מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר ביקש בישיבת החירום שקיימו ראשי הבנקים עם בנק ישראל, היתר להצטרף לקרן להלוואות לעסקים קטנים. הקרן מתופעלת כיום באופן בלעדי על ידי ארבעה בנקים: בנק מרכנתיל דיסקונט, הבנק הבינלאומי, המזרחי־טפחות ובנק לאומי.

בנקים אלה זכו לפני כשנתיים במכרז החשב הכללי באוצר. אולם נוכח מחסור האשראי שעלול להיווצר במשק בתקופה הקרובה ביקש מנכ"ל בנק הפועלים את האפשרות להצטרף לקרן. בקשה דומה עשוי להגיש גם בנק דיסקונט.

ל"מעריב" נודע כי במשרד האוצר שוקלים להיעתר לבקשה. הקרן החדשה תופעל בימים הקרובים בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, עם אופציה להגדלה ב־1.5 מיליארד שקל נוספים. תנאי ההלוואות נוחים, שכן 85% מהכסף יינתן בערבות המדינה. עם זאת עדיין לא ברור מה יהיו תנאי הריבית, אילו ביטחונות יידרשו ומה טווח הזמן שיצטרכו הבנקאים לאישור ההלוואות.

בפגישה בשבוע שעבר עם המפקחת על הבנקים נדונו גם כמה מהלכים חסרי תקדים במערכת הבנקאית המיועדים להקל על ציבור הלקוחות. המפקחת על הבנקים אישרה אפשרות לשיתוף פעולה בין הבנקים בקשר למועדי פתיחת הסניפים: אם סניף בנק מסוים ייסגר בשל מחסור בכוח אדם, ניתנת אפשרות להשתמש בשירותי סניף בנק מתחרה לשירותים בנקאיים דחופים.
מהלך כזה מחייב את אישור רשות התחרות. המפקחת חדוה בר תפנה בימים הקרובים למפקחת על התחרות עו"ד מיכל הלפרין.
צעדים יוצאי דופן אחרים שנשקלים הם הנהגת שירותי סניפים ניידים ואפשרות חתימה על טפסים ללא הצורך להגיע פיזית לסניף אלא באמצעות שירותים דיגיטליים.

למרות ההבטחות: רשות המסים מעכבת משלוח דוחות כספיים מקוונים

רשות המסים מעכבת את הסידור המאפשר לשלוח דוחות כספיים מקוונים למס הכנסה - ובכך גורמת קשיים למשרדי רואי החשבון. לידי "מעריב" הגיעו תלונות בנושא מרואי חשבון, ובהם נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר יזהר קנה.

קנה, שבמשרדו הצטברו עשרות דוחות של חברות המבקשות להעביר אותם למס הכנסה, אמר ל"מעריב": "בניגוד להבטחות - לא ניתן 'לשדר' אותם, וזה גורם לקשיים מיותרים. ברשות התחייבו בעבר לאפשר הגשה מקוונת, אבל זה לא קורה. מבטיחים לנו שזה יקרה באפריל או במאי, אבל בינתיים אנחנו והלקוחות בבעיה. ברשות אומרים שיש קשיים לוגיסטיים, אבל זאת לא תשובה".
גם לשכת רואי החשבון נדרשה לבעיה. נשיאת הלשכה איריס שטרק משבחת את כוונת רשות המסים לעבור לעולם מקוון, ללא נייר, דבר שכבר קורה לגבי בקשות עמותות לפטור ממס לפי סעיף 46.

גם לרשם העמותות מוגשים הדוחות הכספיים באופן מקוון והטיפול בפתיחת תיקים משותפים עם המע"מ נעשה באופן דיגיטלי.
אלא שלדברי הנשיאה, הבעיה מתמקדת בדוחות הכספיים של חברות מסחריות. "לצערי, למרות ההבטחות, רשות המסים אינה עומדת בלוחות הזמנים שהיא עצמה קבעה. דווקא בעיתוי הנוכחי מדובר בשירות חיוני ואין לי מושג מדוע אינו מקודם. ברשות לא ערוכים, וטוענים שזאת בעיה של אבטחת מידע".

עוד אמרה: "העיכוב גורם לבעיה של אובדן דוחות, מה שיוצר סרבול וגידול בעלויות. אנחנו מקלידים הכל במחשב אבל חייבים להגיש פיזית. הקמנו מזמן ועדה העוסקת בהצעות ייעול, אבל סוגיית הגשת דוחות באופן מקוון עדיין לא טופלה. זה רע למערכת כי נוצר סרבול לא סביר ועלויות גבוהות".

ממס ההכנסה נמסר בתגובה: "מערכת הגשת הדוחות השנתיים ליחידים נפתחה כבר בחודש פברואר, ולחברות תיפתח מוקדם מאי־פעם - במהלך מרץ".

מרכנתיל דיסקונט: המשכנתאות - מנוע הצמיחה גם ב־2020

ראשי בנק מרכנתיל דיסקונט השתתפו בשבוע שעבר בכנס משכנתאות בשיתוף עם התאחדות יועצי המשכנתאות והביעו אופטימיות רבה ביחס למצב בענף. תחום הייעוץ הפרטי למשכנתאות התפתח בשנים האחרונות וחלק מהלווים נעזר בשירותים של יועצים פרטיים לבחירת תמהיל הלוואה מותאם אישית. לדברי מנהל אגף המשכנתאות דודי מייזליק ומנהל אזור תל אביב איתן אופיר, 2019 הייתה שנת שיא והחודשיים הראשונים של שנת 2020 מעידים שהביקוש נמשך ושהענף ימשיך להיות מנוע הצמיחה של הבנקים.

הישג לרולטיים: קיבלה זיכיון לתכשיטי Le Vian

קבוצת רולטיים, המתמחה ביבוא ושיווק מותגי שעונים ותכשיטים, זכתה בימים אלה בזיכיון של מותג תכשיטי היוקרה האמריקאיLe Vian. המותג משווק ביותר מ־3,000 נקודות מכירה ברחבי העולם. המשנה למנכ"ל, אלעד לוי: "מדובר במותג אמריקאי מוביל בשוק, והוא משתמש בחומרי הגלם הטובים בעולם. המחירים בישראל יהיו זהים למחיריו בארה"ב: החל מ־1,390 שקל וכלה ב־9,999 שקל. בימים הקרובים יופץ המותג בסניפי רשת אימפרס".

DIFFERENT משקיעה 4 מיליון שקל בקולקציות ביגוד

חברת DIFFERENT, היבואנית הבלעדית של מותג הכפכפים הברזילאי HAVAIANAS מרחיבה את פעילותה ומשיקה לראשונה קולקציית ביגוד לנשים ולגברים בהשקעה של 4 מיליון שקל. בקולקציה בגדי ים, חולצות טריקו, שמלות ומכנסיים קצרים במחירים נוחים. כפכפי המותג ואביזרי האופנה נמכרים בסניף הדגל בקניון עזריאלי וב־2,400 נקודות מכירה ברחבי הארץ. DIFFERENT נמצאת בבעלות איש העסקים אלי יהודה. הסמנכ"ל מני מורנו: "כניסה לענף ההלבשה היא בשורה משמחת לצרכנים הישראלים".

כרמל מציגה סדרת יינות חדשים לחג

לרגל חג הפסח מושקים סדרות היינות החדשים. לשוק כבר יצאו היינות החדשים של יקבי רקאנטי, יקבי ברקן וסגל, ואתמול יצאו לשוק גם יינות חדשים של חברת ישרקו - המשווקת את עמק האלה - ושל יקבי כרמל. יקבי כרמל נחשבת ליצרנית היינות לחגים הפופולריים ביותר, במחירים נוחים - 20 עד 100 שקל לבקבוק. היינן הראשי של היקב הוא יפתח פרץ. מנהל השיווק רן אסא מסר כי השנה ישווק מגוון של יינות אדומים ולבנים, שהבולט בהם הוא Private Collection של מרלו.