בתום סבב ההתייעצויות על כלל חברי סיעות הכנסת שנערכו היום (ראשון), החליט נשיא המדינה, ראובן ריבלין לזמן מחר בצהריים את יו"ר כחול לבן בני גנץ, על מנת להטיל עליו את המנדט להרכבת הממשלה. הערב (ראשון) הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו וגנץ ללשכת הנשיא על פי הזמנתו, על מנת לדון באפשרות של הקמת ממשלת חירום, או ממשלת אחדות לאומית. בתום הפגישה סיכמו השניים כי צוותי המשא ומתן ל המפלגות ייפגשו בהקדם.

בהודעה שפרסמו שתי המפלגות נכתב כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו״ר כחול לבן, רא"ל (במיל') בני גנץ הודו לנשיא המדינה על הזמנתו לפגישה המשותפת. השניים סיכמו כי צוותי המשא ומתן ייפגשו בהקדם".

הנשיא הדגיש בפני השניים כי יש להמשיך ולהעמיק את ערוץ הקשר הישיר ביניהם ובין צוותי המו״מ של כחול לבן והליכוד וברך על הנכונות לכך בשני הצדדים.

ההחלטה להעניק את המנדט לגנץ הגיעה כיוון שהאחרון הצליח להשיג תמיכה של 61 מנדטים, מתוכם 7 של סיעת ישראל ביתנו. "אנחנו סברנו וחשבנו שזה לא מנומס דרך כלי התקשורת. החלטנו להמליץ על בני גנץ", אמר יו"ר סיעת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן והוסיף: "אנחנו אמנם ממליצים על גנץ, אבל כל הסכם בין שתי המפלגות הגדולות יהיה מקובל עלינו".

בתום הפגישה עם ליברמן דווח כי הנשיא החליט לזמן את גנץ ונתניהו לפגישה דחופה בבית הנשיא בנוגע לאפשרות להקמת ממשלה מיידית. ריבלין: "המתמטיקה ברורה אבל גם המסר של ליברמן לאחדות, לכן אפגש עם גנץ ונתניהו לפני שאטיל את המנדט".

הנשיא ריבלין עם יו''ר ישראל ביתנו ליברמן וח''כ פורר (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
הנשיא ריבלין עם יו''ר ישראל ביתנו ליברמן וח''כ פורר (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

באופן מפתיע, כל חברי הרשימה המשותפת, כולל אלו של בל"ד, המליצו על גנץ לראשות הממשלה. יו"ר המפלגה הערבית, ח"כ איימן עודה, הסביר: "אם גנץ יקים ממשלת מרכז-שמאל הוא יקבל את המלצות כל חברי הרשימה המשותפת". הוא הוסיף כי "זה לא  מאהבת מרדכי, אלא משנאת המן".

נציגי מפלגת העבודה-גשר-מרצ המליצו להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן בני גנץ. לאחר ההודעה אמר הנשיא ראובן ריבלין ליו"ר מפלגת העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ כי הוא לא מצרף את אורלי לוי-אבקסיס להמלצה של העבודה-גשר-מרצ. "חברה ברשימתכם הודיעה לי שהיא מבקשת לבוא בפניי, אמרתי לה שאיני יכול לעשות דבר זה לפי תקנון הכנסת. אך לך אני אומר שאני לא מתכוון לצרף אותה אלא מתכוון למנות שישה תומכים נוספים".

ראשי העבודה-מרצ אצל הנשיא (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ראשי העבודה-מרצ אצל הנשיא (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אחרונים להגיע לנשיא היו נציגי מפלגת יהדות התורה, שר הבריאות יעקב ליצמן, ח"כ משה גפני וח"כ אורי מקלב שהמליצו על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. ריבלין אמר בפתח הפגישה כי "הפור נפל", והמועמד ח"כ בני גנץ השיג 61 המלצות, אך ציין כי "הדברים בפוליטיקה הם לא תמיד פשוטים כל כך". ריבלין הוסיף כי זימן את נתניהו וגנץ לפגישה והסביר כי ינסה "לדבר איתם כדי לראות איך מקדמים אפשרות להגיע לממשלה שבאמת תוכל להגיע להכרעות והחלטות".

יו"ר יהדות התורה שר הבריאות יעקב ליצמן נימק את ההמלצה של המפלגה על נתניהו, ואמר: "אני רואה מנהיגות בימים אלה שנתניהו יכול להוביל את המדינה, וזה מראה שצריך להמשיך את זה הלאה". בתום סבב ההתייעצויות המליצו 61 חברי כנסת על גנץ (כחול לבן, הרשימה המשותפת העבודה-מרצ, וישראל ביתנו) ו-58 על ראש הממשלה נתניהו (הליכוד, ש"ס יהדות התורה וימינה), ח"כ אורלי לוי-אבקסיס כאמור נמנעה.

ריבלין אמר טרם פתיחת ההתייעצויות כי "אנו בעיצומה של התמודדות יוצאת דופן, מלחמה ומאבק ישראלי וכלל עולמי בהתפשטות נגיף הקורונה. רוצה להודות מקרב לב לצוותי הרפואה השמים נפשם בכפם ועומדים בקו ראשון של מאבק בנגיף. רוצה לחזק את החולים ברגעים לא פשוטים אלה. חשוב מאוד כי נקפיד על הכללים ולא ניכנע לפחד או לחרדה. זוהי שעת מבחן גם לנו כחברה. יותר מאי עם, הצלחתה של מדינת ישראל בהתמודדות עם משבר תלויה בחברה שלנו. אנו נדרשים לשמור על קור רוח ולהימנע מחרדה".

"זו שעה בה אנו נדרשים לגלות אחריות בפרט כלפי אלה המבוגרים והזקנים החיים בסביבתנו, המצויים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר", הוסיף ריבלין. "זוהי הרוח שלנו, ואם נשמור עליה היא תשמור עלינו. התמודדות עם מצבי חירום מעולם לא פגעה בדמוקרטיה הישראלית. להפך, היא חיזקה אותה. אנו מחויבים לקיים הליכים דמוקרטיים חיוניים גם בשעת חירום. ההתייעצויות הן המשך ישיר לבחירות בהן השתתפנו כולנו. כעת, משתמה ספירת הקולות, אפגש עם נציגי הסיעות. עליי להזכיר לכל מנהיגינו הנבחרים: נשיא המדינה הוא שליחם של אזרחי ישראל כולם. הוא עצמו לא מרכיב את הממשלה, הכנסת היא זו שמרכיבה. תפקידי לברר מיהו חבר הכנסת בעל הסיכוי הטוב ביותר".

"יחד עם זאת", הדגיש הנשיא, "כל בר דעת שצופה בחדשות מבין שזוהי שעה מיוחדת. אני מבקש מכל נציגי הסיעות להגיע בהבנה שעלינו לעסוק בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי, שתנהיג את עמנו בחודשים הקרובים. ייתכן והקמת הממשלה תעוגן בהסכמי ביניים לחודשים הקרובים. אין לי ספק שזה מה שהעם מצפה. מתוך כך אפעיל את שיקול דעתי כנשיא. כל נשיאי ישראל היו מחויבים ללשון החוק, כך פעלתי וכך אפעל".

נציג הליכוד, השר יריב לוין, שהמליץ כצפוי על נתניהו, אמר כי "אנו מצפים שבכחול לבן יעשו שיקול שני ויבינו את עוצמת האירוע". השר ישראל כ"ץ הוסיף: "בואו תשבו, תכבדו את תוצאות הבחירות ואת העובדה שיש כאן ראש ממשלה שמתפקד ומוביל, ואתם יכולים להצטרף אליו למען האינטרס של הציבור". 

השר לוין בבית הנשיא (צילום: מארק ניימן, לע
השר לוין בבית הנשיא (צילום: מארק ניימן, לע

נציג כחול לבן, ח"כ משה יעלון, שהמליץ כצפוי על גנץ, אמר לנשיא כי "סיעת כחול לבן בהובלת גנץ מבהירה גם במעמד הזה שאנו מגוייסים ללא תנאי להילחם בנגיף הקורונה. באותה מידה אנו לא יכולים לתת יד להרס הדמוקרטי במצב הנוכחי שבו ההחלטות מתקבלות על ידי איש אחד, בפיקוח של הרשות המחוקקת. אני מקווה שממחר אנו נוביל את הרשות המחוקקת. מה שקרה הלילה זה פגיעה אנושה בדמוקרטיה".

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, המליץ בשם מפלגתו על נתניהו לראשות הממשלה. כשנשאל על ידי הנשיא האם הוא מוכן להכנס לעובי הקורה בכל הקשור לממשלת אחדות, השיב דרעי: "אני מוכן להיכנס באופן אישי כדי להגיע לממשלה רחבה באחת משתי האפשרויות". מפלגה ימינה, אותה ייצגו הח"כים איילת שקד ואופיר סופר, המליצה גם היא על בנימין נתניהו.

שקד ממליצה על נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
שקד ממליצה על נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

המועמד יקבל 28 ימים להרכיב ממשלה

בהמשך להנחיות והמלצות משרד הבריאות הוחלט כי לא יוקם מרכז תקשורת במשכן במהלך סבב התייעצויות זה, לא תתאפשר נוכחות של עיתונאים - ישראלים וזרים - במתחם, והצהרות נציגי הסיעות לתקשורת יועברו לכלי התקשורת בניידת שידור ייעודית.

ראשון הגיע לבית הנשיא נציג הליכוד ולאחריו שאר הסיעות, לפי גודלן היחסי. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר, יעמדו לרשותו, לפי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים לפי החוק.



בכחול לבן מקווים לקבל היום את המנדט מהנשיא כדי שיוכלו להתחיל להניע מהלכים פרלמנטריים בכנסת. בסוף השבוע פנה יו"ר סיעת כחול לבן אבי ניסנקורן ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וביקש ממנו להעלות מחר, במושב הפתיחה של הכנסת ה־23, לדיון והצבעה את נושא החלפת יושב הראש שלה.

בכחול לבן מייעדים לתפקיד את ח"כ מאיר כהן. במפלגה מבקשים להשתלט על כל מוקדי הכוח בכנסת – תפקידי היו"ר, יו"ר הוועדה המסדרת וראשי ועדות חשובות, ולקדם הצעת חוק שתאסור על מי שהוגש נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה.
כדי שהתוכנית תצא לפועל, בכחול לבן מקווים שכל חברי הרשימה המשותפת, כולל שלושת חברי הכנסת של בל"ד, וכן ישראל ביתנו ימליצו היום לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על בני גנץ. ההודעה של ליברמן מאמש מעמידה בסימן שאלה את האפשרות שימליץ על מי מהמועמדים בשל קריאתו לממשלת חירום.

דרעי אצל הנשיא (צילום: מארק ניימן, לע''מ)
דרעי אצל הנשיא (צילום: מארק ניימן, לע''מ)


העמדה הרשמית של הליכוד היא שראש הממשלה עסוק אך ורק בנושא הקורונה, וכלל לא מטפל בעניינים פוליטיים. עם זאת, גורמים בסביבת נתניהו אומרים כי אם מחר תעלה מפלגת כחול לבן דרישה להחלפת יו"ר הכנסת, מבחינת הליכוד זו תהיה חציית קו אדום, והאפשרות להקמת ממשלת אחדות תרד מהפרק.

אדלשטיין עצמו הבהיר: "ביום שני הקרוב יושבעו חברי הכנסת ה־23, וכנסת חדשה תצא לדרך. חשיבותו של פיקוח פרלמנטרי בתקופת משבר אינה מוטלת בספק, וזאת מטרתו העיקרית של בית הנבחרים. על אופן ביצוע ההשבעה יוחלט לאחר הערכת מצב נוספת שתתקיים עם גורמי המקצוע השונים".