היא רשאית לקבל לידיה ישירות מהמשטרה תעודת רישום פלילי, המכיל רק את הרישומים הפליליים שטרם התיישנו.
לעומת זאת, לשכת עורכי הדין רשאית לקבל לידיה בנוסף לרישומים שטרם התיישנו גם רישומים שטרם נמחקו. זאת אומרת, שכל גוף רשאי לקבל מידע בהיקף אחר על פי החוק. 

מעסיקים רבים חייבו עובדים פוטנציאליים למסור להם תדפיס רישום פלילי
מועמד לעבודה שמביא למעסיק בעצמו את התדפיס המלא נותן לו מידע אודות רישומים שהמעסיק לא היה יכול לקבל ישירות מהמשטרה. מתוך רצון להפסיק את ההפרות ולהגביל את יכולתם של מעסיקים לכפות על מועסק פוטנציאלי להביא את הרישום הפלילי בעצמו, הרפורמה מונעת מהמעסיק את האפשרות לפנות אל המועסק ישירות כדי לקבל את תדפיס הרישום הפלילי. 

העובד הפוטנציאלי לא יאלץ עוד להתלבט ולנוע בין קו פעולה שגוי של הבאת תדפיס מלא למעסיק, ובין קו פעולה של לשקר למעסיק בהבאת הדף הראשון הנקי מרישומים בלבד, שכן תישלל ממנו האפשרות לקבל תדפיס בתחנת המשטרה. 
הטלת סנקציה עונשית על המעסיק בגין ביצוע עבירה של פנייה ישירה אל מועסק פוטנציאלי בבקשה בלתי חוקית לקבל את תדפיס הרישום הפלילי שלו, הוכיחה את עצמה כלא יעילה כיוון שלא התאפשר לאכוף אותה בפועל. 

החל מחודש ינואר 2021 לא יודפסו עוד תדפיסי רישום פלילי במשטרה
החל מחודש ינואר 2021 לא יודפסו יותר תדפיסי רישום פלילי במסגרת המרכז לשירות האזרח בתחנות המשטרה. אם כך, מה יעשה אדם שמבקש לממש את זכות העיון שלו במידע?
המבקש לקבל מידע אודות רישומיו יוכל להגיע לתחנת המשטרה, ולצפות ברישומים הפליליים שלו על גבי מסך המחשב בלבד. האם יהיה מותר לצלם את מסך המחשב עם פרטי הרישומים? התשובה לשאלה זו היא שלילית. בהתאם לרפורמה אסור יהיה לאזרח לצלם את מסך המחשב כדי שלא ניתן יהיה להעביר את המידע הלאה למעסיק. 

האם יהיה מותר למי שמממש את "זכות העיון" להעתיק על דף את פרטי הרישום? התשובה לשאלה זו היא חיובית. במסגרת הרפורמה יתאפשר לאזרח להעתיק את הרישומים שלו על דף בכתב יד.
שינוי זה מלווה במשמעויות כבדות משקל אשר יפגעו ביכולתם של אזרחים המעוניינים לקבל שירותים של עורך דין בהגשת בקשת חנינה לקיצור תקופות התיישנות ומחיקה. 

הפתרונות בעניין זה דחוקים. אפשרות אחת היא לבקש מעורך הדין להתלוות עמכם כך שיוכל להסתכל על המסך בתחנת המשטרה כדי להבין את מצב הרישום, או לצייד אותו בייפוי כוח עמו יוכל להגיע בעצמו לתחנה ולעיין במידע ללא הלקוח. האפשרות השנייה היא להקפיד על העתקה מדויקת של המידע מהמחשב המשטרתי ולמסור אותו לעיונו של עורך הדין.

לפניה ישירה אל עורך דין איילון בירנבוים, לחץ/י כאן

הקדמה הטכנולוגית מאפשרת להשיג מידע בדרכים שונות
בעידן האינטרנט, חשוב לזכור כי קיימים מאגרי מידע פרוצים ויכולות טכנולוגיות רבות להשגת מידע בצורות שונות, שאינן מוגבלות רק להבאת התדפיס הפיזי, כך שלא בטוח כי מדובר באמצעי שיוכיח את עצמו כיעיל.
הרפורמה נועדה לחזק את אמון הציבור ביכולת של המדינה לשמור על המידע, ואולם ספק גדול באם הגבלת הגישה לתדפיס הפיזי אכן תגשים מטרה זו. הרפורמה כוללת גם שינוי של אופן חישוב תקופות ההתיישנות והמחיקה של הרשעות.
תקופות ההתיישנות והמחיקה יחושבו באופן שונה מכפי שנהוג כיום, באופן שמקל עם מי שהסתבכו בעבר באופן שולי במעורבות בפלילים.

אופן החישוב החדש של תקופות ההתיישנות והמחיקה

  • גזר דין ללא הרשעה ("אי הרשעה") –0 שנות התיישנות ו-5 שנות מחיקה.
  • הרשעה ללא רישום נוסף שהסתיים ללא מאסר –הכלל: 4 שנות התיישנות + 4 שנות מחיקה. החריג: 5 שנות התיישנות +7 שנות מחיקה בעבירות אלימות, מין, התעללות בחייל ועבירת סמים.
  • הרשעה ללא מאסר ואולם קיימים רישומים נוספים –7 שנות התיישנות + 7 שנות מחיקה.
  • הרשעה הכוללת מאסר עד חמש שנים –7 שנות התיישנות + תקופת המאסר שהוטלה + 10 שנות מחיקה.
  • הרשעה הכוללת עונש מאסר מעל חמש שנים –10 שנות התיישנות + תקופת המאסר שהוטלה + 10 שנות מחיקה.

ראוי לציין לשבח את השינוי לטובה באופן חישוב תקופות ההתיישנות והמחיקה המתוכננות, שיקלו עם מי שהסתבך עם החוק באופן שולי.

מה עוד חדש במסגרת הרפורמה המתוכננת?
גופי חקירה ואכיפה חיצוניים למשטרת ישראל יהיו מחויבים בדיווח למחלקת המרשם הפלילי של המשטרה החל משלב פתיחת החקירה. גופים הזכאים לקבל "תעודת רישום פלילי" מהמרשם יהיו מחויבים להתייחס ל"אמות מידה" כשנבחנת מועמדות של אדם לקבלת רישיון מקצועי או תעסוקה, מבלי לפסול מועמדות באופן אוטומטי. 

אמות המידה הן מהות העבירה, האינטרס הציבורי, סוג העבירה וחומרתה, האחריות הנדרשת הכרוכה במשרה או ברישיון, הזמן שחלף, חשש לפגיעה בביטחון הציבור, גילו של האדם, נסיבות אישיות ושיקום, ומספר הרישומים.
לא תתאפשר מסירת מידע לגבי עבירות שנעברו על ידי קטין בהיותו מתחת לגיל 12. נוסף על כך נקבע כי תיקי עיכוב הליכים יבוטלו.

לאחר העברת החוק ב-2019 מסר יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי: 

".. ההצעה מחליפה את חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים הקיים בחוק חדש שעורך איזון נכון יותר בין השמירה על האינטרס הציבורי של הגנה על הציבור לבין תקנת השבים והאינטרס החשוב של שיקום ושילוב מי שמעד חזרה בחברה. הצעת החוק נסמכת על המלצות ועדה בראשותה של פרופ' קנאי ..".  

לשאלות נוספות, אשמח לעמוד לרשותכם. עורך דין איילון בירנבוים עוסק במשפט פלילי, בייצוג חשודים ונאשמים בפלילים ובעבירות תעבורה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.

עורך הדין איילון בירנבוים (צילום: דוד סקורי)
עורך הדין איילון בירנבוים (צילום: דוד סקורי)

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.