השעה אחת אחר חצות. אתם ברכב חוזרים מבילוי באחד הפאבים בעיר כששוטר מאותת לכם לעצור בצד. מן הסתם, רגע לא נעים כל כך, אבל במידה והנהג שיכור הכל עלול להסתבך עוד יותר.

מתי נהג נחשב לשיכור על-פי חוק ומה העונש הצפוי לו על נהיגה בשכרות? ישבנו עם עורך הדין תומר יפרח מקרית ביאליק, העוסק במשפט פלילי ודיני תעבורה, כדי לקבל תשובות ולא פחות חשוב להבין מהו הנוהל התקין בבדיקת שכרות וכיצד נשמור על זכויותינו במהלך הבדיקה.

אבחנה בין סוגים שונים של נהגים לצורך קביעת שכרות
"אקדים ואומר שככלל "אם שותים לא נוהגים", אך יש לדעת שלא כל כמות אלכוהול בדם או בנשיפה מעידה על רמת שכרות שאוסרת על אדם לנהוג", מסביר עורך הדין תומר יפרח. 

"יתרה מכך, יש שוני בהתייחסות החוק לשני סוגים של נהגים בכל הנוגע לאחוז האלכוהול המותר. הסוג הראשון הוא 'נהג רגיל', כלומר נהג עם וותק של מעל שנתיים על הכביש ומעל גיל 24. נהג כזה ייחשב שיכור אם יימצא בבדיקת ינשוף 240 מיקרוגרם ומעלה אלכוהול בליטר אוויר נשוף (המשטרה, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון, מתחילה לאכוף נהיגה בשכרות מרמה של 290 מיקרוגרם)". 

עורך הדין יפרח מוסיף כי "הסוג השני הוא נהג חדש או נהג צעיר (מתחת לגיל 24 גם אם כבר אינו נהג חדש) או נהג ברכב ציבורי (אוטובוס, מונית, רכב הסעות) ונהגים מקצועיים כמו נהגי משאיות. נהגים אלה ייחשבו לשיכורים אם יימצא בבדיקת ינשוף 50 מיקרוגרם ומעלה אלכוהול בליטר אוויר נשוף".

רמות אלכוהול מותרות בליטר אוויר נשוף לפי סוג הנהג (צילום: LawGuide)
רמות אלכוהול מותרות בליטר אוויר נשוף לפי סוג הנהג (צילום: LawGuide)

מהי מטרת המחוקק בהחמרה עם נהגים מאוכלוסיות מסוימות? 
מטרת ההחמרה לאוכלוסיית הנהגים הללו היא למנוע מהם בכלל שתיית אלכוהול לפני ו/או בעת נהיגה, אך הושארה רמת אלכוהול מינימלית על מנת שלא למנוע למשל שתיית לגימת יין קידוש בארוחת שישי, אכילת שוקולד המכיל ליקר וכדומה.

לדברי עורך הדין יפרח, האדם הממוצע לא יכול לצפות מראש מה יהיה אחוז האלכוהול בדמו לאחר שתייה של 2/3 ליטר בירה או כוס יין, והסיבה לכך נעוצה בהבדלים בין בני האדם במבנה הגוף, במשקל, בקצב חילוף החומרים והאם אכלו לפני ששתו אלכוהול. לכן, אם אתם מתכננים לנהוג, הדבר הראוי והנכון לעשות הוא להימנע כליל משתיית אלכוהול.

כיצד מתבצעת בדיקת שכרות?
"יש מספר שלבים לבדיקה שכולם חייבים להתבצע בסדר מסוים. ראשית, בדרך כלל השוטר יערוך בדיקת "נשיפון" לקבלת אינדיקציה ראשונית באם ישנה רמת אלכוהול חריגה לנהג. במקרה שבדיקת ה"נשיפון" תקינה, הנהג ישוחרר לדרכו. במידה והתוצאה מראה על רמת אלכוהול חריגה תתבצע בדיקת מאפיינים סובייקטיבית המבוססת על התרשמותו של השוטר מהתנהגות הנהג והופעתו, ולאחריה יתבקש הנהג לצעוד בקו ישר ולקרב את האצבע המורה אל אפו בעיניים עצומות".

עו"ד יפרח מוסיף כי "ישנם נהגים ש"עוברים" בדיקת מאפיינים אך עדיין יהיו שיכורים במידה ובבדיקת הינשוף יימצא אלכוהול ברמה החורגת מהרמה המותרת. אם מתעורר חשד שמדובר באדם שיכור יש להמתין 15 דקות רצופות, בהן הנהג חייב להיות תחת שמירה ופיקוח של השוטר, כדי לוודא שהוא לא מעשן, אוכל משהו או מקיא ולא מכניס דבר לפיו או לאפו (מה שעשוי להשפיע על מהימנות הבדיקה בהמשך). כאשר בתום ההמתנה הנהג יתבקש לנשוף פעמיים לתוך מכשיר הנקרא "ינשוף". בהתאם לשקלול כל התוצאות השוטר יחליט כיצד לפעול". 

לפניה ישירה אל עורך הדין תומר יפרח, לחץ/י כאן

מה העונש הצפוי לנהג שנמצא נוהג בשכרות?
"העונש המינימלי הקבוע בחוק בגין עבירת נהיגה בשכרות הוא שלילת רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים ו-10 נקודות. מי שנתפס נוהג שיכור לאחר שבשנה הקודמת הורשע כבר בנהיגה בשכרות עונש המינימום מוכפל לארבע שנים של פסילת רישיון. מעבר לשנה שלילה, יש צורך לבצע מבחן תיאוריה וטסט חדשים כדי לקבל את רישיון הנהיגה בחזרה".

עו"ד יפרח מוסיף כי "מעבר לכך, בדרך כלל הנהג מקבל הזמנה לשימוע בפני קצין משטרה אשר ייקבע באם לפסול את רישיונו של הנהג בפסילה מנהלית ל-30 יום וכן לבצע תפיסה מנהלית של הרכב בו בוצעה העבירה ל-30 יום. במידה ונמצאה כמות אלכוהול של פי 2.5 ומעלה מהמותר, בדרך כלל יבקש השוטר שיפוט מהיר, במהלכו ניתן לדרוש פסילת רישיון עד תום ההליכים".
האם ניתן לבטל פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה?
"יש דרך לבטל ו/או לקצר פסילה מנהלית בבית משפט, אך חשוב לעשות זאת רק לאחר התייעצות עם עורך דין שיבחן את הניירת שיש בשלב זה בידי הנהג ואת הסיפור של הנהג אשר יפרט בפניו את כל השתלשלות האירוע לפרטי פרטים. לשלב זה אין קשר לתיק העיקרי בבית המשפט, פרט לעובדה שבדרך כלל כל פסילה מנהלית שהושתה על הנהג תנוכה מהעונש שייגזר עליו בבית המשפט במידה ויורשע".

בכל הקשור להתנהלות בבית המשפט עו"ד יפרח מסביר כי "בתיק העיקרי מומלץ לשכור שירותיו של עו"ד אשר יבחן את התיק וינהל אותו בבית המשפט ו/או ינסה להגיע להסדר מקל, ולתיקון של כתב האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול. אפשרות אחרת היא הצגת נסיבות מיוחדות בנוגע למקרה, לרבות היעדר עבר תעבורתי או הרשעות קודמות וכל זאת כדי להביא בפני בית המשפט תמונה אמיתית לגבי המקרה הספציפי".

האם נהג יכול להתנגד לבדיקה או לדרוש בדיקת דם במקום ינשוף?
"התשובה היא לא ועלולות להיות לכך השלכות שכדאי להימנע מהן. ברגע שתתנגד, השוטר יראה בכך סירוב ותהיה בחזקת חשוד מידי, וזה אחד הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות לנהג במעמד הזה. השוטרים גם ממש לא ששים להיענות לבקשה של נהג המתעקש לעבור בדיקת דם ולא בדיקת ינשוף, כיוון שזה מורכב יותר לביצוע, לוקח זמן ולא תמיד זמין לביצוע מידי". 

בסוגיית הסירוב לבדיקת שכרות עורך הדין יפרח מציין כי: "סירוב לבדיקת ינשוף לא מומלץ, גם למי ששתה וחושב שיימצא אלכוהול מעל המותר בבדיקה, וזאת בשל החזקה בחוק הקובעת כי נהג שסירב לבדיקה ייחשב שיכור גם מבלי לבצע את הבדיקה בפועל. סירוב שכזה מקל על התביעה בהוכחת התיק, מה גם שלעורך הדין שמייצג את הנהג אין כמעט אפשרות למצוא פגמים בתיק מפני שההליך כלל לא מתבצע בשל הסירוב. חזקה זו אמנם ניתנת לסתירה אבל מעטים המקרים שבהם בית המשפט יפסוק לטובת הנהג וייקבע שהחזקה נסתרה".

בדיקת נשיפה (צילום: שאטרסטוק)
בדיקת נשיפה (צילום: שאטרסטוק)

ביטול של כתב אישום והפחתה בענישה בשל כשלים בבדיקה
עורך הדין תומר יפרח מסביר שכדי לבטל לחלוטין כתב אישום או להפחית משמעותית בענישה, יש למצוא פגם או כשל בהליך הבדיקה. כך למשל, כל שלב חייב להיות מתועד בטופס ייעודי בו מפורטת הפעולה שבוצעה, מי ביצע אותה, באיזו שעה ומה הייתה התוצאה.

נוסף על כך, כאמור יש להמתין 15 דקות לפני ביצוע הנשיפה, יש להחליף פיה בין הנשיפה הראשונה לשנייה בינשוף ולשמור את הפלט של התוצאות. במקרים שבהם יימצא כי החשוד לא היה תחת השגחה מלאה בזמן ההמתנה, לא הוחלפה פיה כדין או אם פרט מסוים אחר אינו תקין בניירת של האירוע - מדובר בפגמים בעלי משמעות שיכולים לסייע לנהג. כל פגם כזה יכול להוות עילה לביטול כתב האישום או לגרום לתיקונו לעבירה פחותה יותר כגון נהיגה תחת השפעת אלכוהול, שהעונש בגינה קל בהרבה מהעונש על עבירת נהיגה בשכרות.

עורך דין תומר יפרח עוסק בדיני תעבורה ובמשפט פלילי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנהיגה בשכרות LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.