חוזה עבודה בין מעסיק לעובד מביא לידי ביטוי את כל ההסכמות וההבנות בין הצדדים. בעוד רוב המעסיקים אינם מחתימים את העובדים על הסכמי עבודה, עליהם לדעת כי הדבר מהווה הפרה של החוק וחושף אותם לעיצומים כספיים על ידי משרד הכלכלה (נוסף על החשיפה לתביעות מצד העובדים ולקנסות הקבועים בחוק).

חשוב לציין כי חוזה העבודה האישי יכול רק להוסיף על הזכויות המוקנות לעובד מכוח חוק, צו הרחבה או הסכם קיבוצי, אך אינו יכול לגרוע מהן. לפיכך, סעיפים בחוזה העבודה המנוגדים לחוקי העבודה אינם מחייבים את העובד גם אם חתם על ההסכם. כמו כן, תנאים מוסכמים בחוזה ניתנים לשינוי רק בכפוף להסכמה של העובד ושל המעסיק יחדיו. המעסיק אינו רשאי לשנות תנאי מוסכם בחוזה העבודה באופן חד צדדי.

סעיפים שפוגעים בזכויות של עובד מכוח צו הרחבה או הסכם קיבוצי הם בטלים
באופן דומה גם סעיפים בחוזה עבודה שפוגעים בזכויות של עובדים מכוח צו הרחבה או הסכם קיבוצי הם בטלים. בענפי תעסוקה שבהם חלים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה חשוב להתייחס בהסכם העבודה לתחולתם ולמשמעותם עבור העובד. הסכם עבודה שאינו מתייחס לכך חושף את המעסיק לתביעות בהיקפים עצומים. ככל שמדובר בעסק שמעסיק עובדים בהיקף גדול יותר, כך עולה בהתאמה החשיפה של המעסיק לתשלומים של מאות אלפי שקלים.

נוסף על כך, סעיף שאוסר על עובד לפנות לבית המשפט כדי לתבוע את מעסיקו בעקבות הפרת זכויות אף הוא אינו חוקי ודינו בטלות. סעיפים בהסכם העבודה שאוסרים על התארגנות של עובדים נחשבים גם הם לבלתי חוקיים ובטלים מאחר שהם פוגעים בחופש ההתארגנות של העובדים.

חוזה עבודה מפורט שנערך על ידי עורך דין מקצועי שעוסק בדיני עבודה יכול לחסוך למעסיק מחלוקות רבות עם עובדיו ובמקרים רבים גם הוצאות כספיות והתדיינות משפטית. ברור לכל מעסיק כי ניהול הליכים משפטיים כרוך בהוצאות כספיות ניכרות וגורם לבזבוז זמן יקר.

למה כדאי להחתים עובדים על חוזה עבודה?
במקרים שבהם המעסיק לא החתים את העובד על חוזה עבודה יחולו על מערכת היחסים שבין הצדדים כברירת מחדל חוקי העבודה הכלליים. בהסכם עבודה ניתן לקבוע בין היתר הסדרים ספציפיים בנוגע לתשלומי בונוסים ועמלות לעובד כאשר העלאתם על הכתב יוצרת ודאות אצל העובד ביחס לשכרו, ויכולה למנוע תביעות ומחלוקות עתידיות בינו ובין המעסיק בכל הקשור לנושאים אלו. נוסף על כך ישנה חשיבות ממשית לנושאים הבאים אשר יש לתת עליהם את הדעת בעת ניסוח הסכם העבודה:

· שכרו של העובד בהסכם וסיווגו כברוטו או נטו.

· זכאות לדמי אש"ל (אכילה, שתייה, לינה).

· הפרשות לפנסיה עבור העובד. 

במסגרת חוזה עבודה נהוג להסדיר בין היתר גם את נושא הסודיות ולקבוע בו תנאי אי תחרות. סעיפים אלו בחוזה יכולים להיות משמעותיים ביחס לעובדים שנחשפים לחומרים סודיים ורגישים, ולעובדים שמתנהלים מול לקוחות ויוצרים עימם קשר אישי. סוגיה נוספת שניתן להסדיר בחוזה העבודה היא תקופת ההודעה המוקדמת, אותה ניתן להאריך מעבר לתקופה הקבועה בחוק בכפוף להסכמתם של הצדדים.

לפניה ישירה אל עורך הדין גיא הרשקוביץ לחץ/י כאן

בית הדין לעבודה צפוי לבטל סעיפים בלתי חוקיים בחוזה עבודה
חשוב להקפיד להימנע מניסוח של סעיפים בלתי חוקיים בחוזה העבודה, העומדים בניגוד לחוקי העבודה שכן במקרה שבו עובד יפנה לבית הדין לעבודה, בית הדין צפוי לקבוע כי הסעיפים הללו בטלים וחסרי תוקף.

פניה לעורך דין בתחום דיני העבודה שמתמחה בייצוג מעסיקים תוכל לסייע רבות למעסיק שמעוניין לערוך חוזי עבודה לעובדיו. עורך דין מקצועי ינסח הסכם עבודה חוקי אשר יגן על המעסיק בבוא העת, יימנע מהכנסת סעיפים שעומדים בניגוד לדרישות החוק והפסיקה, תוך שמירה מקסימלית על האינטרסים של המעסיק.

כך תפחיתו את הסיכון להתמודדות עם תביעות של עובדים
פניה לקבלת שירות מעורך דין מקצועי כאמור, תוכל להפחית באופן משמעותי את הסיכון העתידי של המעסיק להתמודדות עם תביעות של עובדים אשר עלולות לפגוע בו בין היתר מבחינה תדמיתית ומבחינה כספית.

לסיכום ניתן לומר כי לצורך עריכת חוזה עבודה חשוב לקבל סיוע וליווי משפטי מקצועי של עורך דין מנוסה בתחום דיני החוזים ודיני העבודה. לרוב, עלות שכר טרחתו של עורך הדין תהיה זניחה לעומת המחיר הכלכלי הכרוך בניהול התדיינות משפטית על רקע של סכסוך עבודה עתידי. לפיכך, בטווח הארוך משתלם למעסיק אף מבחינה כלכלית לפנות לעורך דין לדיני עבודה ולהבטיח לעצמו שקט נפשי.

עורך הדין גיא הרשקוביץ (צילום: גיא קרן)
עורך הדין גיא הרשקוביץ (צילום: גיא קרן)

עורך הדין גיא הרשקוביץ מייסד ובעלים של hershkovich law firm, מוסמך כמגשר ובורר ומתמחה ועוסק בעריכת הסכמי עבודה, דיני עבודה ובייעוץ וליווי שוטף של עסקים וחברות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייצוג מעסיקים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.