בצל משבר הקורונה, עיריית פתח תקווה נערכת ללמידה מקוונת בכיתה וירטואלית. כבר בשבוע הבא תושלם ההטמעה של מערכת 365 של חברת מיקרוסופט ללימוד מקוון, וכחלוצה בנושא העירייה תאפשר שימוש חינמי בתוכנית האופיס לכל תלמיד. מדובר בכעשרות אלפי תלמידים הלומדים במערכת החינוך בעיר.

כל תלמיד יקבל הרשאות לתוכנה עבור 15 מכשירים, ללא עלות, וחבילת הטבות משפחתית ללא עלות. מדובר בממשק המאפשר לתלמידים ולמורים לקיים למידה בזמן אמיתי, כשהתלמידים צופים במורה והמורה צופה בתלמידים. התלמידים והמורים יתחברו לסביבה המאפשרת למידה מרחוק ונגישות לתכני משרד החינוך. במערכת זו ניתן לנהל דיון על בסיס סרטון או תמונה. נכון להיום, כשליש מבתי הספר היסודיים ומספר קטן של על יסודיים בעיר פועלים בסיוע הכיתה הוירטואלית.

ראש העירייה, רמי גרינברג, אמר: "במסגרת ההיערכות לתרחישי קיצון, הנחיתי את אגף החינוך למתן מענה מיידי ללימדה מרחוק. הממשק יענה על צורך זה. נעשה כל מאמץ בצל המשבר כי הלמידה לא תיפגע". גרינברג הוסיף כי העירייה מנהלת מו"מ עם חברות תוכן על מנת לתת שיעורים מקוונים לתלמידים על יסודיים.

מ"מ ראש העיר וראש מינהל החינוך, רון כץ: "לאור האפשרות כי נגיף הקורונה ישבש את מהלך הלימודים התקין אנו נערכים ללמידה מרחוק המאפשרת למערכת החינוך לפעול כסדרה מבלי שהתלמידים יגיעו פיזית לביה"ס. מערכת 365 תאפשר למידה הדדית ומשותפת, ויתכנו דיונים ושיח כאילו הילדים נמצאים בכיתה עצמה. באמצעות המערכת ניתן להעלות סרטונים, שאלונים וכל חומר פדגוגי רלוונטי. מערכת החינוך המצוינת בפתח תקוה תמשיך לאתר פתרונות איכותיים לכל תרחיש". 

בתוך כך, גם מערכת החינוך הארצית מתכוננת לשינויים בהתנהלותה בתוך משבר הקורונה. אתמול נשלחו לבידוד חלק מהתלמידים והמורים מבית הספר הדו לשוני "יד ביד" בירושלים ומבית הספר "נזירות סיליזיאן" בנצרת, לאחר ששהו בבית לחם ובסביבתה בשבוע האחרון. 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוציא אתמול איגרת למנהלי בתי הספר על רקע התפרצות הנגיף במערכת החינוך בה נכתב "מפת ההתפשטות של הנגיף לכל קצוות תבל וגם אל תוך ישראל, ובכך הציבה לנו אתגר כביר עמו אנו נאלצים להתמודד. מניעה או דחייה של התפרצות הנגיף היא המשימה הלאומית החשובה ביותר העומדת כרגע לפנינו, ולמען השגת המטרה הזו נרתמות כל המערכות, כולל מערכת החינוך."

באיגרת הוא הוסיף כי ישראל היא אחת המדינות המאורגנות בעולם מבחינת השליטה בהתפרצות הנגיף וכי האתגר המרכזי של מערכת החינוך הוא שמירת שגרת לימודים תוך מזעור התפרצותו, ובכך מערכת החינוך עובדת על הנגשת חומר הלימוד מרחוק בכדי לצמצם את הנזק שבהפסד ימי לימודים.

עוד הוסיף אבואב: "הנחת העבודה שלנו היא שהמצב יוחמר והמערכה תחריף, לרבות שיבוש משמעותי יותר של שגרת הלימודים, וגם לכך אנו מכינים את עצמנו. אנו, במטה משרד החינוך, מכינים את המערכת להתמודדות עם כל התרחישים האפשריים ומקווים לטוב".

דבריו שבאו להרגיע ולהוות קו מנחה להתנהלות אל מול הנגיף עוררו סימני שאלה לגבי המשך קיום הלימודים כסדרם בעתיד והתמודדות עם בחינות הבגרות תחת בידוד, ולאחר חיסור לימודים ממושך. אולם בחינות הבגרות אמורות להתקיים רק בתקופת הקיץ בה צופים היחלשות של הנגיף, משרד החינוך מנגיש חומרי לימוד מרחוק, ואין וודאות לגבי התנהלות משרד החינוך בתקופה זו, שכן התפשטות הנגיף והנחיות משרד הבריאות משתנות בזמן אמת.

בעקבות הודעת מנכ"ל משרד החינוך על כך שישנה היערכות לשיבוש משמעותי של שגרת הלימודים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה אמר מייסד משותף של הקבינט הציבורי לחינוך תא"ל במיל' רם שמואלי כי "משבר הוא תמיד הזדמנות. אם הילדים ילמדו מהבית יהיה אפשר להנגיש להם את התכנים המתקדמים ביותר בעולם. במצב כזה של למידה מרחוק אין מרכז ופריפריה, כל התלמידים יזכו לאותו חומר לימודי איכותי שישותף בין כולם".