בסיומה של עוד אסיפת פרגונים הדדית בין ראש הממשלה לשריו ועוזריו, הטיל נתניהו את הפצצה: אני קורא לממשלת חירום לאומית לזמן קצוב, הודיע. הוא ליווה את הקריאה בתיאור אפוקליפטי של משבר הקורונה, בסבר פנים הנשמר לאסונות לאומיים היסטוריים.

על פניו, חלומו של נתניהו מתגשם. זו אכן ממשלת חירום קורונה, אבל גם ממשלת הצלת נתניהו. המנדט להרכבת הממשלה לא יועבר לבני גנץ, יו"ר הכנסת לא יודח, הוועדה המסדרת לא תוקם בראשות כחול לבן, חקיקת החוק שמונע מראש ממשלה לתפקד עם כתב אישום לא תצא לדרך, ונתניהו יוכל לנשום לרווחה כשהוא הופך לא רק לאבי האומה, אלא גם לרופא שלה.

בקוקפיט של כחול לבן, ועל כך בהמשך, צפויה דילמה אכזרית. הנגיף מגיף את החלום וההבטחה להחלפת נתניהו בסטריליות קרה. הם לא משוכנעים שיש אכן צורך בהדממת המדינה, מהלך שאליו חותר נתניהו. הם יצטרכו לקבל כמה החלטות קשות מנשוא בימים הקרובים.

בנימין נתניהו ובני גנץ  (צילום: אלעד מלכה)
בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: אלעד מלכה)

נתניהו עצמו יודע שתהילתו הרגעית כנחמן שי החדש עוד תתהפך עליו. בנאומו אתמול ניתן היה למצוא, בין השורות, לא מעט אפולוגטיקה. המגיפה תגיע לכל העולם, אצלנו המצב טוב יחסית, וכאלה. אבל חיי המדף של ספינים מהסוג הזה קצרים.

בעוד כמה ימים, כשמצבה האמיתי של מערכת הבריאות יתברר, תתחיל הביקורת. כשלא יהיו מכונות הנשמה, יגיעו הנשמות הטובות שיחשבו כמה מכונות הנשמה אפשר לקנות במיליארד השקלים שעלה מטוס ראש הממשלה. זה אירוע הדומה לשריפה הגדולה בכרמל, רק בעצימות גבוהה בהרבה. נתניהו מכין כבר עכשיו את התירוצים. מערכת הבריאות התייבשה והתנוונה במשמרת שלו. תסמכו עליו, הוא כבר יפיל את זה, איכשהו, על יעל גרמן.

ההחלטה המתבקשת בכחול לבן יכולה להיות זו: להגיד "כן" לנתניהו. ממשלה לשנה אחת, או עד סיום משבר הקורונה, המוקדם מביניהם. התנאי: רק ליכוד וכחול לבן. תיקי המשפטים, הביטחון, התקשורת והחוץ בידי כחול לבן. קבינט פריטטי. החלטות מדיניות, ביטחוניות או כלכליות מרכזיות מתקבלות ברוב בקבינט, או בפורום מצומצם יותר שיורכב על בסיס שוויוני.

והכי חשוב: מערכת המשפט ממשיכה כרגיל, כולל המשפטים עצמם. זאת, בתגובה לידיעה מאתמול ששר המשפטים אוחנה כבר הסמיך את עצמו להשבית את המשפטים. בגלל איום הקורונה, כמובן. 

הטור המלא של בן כספית מתפרסם היום במעריב סופהשבוע