ואז היא שאלה אם הקופרה אטקה נוסע על חשמל? לא אני אלא הרכב נחנק מצחוק. לא צחוק רגיל, מתגלגל, אלא כזה שמערבב סיגרים ו־וויסקי, המוגש בכוס מתאימה. עם כל הכבוד, לא מדובר פה בעוד ג‘יפון שעומד לידכם ומחכה שהאור ברמזור יתחלף לירוק.

אומר לכם בכנות, דבר כזה עוד לא קרה לי. הקופרה אטקה הוא בעצם הסיאט אטקה, אותו ג‘יפון מוכר מכבישי ארצנו, רק אחרי שעבר מהפך בסדנת הביצועים של היצרנית שממנה יצא עם מנוע TSI בנפח 2,000 סמ"ק, הנעה כפולה, הספק של 300 כ"ס ומומנט פסיכי של 40.7 קג"מ.
קולטים את עומק המספרים? 300 כ"ס, לחיצה על הדוושה שמשחררת מומנט קטלני, ואת הדרך מ־0 ל־100 קמ"ש תעשו במקרה הטוב תוך 4.9 ש‘.  

אז ביום המפגש נכנסתי לרכב עם כפפות, כמו חבלן לפני פירוק פצצה. יודע היטב שכל תזוזה לא צפויה בכיסא ומגע לא החלטי על ההגה, והג‘וקר יפרק את האספלט לחתיכות, והמראה, מודה, לא ממש מרמז על הכוונות.

אומנם לקופרה ישנו בחזית הסמל המאיים, בלי קשר לזה של סיאט. מאחור ניצבים ארבעה צינורות מפלט שגורמים לכם לבלוע רוק ולהזיע בעצבנות, חישוקי 19 אינץ‘ בצבע נחושת. אבל המראה לא יוצא דופן במוחצנותו, כמו שהייתם מצפים מרכב עם יכולות־על ומחשבות זדוניות.
גם הפנים לא יכין אתכם לפגישה הצפויה. איכות החומרים בהחלט משובחת, מושבי אלקנטרה בגרסה שבה נהגנו, סאן־רוף, לוח מחוונים דיגיטלי, הגה קטום, מערכת סאונד שמיימית של ביט־סאונד עם שמונה רמקולים וסאבוופר, אבל הממדים בסך הכל לא שונים מאלה של אטקה רגיל, אז על מה הרעש?

הפנמתי שלא מדובר בעוד רכב, אין בסביבה שום דבר תמים כשמתחילים לנסוע. זה אומנם ג‘יפון שיכול להתאים למשפחה, כמו אטקה רגיל, הרי הממדים כמעט לא השתנו, ותא המטען, 485 ליטר, יכול בהחלט להספיק לסבב קניות. יודעים מה, גם הממד הבטיחותי בהחלט יפנק כל משפחה מהוגנת. אנשי סדנת הביצועים לא חסכו כאן באמצעים טקטיים שזיכו את הקופרה בציון 7 הגבוה באבזור הבטיחותי: מערכות בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית וזיהוי כלי רכב בשטח מת. באמת כל טוב.

לכאורה, יש פה מראה לא מאיים, אמצעי בטיחות, רק מה עם האופי? לקחתי את הקופרה אטקה באמצע השבוע לכביש נידח, כמו עסקה שנעשית מתחת לגשר רכבת בפאתי שיקגו. זה מה שאני צריך, שעוד יראו אותנו ביחד ויעשו את החיבור. ושם, בכביש הצדדי והשומם, הערס שחרר כפתור, התעלם מהבקשות לריסון עצמי ולהתנהגות מכובדת ונתן בגז.

קופרה אטקה (צילום: אייל לוי)
קופרה אטקה (צילום: אייל לוי)

זה די מדהים, אבל הג‘יפון, שמתנשא לגובה של 160 ס"מ מחזיק ביכולות כמעט כמו של מכונית ספורט בעלת פרופיל נמוך, ואין לו שום כוונה להתנצל על כך. להפך, בבורר המצבים אפשר לשחק בין נהיגה רגילה (קומפורט) לשטח קל, לשלג, אבל גם מצב ספורט ומצב אישי שמאפשר שליטה בפרמטרים.

לקופרה מערכת בלמים אדפטיביים ושלדה DCC מתכווננת, שמאפשרת בחירה בין שישה מצבים שונים שמותאמים לאופי הנהיגה, ואני מדבר על פעולת הבלמים, המנוע, תיבת ההילוכים. יש פה גם מצב קופרה רועם, שמשחרר רעש אגרסיבי, ויש גם “בקרת שיוט" שתפקידה לשגר אתכם לירח, או בשפה שלנו, תוך פחות מחמש שניות מ־0 ל־100 קמ"ש.

הרכב הזה ממש מפציר בנהג לנתק בקרות, ללחוץ חזק על הגז. יש לו תיבה אוטומטית כפולת מצמד שעושה עבודה חלקה ונקייה, מושכת אתכם מהר מאוד לכיוון הקצה. יש פה אחיזת כביש נפלאה, ושוב, זה ג‘יפון שמשתולל ולא רכב ספורט מוכר.

כן, מיד צריך לומר ולהדגיש שאף על פי שיש נוקשות בקפיצים, המתלים האדפטיביים עושים עבודה ראויה לציון ובטח לא כזו ששוברת את הגב.

סיימנו יום נהיגה עם ליטר בנזין על כל תשעה קילומטרים של נהיגה, אבל זה היה יום אגרסיבי. ביום שגרתי, רגיל, אף על פי שעם הקופרה אטקה כנראה שאין יותר מדי רגיל, אפשר לחסוך יותר.

בצ‘מפיון מוטורס, היבואנית, מדגישים שזו הסנונית הראשונה של קופרה ובעתיד יגיעו דגמים נוספים, כאלה שלא מיועדים לכל בית ומספיק להסתכל על תג המחיר - 250 אלף שקל, ותוספת חבילת "פרו" תייקר ב־18 אלף שקל. אין ספק שלמרות המראה הג׳יפוני הנחשק, הקופרה אטקה לא מתאים לכל חניה. זהו רכב נישה, למביני עניין.

גלגלים רזרביים

וולבו xc40 (צילום: יצרן)
וולבו xc40 (צילום: יצרן)

חדשות חמות מסקנדינביה. מאיר חברה למכוניות מתחילה לשווק את הג‘יפון המצליח של וולוו, ה־XC40 עם מנוע חדש - T3, כזה שיודע להוציא מעצמו 163 כ"ס (בתמונה למטה). הרכב ישווק בשלוש רמות גימור, ומחירו יחל ב־219 אלף שקל. ב־XC40, שכבר זכה בלא מעט פרסים, הושם דגש בטיחותי רציני: מבלימה אוטונומית, דרך בקרת סטייה מנתיב ותיקון ומערך הגנה מפגיעה צדית.

UMI מנסה להגדיל את הצלחת ה־XT5, רב־המכר של קאדילק בישראל, כשהיא מוסיפה רמת גימור פחות יקרה, הכל יחסי כמובן, הפרמיום לאקשרי 2.0. המחיר? 330 אלף שקל, 20 אלף שקל פחות ממחיר הגרסה שמעליה. הרכב מצויד במנוע טורבו בנפח 2,000 סמ"ק, בעל הספק של 237 כ"ס ומומנט של 37.3 קג"מ שמופיע כבר ב־1,500 סל"ד. למנוע מערכת לניהול צריכת הדלק. בזמן נסיעה רגועה המערכת מנתקת שני צילינדרים.

בסוף השבוע האחרון נערכה במסלול המרוצים בערד אליפות ישראל 208 רייסינג קאפ, לפיג‘ו 208 רייסינג, מכונית המרוץ המקצועית של היצרנית הצרפתית. גשם, מסלול חלק, אבל גם בונוס בסיום. בפעם הראשונה, מלבד גביע למנצחים, חולק פרס כספי שסייע לנהגים לכסות חלק מהעלויות. טל שריג וזוהר שמשי זכו כל אחד מהם ב־9,000 שקל.