אני בת 37 ושוהה כעת בבידוד בעקבות מגע עם חולה קורונה מאומת. אני בריאה בדרך כלל וסובלת רק מפיברומיאלגיה קלה יחסית. בימים האחרונים התחלתי לפתח שיעול, אבל ללא חום. האם יש סיבה לדאגה?
"את אישה צעירה ובריאה. פיברומיאלגיה זו לא מחלה שמחלישה את מערכת החיסון, זו מחלה שסובלים בה מכאבים. מה שיש לך זה שיעול, זה לא סימפטום ספציפי של המחלה. מותר גם שתהיה לך שפעת רגילה. אני לא הייתי נכנס לפאניקה, הייתי מחכה עוד קצת. תשמרי על בידוד. אם יתפתחו סימנים נוספים, או שתקבלי חום תודיעי למד"א. שם ייקחו לך PCR, שזו הבדיקה הגנטית שעושים כדי לאתר את הווירוס. סך הכל לא נראה לי שיש מה לדאוג. הרבה אנשים משתעלים באופן פסיכולוגי, בעיקר כשהם יודעים שהיו בקרבת מישהו שחלה. חשוב שתשמרי על הבידוד כי זאת אחריות ציבורית, בעיר מסתובבים אנשים זקנים ואנשים עם מערכת חיסון ירודה, ואנחנו רוצים לשמור עליהם".

קרוב משפחה שלי חולה בקוליטיס והוזמן לפתיחת תערוכה גדולה. האם כדאי לו לבוא נוכח איום הקורונה?
"הסיכוי שמשהו יקרה הוא קטן, אבל קיים. אני באופן אישי הייתי ממליץ לו להישאר בבית, ולבוא לכבד את האמן כמה ימים אחרי הפתיחה, אז יהיו פחות אנשים בגלריה. אנשים בעלי מערכת חיסונית ירודה או אנשים שעברו את גיל 60, כדאי שיימנעו מלהגיע לאירועים גדולים. אני ואשתי למשל, היינו אמורים ללכת להצגה, אבל ביטלנו. אני לא יודע מי ישב לפני או מאחוריי, ומעדיף להימנע. אם צריך לעשות משהו עושים אותו, אבל אם אפשר לוותר ולהיזהר, אז זהירות קודמת לכל. אנשים שמערכת החיסון שלהם גם ככה ירודה וסובלים מסוכרת או ממחלות לב, כאלה שמתמודדים עם בעיות בריאות ומטופלים בטיפולים ביולוגיים, כימותרפיים או אימונולוגיים הם כאלה שעדיף שיקפידו על משנה זהירות, וישמרו על עצמם".

אני אמא לילד. באילו כללי זהירות ילדים צריכים לנקוט?
"אנשים לא יודעים איך להיזהר. אחד הדברים החשובים ביותר הוא להגיד לילדים לא לגעת אחד בשני, לא ללחוץ ידיים – כך צריך לנהוג בתקופה הזאת. הכי חשוב זה לרחוץ ידיים, אבל אנשים לא יודעים איך לעשות זאת. מה שאפשר זה לשטוף את כל הידיות במבנה עם מים וסבון, ואז להמשיך לסבן את הידיים. חשוב לסבן טוב טוב, כולל בין האצבעות ומתחת לציפורניים. צריכים לרחוץ ידיים או לשפשף אותם עם סבון במשך 20־30 שניות, לנסות לא לגעת בכמה דברים שמועדים לפורענות. עד כמה שאפשר לא לגעת בידיות, לא לנשק את המזוזה, לא לגעת בכפתורים במעליות, בכסף, והכי חשוב זה כמה שפחות לגעת בפנים. בנוסף אני מציע לא לאכול בשר לא מבושל, לבשל טוב את הבשר, הדגים והביצים".

אני אוהבת ללכת לחדרי כושר ולבריכות, אבל בגלל הקורונה אני מתחילה לחשוש מהידבקות. מה דעתך?
"למועדון כושר אפשר ללכת, רק תביאי איתך מטליות כדי שתוכלי לנקות את הידיות של המכשירים. אם יש שם הרבה אנשים אז תעשי אחורה פנה. כל זמן שאנחנו יודעים בדיוק מי הדביק את מי או באיזה מקום אנשים נדבקו, אין מה לחשוש. לגבי בריכות, יש שם כלור, ולא הייתי נכנס לשם עכשיו, אבל אני אומר זאת מתוך אינטואיציה כי אנחנו לא יודעים".