מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פתחה אתמול את מושבה בווינה, אוסטריה. המועצה, שתינעל ביום שישי הקרוב, תדון, בין היתר, בסוגיית המרוץ האיראני להתחמשות גרעינית. להערכת מומחים, איראן רחוקה כשלושה עד ארבעה חודשים בלבד מהיעד להשיג פצצה גרעינית.

למשתתפים במועצה הוגשו אתמול שני דוחות בנוגע לאי־עמידתה של טהרן בתנאי הסכם הגרעין שעליו חתמה והתחייבויותיה במסגרת האמנה לאי־הפצתו של הנשק הגרעיני. על פי הנתונים, בידי האיראנים יש כיום 1,510 קילוגרמים של אורניום מועשר – פי חמישה יותר מהכמות המותרת. ו־1057 צנטריפוגות חדשות במתקן הגרעיני הנמצא בפורדו, דרומית לעיר קום במדינה. 

מנכ"ל הסוכנות החדש, רפאל גרוסי, קרא אתמול, פעם נוספת, לאיראן לאפשר לפקחי הסוכנות לבקר בשני אתרים חשודים בפעילות גרעינית חריגה: "סירובי האיראנים פוגעים ביכולת הסוכנות להבטיח באופן אמין את היעדרם של חומרים ופעילות גרעינית לא מוצהרת באיראן", אמר גרוסי, אולם הוסיף: "הסוכנות לא הבחינה בשום שינוי משמעותי בשטח" - זאת מאז שהצהירה איראן בתחילת חודש ינואר כי היא איננה כפופה יותר להגבלות שחלות עליה בהסכם הגרעין.

גרוסי התייחס, בין היתר, לגילויים של שאריות אורניום במחסן ליד טהרן שעליהם דווח במסגרת חשיפת ארכיון הגרעין על ידי ישראל. בהקשר זה, בריאן הוק, יועצו המיוחד של מזכיר המדינה האמריקאי ושליחו לענייני איראן, טוען כי הדוחות שקיבלה אתמול הסוכנות, "מדאיגים מאוד גם את המדינות האירופיות שנותרו בתוך הסכם הגרעין". 

אף שארה"ב פרשה כזכור מההסכם, נציגיה עדיין משתתפים במושב של הסוכנות, והוק הדגיש כי האמריקאים "ממשיכים לדאוג שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני". עוד הוסיף: "המפיצה העיקרית של טרור ואנטישמיות בעולם חייבת לעמוד באופן מלא ושקוף לפיקוח הקהילה הבינלאומית".