בתקופה האחרונה התחלתי לרדת במשקל, אבל לצערי הבטן תמיד נשארת מלאה. האם יש דיאטה מיוחדת עבור הורדת השומן בבטן?
“בכדי להוריד את השומן הבטני כדאי לצמצם צריכת פרוקטוז, מדובר בסוכר פירות הגורם להשמנה בעיקר בבטן ביחס לסוכר רגיל. בנוסף, בני תפריט מסודר לירידה במשקל. אם תעבדי לפיו באופן נכון הגוף יפרק את השומן בבטן והיא תקטן. מעבר לזה חשוב לי לציין שממתיקים מלאכותיים יוצרים התנגדות לאינסולין, וגורמים לבטן להתנפח. עצתי אלייך היא שתאכלי פחמימות בבוקר, ומשעות הצהריים הכניסי לגופך רק חלבונים. לתפיסתי זו הדרך הטובה ביותר לירידה במשקל”.

האם זה נכון שיש צבעי מאכל שגורמים להפרעות קשב וריכוז?
“בשנים האחרונות השימוש בצבעי מאכל מלאכותיים גדל בצורה משמעותית, וההשלכות של העניין חמורות מאוד. מחקרים רבים מקשרים בין הפרעות קשב וריכוז, שהולכות ותופסות חלק נרחב יותר ויותר בקרב אוכלוסיית הילדים והמבוגרים כאחד, לבין צריכת צבעי מאכל, ומצביעים על כך ששימוש ממושך בחלק מצבעי המאכל הלא טבעיים עלול לגרום להפרעות קשב. צבעי המאכל המלאכותיים הם בעצם כימיקלים, ומותרים לשימוש במזון רק בכמות מזערית. לצערי גם בכמות קטנה יש להם השפעות שליליות על הבריאות, בייחוד בקרב ילדים. שימוש ממושך עלול לגרום להיפר־אקטיביות, אסתמה, כאב ראש, פריחה בעור ואלרגיות. במחקר שנערך בבריטניה נתנו ל־300 ילדים מגיל שלוש עד תשע מיץ שהכיל צבעי מאכל, או מיץ ללא צבעי מאכל. לפי התוצאות, בקרב הילדים שקיבלו צבעי מאכל היה שינוי בהתנהגות ויותר היפר־אקטיביות. בין צבעי המאכל הלא טבעיים הצבע הצהוב, שנקרא גם טטרזין, נחשב למזיק יותר ביחס לאחרים. הוא כל כך מזיק, שבתרופות לילדים משתמשים היום רק בצבעים אדומים, כמעט שאין סירופ או תרופות בצבע צהוב. חשוב להדגיש שצבעי המאכל הטבעיים לא מסוכנים בכלל ואין להם שום השפעה שלילית על הבריאות – משתמשים בהם פחות בתעשייה בעיקר בגלל שהם יותר יקרים”.

האם יש קלוריות שלא צריך לספור?
“במהלך דיאטה אנחנו בדרך כלל לא סופרים את הקלוריות שנמצאות בירקות טריים. זאת משום שגם אם אנחנו מגזימים באכילתם וצורכים כמות גדולה, אנחנו לא מגיעים לכמות קלוריות משמעותית. אני באופן אישי מעדיפה להיות שבעה ועם קיבה מלאה מירקות ולא מדברים אחרים”.

אני חושש שיש לי מחסור בברזל. באילו מאכלים ישנה כמות גדולה של ברזל?
“כמות מכובדת של ברזל אפשר למצוא בעיקר בכבד בקר ובכבד עוף, קטניות, שיבולת שועל, טחינה וירקות ירוקים. חשוב לי לנפץ מיתוס שיש לגבי תרד, שהרי בעבר ניסו לשכנע ילדים לאכול אותו, ואפילו שידרו סדרה מצוירת לילדים בשם ‘פופאי’ המגוללת את סיפורו של המלח שאוכל תרד ונהיה חזק יותר. אומנם בצרור עלי תרד יש כמעט שלושה מיליגרם ברזל, בערך רבע ממה שצריך ליום שלם, אבל ברזל זה אינו זמין לגוף במלואו. בתרד ישנה חומצה פיטית המונעת מהברזל שלה להיספג בגוף. היום כבר יודעים שכדי להיות חזקים צריך לאכול מאכלים אחרים".

אני מעוניין לדעת מה יותר בריא לאכול – בשר בקר או בשר עוף?
“מבחינת קלוריות, סטייק אנטרקוט דומה יותר לירך עוף, ואילו סינטה, כתף ופילה בקר דומים מבחינת הערך הקלורי לחזה עוף. באופן כללי, עוף הוא יותר דל בשומן. תיאורטית, אפשר לאכול בקר כקציצות מבושלות בכל יום במקום עוף או דג, אלא אם מטגנים אותן, ואז זה הופך להיות קצת יותר בעייתי מבחינת הקלוריות. המלצתי היא לאכול בשר בקר כי מבחינה תזונתית יש בו כמות רבה של ויטמינים ומינרלים כמו ברזל, B12 ואבץ”.

אני מאוד אוהבת לאכול סלט בתוספת חמוציות ללא סוכר, אבל באחרונה שמעתי שלמרות הכל זה מאוד משמין. מה דעתך?
“רבים שבוחרים להוסיף לסלט שלהם חמוציות ללא סוכר בטוחים שמדובר בתוספת זניחה שלא תשפיע על מאזן הקלוריות בסלט שלהם, אבל מדובר בטעות. ב־100 גרם חמוציות עם סוכר יש כ־320 קלוריות, ובחמוציות ללא סוכר יש כ־300 קלוריות, כך שאין כמעט הבדל בין שני הסוגים. בכף אחת של חמוציות, עם או בלי סוכר, יש כמעט 50 קלוריות. חמוצית אחת מכילה כחמש קלוריות, וזה אכן משדרג את הטעם של הסלט, אבל כאמור אין כל יתרון קלורי לאכילת חמוציות ללא סוכר”. 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM