כשהייתה בכיתה י' נכנסו אל כיתתה של מעיין חיוט בבית הספר אורט יגאל אלון בנוף הגליל נציגי בית קק"ל למצוינות. הם הסבירו לתלמידים על הפרויקט החדש שמוקם בעיר והציעו להם להגיע ולקבל סיוע בלימודים. חיוט שמעה והתלהבה. "החלטתי ללכת לשם ולבדוק את המקום", היא מספרת. "הם הציעו שעות תגבור בלימודים וזה משהו שהרגשתי שהייתי צריכה".

חיוט (16) מספרת שבזמן שהגיעה לבית קק"ל עמד ממוצע הציונים שלה בתעודה על 70 במתמטיקה ונכשל באנגלית. תשומת הלב האישית, הלימודים בקבוצות קטנות והיכולת לראות כל תלמיד בפני עצמו הניבו תוצאות, ומעיין רשמה לעצמה שיפור משמעותי בלימודים. "הכיתות הקטנות הן ההפך ממה שקורה בבית הספר", היא מסבירה. "גם שם המורים רוצים להגיע אל כל תלמיד ותלמיד, אבל הם מתקשים לעשות זאת מכיוון שמדובר בקבוצת תלמידים גדולה. העובדה שבבית קק"ל אנחנו לומדים בקבוצה של חמישה תלמידים מסייעת גם למורה לראות את הצורך של התלמיד בעזרה ספציפית במקצוע, וגם לתלמיד לקבל יחס אישי".

השיפור בלימודים הוא לא כל מה שהשיגה חיוט מהנוכחות שלה בבית קק"ל. בשנה שחלפה היא רשמה לעצמה עוד הישג ראוי לציון כשנבחרה לעמוד בראש מועצת הנוער העירונית בנוף הגליל, מועצה שמונה כיום כ־30 חברים ומייצגת את בני הנוער בעיר. גם במסע הזה, לצוות של בית קק"ל היה חלק. חיוט מספרת כי לקראת הבחירות היא הייתה צריכה לנאום מול כ־100 בני נוער מהעיר, והצוות עזר לה בהכנות לנאום.

מעיין חיוט (צילום: פרטי)
מעיין חיוט (צילום: פרטי)

מודל להזדמנות שווה

בתי קק"ל למצוינות הינם מרכזי תגבור לימודי, טכנולוגי ויזמי, הכוללים פעילויות העצמה ופיתוח כישורי חיים. המרכזים מיועדים לבני נוער הלומדים בכיתות י'־י"ב. מדובר למעשה במרחבים רב־תחומיים שפועלים בשעות אחר הצהריים והערב ומאפשרים לבני הנוער לשלב בין לימודים, העצמה ופעילויות פנאי. תפיסת הפעילות הינה ששילוב בין אלו יסייע לבני הנוער לממש את הפוטנציאל שלהם בצורה מיטבית. המרחב כולל מרכז למידה במקצועות המדעיים והטכנולוגיים עם מורים מיומנים ובקבוצות קטנות, ומרכז טכנולוגי יזמי, שפועל בשיתוף פעולה עם עמותת בוגרי 8200, שבו לומדים מבואות לסייבר, רובוטיקה, שפות תכנות, פיתוח משחקים ופוטושופ.

בית קק"ל הראשון נחנך לפני כשנתיים בנוף הגליל (נצרת עילית לשעבר), במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין. במשך התקופה שבה הוא פועל כבר הצליח להביא לשינוי מהותי. הסיוע השוטף בלימודים וההכנה למבחני הבגרות בכיתות קטנות הניבו תוצאות. מנתונים שפרסם משרד החינוך נרשמה עלייה של כ־10% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות בעיר, וכן עלייה בכמות התלמידים הניגשים לבגרות במתמטיקה בהיקף של חמש יחידות לימוד.

"בתור מי שכיהן במשך שני עשורים כראש מועצת גלבוע ותושב הפריפריה בעצמו, אני יכול לומר כי מי שגדל בפריפריה תלוי לא רק ביכולות של עצמו", אומר יו"ר קק"ל, דניאל עטר. "בעזרת בתי קק"ל אנחנו מייצרים מודל שנותן הזדמנות שווה לילדים שגדלים בפריפריה להביא את עצמם לידי ביטוי ללא תקרת זכוכית. יתרה מזאת, אנחנו מקווים שהכלים, הערכים והמעטפת שנספק להם במסגרת בתי קק"ל, יגרמו להם להמשיך להתגורר בפריפריה ולפתחה".

בתי קק"ל למצוינות הוא פרויקט דגל חברתי וחינוכי של קרן קיימת לישראל, הפועל במסגרת חזון קק"ל לשנים הבאות: "ישראל 2040 – רילוקיישן ישראלי – קק"ל בונה את ארץ המחר". מתוך אמונה כי רק פריפריה איתנה תאפשר חוסן אסטרטגי, כלכלי וחברתי למדינת ישראל, פועלת קק"ל לחיזוק הפריפריה, לצמצום הפערים בינה לבין המרכז ולהפיכתה למנוע הצמיחה של מדינת ישראל.

חזון "ישראל 2040" מציע פתרונות לבעיית התעסוקה, התשתיות, החינוך והדיור בנגב ובגליל, על ידי יצירת מציאות חדשה, שבה עד שנת 2040 יהפכו אזורי הפריפריה למרכזי הייטק וטכנולוגיה בינלאומיים וייושבו בהם מיליון וחצי תושבים. בקרוב עתידים להיפתח בתי קק"ל למצוינות גם בערים שדרות, קריית מלאכי, קריית שמונה, צפת ומגדל העמק, וסיפורי הצלחה כמו אלו של מעיין חיוט רק ילכו ויתרבו.

הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם קק"ל