לקראת הפגישה שנדחתה מהיום (שלישי) למחר בין נציגי כחול לבן וראשי הרשימה המשותפת, העניק יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, ראיון לרדיו א-שאמס והתייחס למגעים בין המפלגות. עבאס הסביר כי המשא ומתן עם כחול לבן הוא מעבר להמלצה על בני גנץ כמועמד לראשות הממשלה, ומטרתו לגבש הסכם רחב יותר, שיכול להוביל להקמת גוש חוסם, עם הסכמות רחבות בסוגיות אזרחיות ומדיניות. לדבריו, הפגישה המתוכננת היום היא תוצר של משא ומתן ומגעים וגישושים שהתרחשו בימים האחרונים.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, פרסם בדף הפייסבוק שלו בערבית "דין וחשבון" לציבור הערבי ובו אמר: "הזהרנו את הציבור מפני הגעת נתניהו ל-61 מנדטים. העובדה היא שאנחנו, רק אנחנו מנענו מנתניהו להרכיב ממשלה". עוד הוסיף: "אנחנו, המלצנו בבחירות האחרונות על גנץ לראשות הממשלה, אך הוא בחר ללכת לימין. היום הרשימה המשותפת היא במרכז העשייה הפוליטית בישראל כולה. הדפנו כל אפשרות לנהל מו"מ סודי עם כחול-לבן, וביקשנו שזה יהיה על השולחן, וזה מה שקרה".

עודה התייחס לשיחות הנפרדות שניהל גנץ עם ראשי הרשימה, מלבד בל"ד, ואמר: "אתמול גנץ ניסה לפרוד ולמשול. שוחחתי עמו בחריפות ואמרתי שאסור לעשות זאת. אנחנו מקשה אחת - 15 חברי כנסת. גנץ רוצה להיות ראש ממשלה ולא אנחנו. אנחנו רוצים לנצח את הימין הפופוליסטי, הימין ההתנחלותי, הימין הפשיסטי". עוד הוסיף עודה: "כל המהלכים שלנו הם במסגרת המאבק שלנו ללגיטימציה", אמר. "אסור לקבל את המשוואה שמי שקורא למדינה יהודית ולמלחמה על עזה לגיטימי, ומי שיש לו עמדת מדינת כל אזרחיה, כמו בל"ד לא לגיטימי".

עודה אף מנה את רשימת הדרישות של הרשימה המשותפת, ובין היתר: התנגדות לקביעת עובדות בשטח בקשר לסוגיה הפלסטינית, מסגד אל-אקצא מקום תפילה למוסלמים, ומזרח ירושלים היא בירת מדינת פלסטין, הכפרים הלא מוכרים בנגב ואקרית וברעם על שולחן המו"מ עם כחול לבן, ביטול חוק קמיניץ וקביעת תוכנית למאבק באלימות במגזר הערבי.

מנסור עבאס (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

גם חבר הכנסת סמי אבו שחאדה (יושב ראש בל״ד) הגיב לקריאותיו של ראש הממשלה נתניהו נגדו ונגד חברי מפלגתו: "הסכנה האמיתית ליהודים ולערבים בישראל היא המשך שלטונו של הנאשם מבלפור. אשף ההסתה נתניהו הופך להיות יותר ויותר מסוכן, והוא יוצא נגד תוצאות הבחירות ומוביל גל הסתה גזענית ומסוכנת. אנו במשותפת נמשיך לקדם את המצע הדמוקרטי שלנו ונאבק למען שוויון צדק ושלום לכל אזרחי המדינה".

כזכור, יו"ר כחול לבן בני גנץ שוחח אמש עם יושבי ראש סיעת הרשימה המשותפת, חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי כמו גם עם יו"ר מפלגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס. מכחול לבן, המנסה לקבל את המלצת חבריה לתמיכת ממשלה בראשות גנץ נמסר: "בשיחות, חזר גנץ על כוונתו להקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, ולפעול בכדי למנוע מערכת בחירות רביעית".

למעריב אונליין נודע כי בשיחותיו עם ראשי המשותפת (למעט מפלגת בל"ד), מסר גנץ כי "צוותים מטעם כחול לבן מבקשים להפגש עם צוותים מטעם הרשימה המשותפת". ח"כ עבאס מסר בתגובה ל"מעריב" כי "מדובר בצעד חיובי, חשוב ובכיוון הנכון".