בית הדין הצבאי הגיש היום (רביעי) כתב אישום נגד שלושה קצינים ביחס לאירוע מותו של סמל אביתר יוספי, במהלך ניווט של גדס"ר צנחנים באזור נחל חילזון בחודש ינואר 2019. בעקבות המקרה נפתחה חקירת מצ"ח שהעלתה כי מספר קצינים התרשלו לכאורה במילוי תפקידם והפרו הוראות מחייבות. 

הפרקליט הצבאי החליט על הגשת כתבי אישום במסגרת הסדרי טיעון נגד שלושה מהקצינים, שלקחו אחריות לאירוע, ביניהם מפקד הגדוד, קצין בדרגת סא"ל שיורשע בעבירת אי קיום הוראות מחייבות של הצבא, סגן מפקד הפלוגה, קצין בדרגת סגן שהשתחרר משירות צבאי, שיורשע בגרימת מוות ברשלנות, ומפקד הצוות, קצין בדרגת סרן שהשתחרר גם הוא ויורשע בעבירת התרשלות. 

לגבי שניים מהקצינים הנוספים, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה, הסתיימו הליכי השימוע והההחלטות בעניינם יתקבלו בתקופה הקרובה. בני משפחתו של יוספי עודכנו בהחלטות בית הדין. 

אביתר יוספי ז''ל (צילום: צילום מסך פייסבוק)
אביתר יוספי ז''ל (צילום: צילום מסך פייסבוק)

כזכור, מסקנות תחקיר האירועים פורסמו, שם נקבע כי מותו של יוספי בן ה-20 מגבעת שמואל, לוחם חטיבת הצנחנים, נגרם כאמור במהלך ניווט בדד במסגרת שבוע מסכם פרט של גדס"ר צנחנים שבוצע במהלך לילה גשום. בתחקיר נקבע כי אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון, לווה בתקלות רבות ובוצע בסטנדרט נמוך שאופיין בחוסר ירידה לפרטים.

לפי התחקיר, ההחלטה לצאת לאימון בצבר תנאים (מזג אוויר, תנאי השטח, עומס פיזי ומנטלי) שהעלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו, מבלי שבוצעו צעדים נדרשים להתמודדות עם תנאים אלה, תרמה גם היא לאירוע. בנוסף, התמונה מהתחקיר העלתה כי במהלך הניווט נוצר משבר אמון בין המפקדים לחיילים. המפקדים לא היו מוכנים לקבל את דיווחי החיילים כי תנאי השטח אינם מאפשרים את ביצוע הניווט. כעשרה חיילים שהתקבצו יחד במהלך הניווט טענו בשלב מוקדם יותר שצריך להפסיקו, אבל החפ"ק לא קיבל את טענתם.

בסיכום התחקיר, ציין הרמטכ"ל אביב כוכבי כי "מדובר באירוע קשה ביותר שבסופו תוצאה טראגית אשר שורשיה בסדרת תקלות ושגיאות בהכנת האימון ובאופן מימושו תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד והתנהגות לא ערכית של חלק משרשרת הפיקוד, שהובילו להתפרקות מסגרת האימון לנגד עיניי המפקדים ומבלי שעשו דבר למנוע זאת".