בישראל ובעולם ממשיכים להיערך להתפשטות הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הבוקר (שני) שיחת ועידה בווידאו עם מנהיגים מאירופה, ודן עמם באתגרים ובשיתופי פעולה בין המדינות בהתמודדות עם נגיף הקורונה. בתוך כך, כ-4,000 עובדים בבתי מלון הוצאו לחופשה ללא תשלום, ובמקביל החל הליך של צמצומים ופיטורים של עובדים זמניים ועובדי חברות כח אדם.

בשיחה שערך נתניהו עם מנהיגים מאירופה השתתפו קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה, ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וראש ממשלת רומניה לודוביק אורבן.

"אני מברך על ההזדמנות לקיים את ועידת הווידאו הזו, כיוון שאני סבור שנוכל לעזור למדינות שלנו ולעזור אחד לשני באמצעות שיתוף מידע ותיאום פעילויות מסוימות", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני יודע שהזמן פה קריטי, הן הזמן שלכם והן הזמן של מדינותינו. ראשית, אני רוצה להציע שנקים את הפורום הזה ונמשיך עם אנשי קשר מכל אחת ממדינותינו, כדי שנוכל להמשיך חלק מהדברים שיעלו בשיחה הזו". 

נתניהו בשיחת הוועידה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו בשיחת הוועידה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"באופן ספציפי, יש לי שלוש הצעות לשיתוף פעולה: ראשית, בתחום בדיקות רחבות ההיקף – לשנות לחלוטין את קצב הבדיקות, משך הבדיקות של האנשים ומהירות הבדיקה. דיברתי על כך אתמול עם סגן נשיא ארצות הברית פנס ועם המומחית שלו, בירקס, אישה מרשימה מאוד, האחראית כעת על כל הפעילויות שהם עושים כדי להילחם בנגיף הקורונה. למעשה המטרה הסופית היא לפתח בדיקות ביתיות, בדיוק כפי שעושים לבדיקת הריון או נגיף האיידס (HIV), בכדי שאנשים יוכלו לבדוק את עצמם". 

"כשזה יקרה", הוסיף רה"מ, "נוכל לצמצם משמעותית - נוכל להפריד בצורה יעילה יותר אנשים בריאים מאנשים חולים. זה טוב לבריאות וטוב מאוד לכלכלה שלנו כיוון שאנו עומדים להיתקל בבעיות רציניות של בידודים המוניים. אי אפשר לנהל כלכלות באופן כזה. לכן, אנו מצוותים את אנשי המחקר שלנו עם אנשי המחקר שלהם, ואני מציע שאם אתם סבורים שיש לכם תרומות מדעיות וטכנולוגיות לזה, דברו אחד עם השני ונוודא כמובן שהאמריקנים מבינים את זה. זה חייב להיות מאמץ בסדר גודל עולמי. העניין הוא לא מי מגיע לזה ראשון, אלא כיצד כולנו מגיעים לזה ראשונים. זו הנקודה הראשונה – שיפור הבדיקות. זה קריטי מאוד. וכמובן מציאת חיסון. אני מכניס את זה בקטגוריה של שיפור האמצעים המדעיים והטכנולוגיים להילחם במחלה".

"הדבר השני", המשיך רה"מ, "קשור לתחבורה והיכולת להגן על שרשראות אספקה. אנו עלולים להגיע מהר מאוד למצב של השבתות של מטוסים או הגבלות על טיסות. זה קורה בעודנו מדברים. אנו הגבלנו טיסות לאנשים שיכולים להגיע ולהידבק. אני יודע שמדינות אחרות עושות זאת גם. זה הולך לקרות. כדי להגן על שרשראות אספקה, אני מציע שיהיו לנו מרכזים בטוחים ומטוסים בטוחים למטרת טיסות. במילים אחרות, אנו יכולים לייעד שדות תעופה בשבילנו, בשביל כולנו באירופה, ואנו נכריז שמדובר בשדה תעופה נקי. אנו נשקיע מאמצים עקביים לשמור עליו נקי. אנו נרחץ ונחטא אותו כל הזמן מסביב לשעון ונבדוק את האנשים שעובדים בו כל הזמן. אני מאמין שהסינים עושים זאת כבר עכשיו בתעשייה שלהם. הם שומרים על התעשייה שלהם פתוחה באמצעות בדיקת האנשים, העובדים החיוניים, כל הזמן. אני מציע שנשקיע את המאמץ הזה ליצור מרכזי תעופה בטוחים באירופה בכל מקום שנחליט עליו. כך, אנו נוכל לשלוח מטוס, אתם תוכלו לשלוח מטוס, החילופים יוכלו להתרחש שם, כדי שלא יהיה צורך לנקות את כל שדות התעופה שלנו בקצב ועלויות שלא נוכל לעמוד בהם. זה יכול להיות גם נקודת מפגש למנהיגים, לאנשי טכנולוגיה, שבה הם יוכלו להיפגש ממש ולא רק להישען על האינטרנט כפי שאנו עושים כעת. זה הדבר השני שאני מציע – מרכז אווירי בטוח".

"הדבר השלישי הוא כמובן חילופי שיטות עבודה מומלצות. לכל אחד מאיתנו יש את הניסיון שלו. אנו רואים מה עובד, מה לא עובד, ואנו יכולים לחלוק מידע. זה הבסיס להצעה שהייתה לי, ויש לכם וודאי רעיונות נוספים שאני מצפה לשמוע אותם. הצעתי היחידה היא שיהיה לנו איש קשר בכל אחת ממשלותינו. במקרה הזה, לנו יש את תא"ל (מיל') יגאל סלוביק ואני מבקש מכל אחד מכם למנות איש קשר כדי שנוכל להמשיך את הדיון הזה".

משבר בענף התיירות

כ-4,000 עובדים בבתי מלון הוצאו לחופשה ללא תשלום היום, כאמור, כאשר במקביל החל הליך של צמצומים ופיטורים של עובדים זמניים ועובדי חברות כח אדם. "מדובר במשבר הקשה בתולדות ענף המלונאות בישראל. במידה ולא יוגש סיוע מיידי מהממשלה, יחלו פיטורי עובדים המוניים והענף יאבד למעלה ממחצית מעובדיו", ציין נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק.

מנתוני התאחדות המלונות עולה, כי במצב הנוכחי, הנזק השנתי המוערך לענף נאמד בכ-4.2 מיליארד שקל (כ-350 מיליון שקל בחודש). עוד עולה מהנתונים, כי התפוסות בבתי המלון צנחו על מתחת ל-40% - ירידה ש כ-30% בממוצע ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. תל אביב וירושלים, עם 30% תפוסה בלבד, מובילות את טבלת הירידות.

חייק התריע עוד, כי סגירתם הצפוייה של גבולות המדינה לכניסת תיירים מכל העולם תביא למחיקה מיידית של למעלה מ-500 מיליון שקל בחודש מהכנסות הענף וההפסד השנתי הכולל יגיע לכשישה מיליארדי שקלים.

לדבריו, ירידה בתפוסות החדרים לכ-20% באזורים מוטי תיירות נכנסת, כמו ירושלים ותל אביב יביאו לפיטורים המוניים וסגירת עשרות מלונות. "מדובר במשבר הקשה ביותר בתולדות ענף המלונות בישראל, הנחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים במשק ונמצא כעת בחזית המשבר", ציין עוד חייק – "הענף, המזרים מידי שנה מיליארדי שקלים לקופת המדינה, נמצא על פי תהום. הגיע הזמן שהממשלה תנהג בצורה אחראית לא רק כלפי אזרחיה, אלא גם כלפי כלכלת ותפנים שללא הזרמת חמצן מיידית לענף בהיקף של כחצי מיליארד שקל החולה הזה ימות".

ארגון יד שרה מקים "קו קורונה"

עקב התפשטות הקורונה בארץ, ארגון יד שרה מקים שירות חדש 'קו קורונה'. כעת, ישנם כ- 70,000 אזרחים ישראליים הנמצאים בבידוד, חלקם זקוקים לציוד רפואי נחוץ, כגון : בלוני חמצן, ציוד נשימתי ואורתופדי ועוד. חרף הבידוד, אין ביכולתם להגיע לסניפי יד שרה, לכן ארגון יד שרה, ארגון המתנדבים הגדול בישראל מקים שירות חדש ונגיש. הציוד יועבר על ידי ניידת ייעודית של הארגון, ומתנדבים אשר ילבשו ביגוד מגן ע"פ הוראת כדי למנוע את המשך התפשטות הנגיף ולשמירת הצוות.