לפני למעלה מעשור, בנה הצעיר יצא לטיול הגדול ולא שב. מאז, האם האבלה לקתה בפוסט טראומה ולא מצליחה להתאושש מהטרגדיה הבלתי צפויה. אלון גל מייעץ למאזינה בתכניתו ב-103FM כיצד תוכל להשיב את חייה למסלולם. וגם משיב לשאלות המאזינים בנוגע להשגת משרת אמון והקמת חנות מקוונת בקרב אנשים בעלי היסטוריה בעייתית מבחינת התנהלות כלכלית.


לפני 15 שנה בני בן ה־25 טייל בדרום אמריקה. שלחתי לו 1,000 דולר, ויום למחרת קיבלתי הודעה שהוא נשדד, הותקף ומת. מאז אותו אירוע אני לא מצליחה לבכות, כאילו נכנסתי לפוסט טראומה. אני חיה מאזכרה לאזכרה, ומבינה שהגיע הזמן שאבכה, אבל אני לא יודעת איך לעשות את זה נכון. מה עליי לעשות בכדי להתמודד עם הכאב הגדול שאני חווה?

"אנחנו יוצרים לעצמנו מנגנוני הגנה בחיים בכדי להתגבר על טראומות, אבל מה קורה כאשר מערכת ההגנה הפנימית שלנו שומרת עלינו ממשהו שכבר לא מאיים כמו פעם? לך, לדוגמה, היה צורך הישרדותי לסגור את הסכר ולהפסיק לבכות, ואת יודעת שאם תבכי עכשיו זה יועיל לך יותר מאשר יזיק לך. מעבר לזה חשוב שתזכרי שאי אפשר שלא להיות בפוסט טראומה אחרי שעוברים דבר כל כך מורכב וקשה. מדברייך אני מבין שאת מקשרת את עניין הכסף שנתת לו למותו, אבל אי אפשר באמת לשפוט אותך על זה, ואיש לא יצליח להבין את ההקשרים שהתודעה שלך עשתה. אני מבין את הכאב שאת חווה, וחשוב לי לציין שמדברייך עושה רושם שאת יכולה לבכות ולא להתפרק.

 הגיע הזמן שתאפשרי לעצמך עוד ממד של חיים באבל המתמשך שבו את חיה, כי הרי לעולם לא תפסיקי להתעצב על מות בנך עד יומך האחרון. מעבר לזה אני ממליץ לך ללכת לבית העלמין לבד, לשבת ליד הקבר של בנך, ולדבר. שתפי אותו בצפונות לבך, תלטפי את האבן כאילו את מלטפת אותו, ושם הדמעות שלך יופיעו. כשתקומי אחר כך יהיה לך יותר כוח לצחוק. תמשיכי להיות יציבה בהסתכלות שלך, לשלב חיוך בעצב, חיים ומוות, ולזכור שהוא קיבל איתך שנים טובות. הנה, גם אחר 15 שנה את מקדשת את שמו של בנך".

אני עוסק בתחום היזמות בחברת נדל"ן קטנה, שבה קורה איזשהו שינוי ארגוני. כמו רוב הקולגות שלי בעבודה גם אני שוקל את הצעד הבא. אני רוצה להמשיך באותו תחום רק בהיקפים יותר גדולים, אבל ככל שאני רוצה חברה יותר גדולה, ראש הפירמידה נמצא יותר גבוה. גם חשוב לי לציין שמאוד קשה להתקרב למנכ"ל, ועל כן אני לא יודע איך להגיע למשרת אמון שמתאימה לי. מה דעתך? 

"אני מבין מה אתה אומר על האמון, אבל זה לא בהכרח המדד. הרבה פעמים המנכ"ל פתאום מזהה שחסר לו מישהו בעל ניסיון, ואתה צריך לעורר בפנייה שלך אמון, אלה שני דברים שונים. חשוב שתפסיק לפחד לנקוט יוזמה, וכן תנסה להגיע גם לחברות גדולות. אם אני בעל חברה יזמית היום, אני רוצה שאתה תגיד לי 'אני יודע מה לעשות ומה אני יכול לספק'. זכור שאין באמירות האלה שחצנות, אלא ענווה. צניעות זה טריק תקשורתי, בעוד ענווה בנויה על היכרות עם עצמי. היכרות כזו שבמסגרתה אני יודע מי אני, ומה אני יכול להעיד על עצמי בשקט ובלי התנשאות. עזוב את הפחדים, אתה יודע עם עצמך שאתה בעל ערך, ונדרש בהרבה מקומות, כי צריך את השילוב בין יכולת לעמוד במילה לבין מקצועיות. זה לא דבר פשוט, אין הרבה אנשים כאלה".

חייתי עם מינוס בבנק מאז שאני זוכר את עצמי, אבל אחרי עבודה רבה הצלחתי לשנות את אורח החיים שלי, ואני אפילו מצליח לחסוך כסף. רכשתי דירה להשקעה בבודפשט, ויש לי היום עוד 400 אלף שקלים בחיסכון. חשבתי לפתוח חנות אינטרנט. מה דעתך? 

"כשאדם פותח חנות באינטרנט זו חנות לכל דבר. זאת אומרת שצריך לקנות סחורה, לנהל את החנות, ולעבוד בה בדיוק כמו שעובדים בחנות רגילה. קרן השקעות במסחר אלקטרוני זהו נושא שונה לחלוטין, שבו העבודה היא פסיבית ולא אקטיבית כמו בניהול חנות. במסחר אלקטרוני אנשים משקיעים את מה שיש להם בחנות שמנוהלת על ידי אדם אחד. כלומר, אתה זה שפותח את החנות, וכל המשקיעים נהנים מהרווחים באותה צורה. חשוב לזכור שגם במסחר אלקטרוני יכולים להיות סיכונים, אבל לעניות דעתי השיטה הזו מדהימה. האלגוריתם, כאמור, מזהה מהם המוצרים הטרנדיים שנמכרים, המסחר מבוזר ויש קהילה שיתופית – כך שזה לא סתם. אני לא רואה את הסיכון, אבל ממליץ שתקרא יותר על הנושא, ותתייעץ עם מומחים בתחום לפני שאתה בוחר להשקיע בו את כספך".