ג'יימס ג'פרי, השגריר המיוחד לענייני סוריה והקואליציה נגד הטרור במשרד החוץ האמריקאי, התריע אתמול כי כוחות איראניים העוסקים בהצבת טילים ארוכי טווח המכוונים נגד ישראל, טורקיה, ירדן והבסיסים האמריקאיים באזור, נכנסו לחבל אידליב בסוריה. כך אמר בתדרוך מבריסל לכתבים באירופה, ובהם כתב "מעריב".

לדבריו, איראן לא רק מסייעת לצבא המשטר הסורי של הנשיא בשאר אסד, אלא גם יוצרת לעצמה נתיבים עצמאיים בסוריה כדי לקדם את כוונות ההגמוניה שלה שם. ג'פרי, שהשתתף בבריסל בהתייעצויות עם מדינות נאט"ו והאיחוד האירופי, האשים את רוסיה במדיניות תוקפנית באזור ואמר כי איננה מעוניינת בהפסקת אש לטווח ארוך. לטענתו, רוסיה שואפת לניצחון צבאי בחבל הארץ המדמם ובתוך כך לגרש משם 3.5 מיליון פליטים סורים לטורקיה - ובאופן זה לאיים על מדינות אירופה ונאט"ו.

ג'פרי. צבא ארה''ב לא יחזור לסוריה (צילום: רויטרס)
ג'פרי. צבא ארה''ב לא יחזור לסוריה (צילום: רויטרס)

השגריר המיוחד הסביר כי ארצו ובעלות בריתה יסייעו לטורקיה בתסריט הזה, עם אפשרות להטלת סנקציות על רוסיה, אך דחה על הסף את רעיון החזרת כוחות הקרקע של צבא ארה"ב לסוריה. לדבריו, שיתוף הפעולה הצבאי עם טורקיה לא ישודרג עד שזו לא תפתור את בעיית עסקת טילי ה־S־400 שעליה חתמה עם רוסיה ושארה"ב דורשת שתבטל. לפי פרסומים שונים, ממשל טראמפ מסרב לספק לטורקיה מערכות טילי פטריוט מסיבה זו.

ג'פרי אמר כי גודל הסיוע האפשרי של ארצו לטורקיה ייקבע על פי גודל הסיוע שייקבלו שאר המדינות החברות בנאט"ו. שלשום ביקר בבריסל נשיא טורקיה רג'פ ארדואן. הוא דרש סיוע מאירופה והסכם מחודש עמה בנושא הפליטים. במהלך הביקור פרצו התנגשויות ליד שגרירות טורקיה בין אוהדיו לבין מפגינים נגדו.