הסגר שהטילה ישראל ערב חג פורים על יהודה ושמרון והמעברים מרצועת עזה, דחה בשלב הזה את ההחלטות לגבי מדיניות ישראל בנוגע להמשך הסגר בגלל התפשטות מגפת הקורונה עד להערכת המצב שתתקיים מחר (רביעי) במערכת הביטחון.

העמדה במערכת הביטחון הנכונה לשעה זו, היא, כי כל עוד מגפת הקורונה לא מתפרצת דרמטית בשטחי הרשות, יש להימנע מנקיטת צעדים של סגר כללי, אשר עשוי להימשך זמן רב ולהשפיע בצורה דרמטית על המצב הכלכלי ברשות הפלסטינית וגם על המשק הישראלי. הדרך המועדפת בשלב הזה היא לבודד רק האזורים בהם התפרצה המגפה, כפי שכבר קרה בבית לחם.

התיאום בין הרשות הפלסטינית למשרדי ממשלה בישראל, ובמיוחד אל מול המנהל האזרחי מתקיים כרגע ברמה גבוהה, כאשר ברור לכל הצדדים כי האינטרסים הם משותפים. ההחלטה הפלסטינית שלא לאפשר מעבר לאזורים אחרים ברשות, היא שמאפשרת לישראל להחריג בשלב הזה את בית לחם משאר שטחי יהודה ושומרון, נתון משמעותי שיעמוד מחר בפני מקבלי ההחלטות לגבי המשך המדיניות.

כמו בישראל, כך גם בשטחי הרשות הפלסטינית, הערכות אנשי המקצוע גורסות כי למרות הצעדים שננקטים בשטח, התפשטות המגפה תהיה רחבה יותר, כך שסביר להניח שהמגפה תתפשט בשטחים נוספים ברשות הפלסטינית. במצב כזה ישראל תידרש בסופו של דבר לסגור אזורים נוספים לכניסה לישראל, עד להחלטה על סגר כללי שעשוי להימשך תקופה ארוכה.

בשלב הזה העמדה המובילה במערכת הביטחון היא כי סגר כללי על השטחים הוא בבחינת האופציה האחרונה, שצריך ככל הניתן להימנע ממנה. עד להתממשות תסריטים גרועים יותר, גם למשך הזמן יש משמעות, וכרגע בשני הצדדים מעוניינים להרוויח את הזמן ולא למהר לקבל החלטות, שיגרמו לנזק כלכלי הדדי ולהשלכות אפשריות על המצב הביטחוני בשטח. 

בכל מקרה גם בעניין הזה, כמו ביהודה ושומרון כך גם בעזה: על רקע התפרצות מגפת הקורונה נמשך בימים האחרונים השקט הביטחוני היחסי. במציאות המטורפת של המזרח התיכון, בחמאס מבינים היטב כי במקרה של התפרצות המגפה ברצועה הארגון יזדקק לישראל, מסיוע הומינטרי ועד פתרונות נוספים, בעיקר כגשר הכרחי לארגוני סיוע בינלאומיים, זאת במיוחד כאשר מדינות העולם עסוקות כל אחת באתגרים המורכבים שלה נוכח התפרצות הוירוס הקטלני.

לפחות על פי הדיווחים מעזה, המגפה עדיין לא התפרצה ואין חולים מאובחנים ברצועה. אבל במידה ותרחיש כזה יתממש, עזה היא כבר סיפור אחר לחלוטין. הצפיפות, תנאי החיים הירודים ורמת הרפואה הנמוכה, עלולים להוביל להתפשטות מהירה מאוד של הנגיף מהרגע שיתפרץ, ומצב כזה עשוי להקרין גם על ישראל. בשונה מהמצב ביהודה ושמרון, כניסת אזרחים וסוחרים מעזה לישראל היא שולית.

התפרצות של מגפה בעזה עלולה להפוך אותה במקרה קיצוני לאזור מוכה אסון. לאירוע כזה עשויות להיות השלכות ישירות ועקיפות על ישראל. ההתמודדות עם האתגר העולמי, במגפת הקורונה, מורידה את רף המתיחות הביטחונית, לפחות בשלב הזה.