לאחר ההגבלות החדשות שהטיל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על המשק הישראלי, שוחחו הבוקר (ראשון) אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות "תמיר פישמן", והכלכלן שלמה מעוז, עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתעמתו ביניהם בנוגע להשלכות האפשריות של המשבר על הכלכלה.

ינון - אלדד תמיר, מנכ"ל 'תמיר פישמן', תן לנו תמונת מצב.
"זה הרבה מעבר לתרבות הפנאי, אין פעילות עסקית. הפעילות העסקית היחידה שמתקיימת בתנאים כאלה היא פעילות עסקית שמתקיימת מול חו"ל וגם שם היא בירידה. המשק לא לאט נחנק, בשוק ההון, הביטוח, קניונים, חנויות ובכל מה שתרצו יש ירידות של עשרות אחוזים. כלומר, המשק הולך ונחנק ואני אישית חושב שהמהלכים האלה יעשו יותר נזק מכל חולה קורונה".

בן – בוויכוח האם ללכת על השיטה האיטלקית או הבריטית, פחות זמן, אולי יותר מתים ובלי הרס הכלכלה, אתה הולך על הבריטים.
"לגמרי, תארו לכם שהיינו מדווחים על השפעת החורף וכל חולה שפעת היינו מבודדים וסוגרים. לא הייתה שפעת אבל לא הייתה כלכלה. בוא לא נהיה צבועים, מדינה וכלכלה ובריאות אחד הם, אפשר כל רגע לקבל החלטות שחונקות כלכלה ועושות יותר טוב לבריאות ואנחנו לא עושים אותם. במקרה הזה זה משהו באמת לסרט מדע בדיוני, מה שקרה בעולם, אבל אנחנו שם. אנשים צריכים להבין שגרעון הולך ונהיה גדול יותר, אין גביית מיסים, היא תלך ותרד ואנחנו מכניסים את ישראל, מדינה קטנה שגם ככה לא הייתה במצב מזהיר, לבור שיהיה קשה מאוד לצאת ממנו, המון אנשים נפגעים הרבה מעבר לתרבות הבילוי".

בן- שלמה, אתמול אמרת שמי שייסגר עכשיו ולא יכול לעמוד במשבר הזה סימן שאין לו זכות קיום.
"אני התכוונתי לכך שאנשים לא יכולים אחרי שבועיים להגיד שהם פשטו רגל ולא יכולים לעמוד בתשלומים. אמרתי קודם כל להרחיב בצורה משמעותית את הרשת לשכירים, מי שהולך לחל"ת או מפטרים אותו בתקופת היטורים היא כבדמי האבטלה היא ארוכה יותר. אם אני נותן כוח קניה לציבור שיהיה לו כסף ללכת ולקנות ואם לשכירים המפוטרים לא יהיה כסף. עסקים שאומרים שאחרי שבועיים אומרי שהם לא יכולים לשלם מע"מ, זה לא כסף שלהם.

בן – המע"מ נדחה רשמית.
שלמה: "לא היה צריך לדחות מע"מ, זה לא כסף שלהם, אני גובה למדינה".

אלדד תמיר: "שלמה זה חלק מהתזרים"

שלמה: "אני אומר, לא ייתכן שאחרי שבועיים שהממשלה אומרת שהיא בוחנת הם אומרים שהם לא יכולים לעמוד, כל עסק צריך לדעת שהוא צריך להחזיק תזרים מזומנים חיובי כדי שבזמן של יובש כמו במשבר הגדול הוא צריך שיהיה לו מספיק כסף ומזומן בקופה. כל אלה שעשו מינוף, אין מה לעשות, לא ביקשתי מהם לעשות מינוף".

ינון -מי לא עושה מינוף היום?
אלדד תמיר – "שלמה הוא כלכלן מדהים, אני חושב שהוא התכוון לטוב, אבל בוא לא נשכח שמינוף הוא חלק מהכלכלה ולומדים את זה באוניברסיטה. הלוואות זה טוב למשק, הרי שהמשק במשבר נותנים הלוואות. עסקים שמהיום למחר יורדים ב-40% לא יכולים לשלם וחייבים לסגור את העסק".

ינון- זו נקודת המחלוקת ביניכם וזו הנקודה המעניינת, אלדד חושב שמדובר בקטסטרופה ושלמה חושב שלא. אנחנו במצב של אי וודאות אבל בסוף מדובר על קריסה כלכלית.
אלדד - "קריסה זה עניין של זמן, אם אנחנו וזה גם מעצבן, באי וודאות כמה זמן בתוכנית הממשלתית המשק יהיה סגור? מישהו יודע? מישהו אמר? אפשר להתכונן לזה? כלכלה היא פסיכולוגיה לומדים אותה במדעי החברה אי אפשר לקיים עסק באי וודאות טוטלית וירידה בהכנסות של 40%".

ינון- אפשר להגיע למצב כמו באיטליה אבל.
"אני לא חושב שנגיע למצב כמו איטליה. אפשר ללמוד מה קרה באיטליה ומה קרה במקומות אחרים, צריך לבודד כל אדם שנכנס למדינה עם בדיקות. רק שלמדינה אין בדיקות ואף אחד לא אומר שאין בדיקות. המדינה יכולה לגייס צבא ולהקים בתי חולים של שדה שיעזרו אנחנו יודעים לעשות מלחמות יותר מסובכות ולא יודעים להתמודד עם אלפי חולים, מה הסיפור?"

ינון – לאן זה מוביל לדעתך?
אלדד- "קטסטרופה כלכלית. קודם כל, האנשים הכי חלשים ופגיעים, יהיו עוד יותר פגיעים ולא יוכלו להביא כסף ללחם, עוד שבועיים כאלה ואנשים נכנסים לרעב".

בן – שלמה אנחנו עוברים אלייך , תשובה נמחק בכ-80%, הבורסה קרסה, ובדרך כלל אחרי מפלות כאלה מי שבורח אוכל אותה ומי שנשאר במקום, בעוד חצי שנה יהיה באותו מקום. זה קורה גם כאן?
"אם אני אסתכל לא דווקא בישראל אלא בארה"ב. ב-150 שנה יש קו שמראה בסופו של דבר שההשקעה בשוק ההון היא טובה ונותנת הכנסה טובה לאורך שנים ובדרך כלל, אני לא מייעץ לאנשים, מי שבורח מפסיד בדרך כלל. מי שצריך את הכסף לעוד חודשיים לחתונה ו לטיפול שיניים הממשלה בצעד שהחליטה היום הגזימה לחלוטין , הייתי בעד בידדו ובעד כל ההחלטות של משרד הבריאות עד אתמול בלילה. הפעם הם הגזימו, הם מכניסים את המשק לצעד שהוא לא יכול לעמוד בו, לא הפעילו את הצבא, אפשר להקים בתי חולים מיד כמו שהסינים, תוך שבועיים 2 בתי חולים, להפעיל את חיל האוויר ולהביא ציוד מכל מקום בעולם".

ינון- מי ייתן ציוד?          
"בנק ישראל עכשיו מתחיל לקנות אגרות חוב ממשלתיות, מינו אנשים שלא מספיק יודעים להגיב בבנק ישראל. היום אחרי שכבר אנחנו נמצאים כמה שבועות בקטסטרופה הוא נזכר לאחר שישב ולא עשה דבר. הוא לא פעל".

בן- אלדד אתה חושב שהניהול הפיננסי של בנק ישראל כושל?
"כן. אני חושב שכל המערכת מתפקדת בהיסטריה, כל יום מחליטים משהו אחר אף אחד לא חושב קדימה אין תוכנית מסודרת אף אחד לא יודע את המשמעויות".

ינון- לא יודעים אבל עם מה מתמודדים?
"ובמלחמה כן? במלחמות אנחנו כן טובים? על מה מדובר? בתי הקברות מלאים? קצת פרופורציות, אנחנו הורסים את הכלכלה בגלל משהו שאנחנו לא יודעים".

בן – מומחים אומרים שזה לא חוכמה לחכות להיות איטליה, אם עושים את הצעדים עכשיו משטיחים את העקומה.
שלמה – "זה לא נכון, עשו את זה עד אמש אבל אני יכול לקחת את הרווחים של בנק ישראל כמו שבריטניה וקנדה עשו, לקחת הרקולס של חיל אויר להביא ערכות מסוף העולם, לבדוק את האנשים. מה הם עושים? אני לא מבין מה הם עושים, גם העסקים הקטנים שכמה שבועות יכולים להחזיק מעמד, אבל גם להם נצטרך לעזור בסוף. אני אשאל אתכם שאלה – על חשבון מי אני אתן? על חשבון עיירות הפיתוח? על חשבון הערבים שהביוב שלהם עולה בחורף? מאיפה הכסף יבוא? לכן אני מציע לקחת את הרווחים כמו שקנדה ובריטניה עשו ובנק ישראל לא הציע את זה".

אלדד- "אני בשוק ההון ואני רואה את ההיסטריה, אני חושב שהממשלה הייתה צריכה להקדיש לזה זמן, אנשים מוכרים את החסכונות של החיים שלהם בהפסדים של עשרות אחוזים סתם ככה וזה אסון. הנזק שאנחנו גורמים לאנשים בשבועיים האחרונים שאף אחד לא עומד מולם ומסביר להם, כי אנחנו מיצים רק פחד והיסטריה".

ינון- אתה רוצה שראש הממשלה ייתן המלצות לשוק ההון?
אלדד- אם הוא נותן המלצות על אפצ'י אז יותר חשוב שיסביר שלמכור נכסים בירידות של 40% זה טמטום וחבל ומי שיעשה מזה כסף זה העשירים".

ינון- הייתי מוציא אם היה לי. בן – זה שטות אלא אם אתה צריך למחר לתשלום כזה או אחר?
"יהיו בעולם 50 אלף הרוגים, 100 אף הרוגים, מה קרה? העולם מת? יצאנו מפרופורציות ולא יהיו דרך אגב, גם היום יש פחות משהיה אתמול ושלשום.

ינון- כשאתה רואה מה קורה באיראן ובאיטליה אתה מבין שיכולה להיות קטסטרופה.
אלדד- באיטליה עלו על התפרצות באזורים מאוד מאוכלסים ובדקות הראשונות לא עשו כלום, זה לא אנחנו. איטליה לא יקרה עוד פעם".

שלמה – "אנחנו פעלנו נכון בהתחלה, אתמול אני חושב שהיו שיקולים זרים בהחלטה ואני לא רוצה להיכנס לזה. אלדד צודק, מבריחים אנשים שכדי לחסוך מחדש את כל מה שהם הפסידו ייקח להם שנים"?

בן- אלדד, כמי שמנהל כספים יש כאלה שקונים עכשיו?
אלדד- "מעטים, יש כאלה שקונים אלה שיש להם כסף ומבינים עניין ולא מוטרדים".

ינון- השוק נפתח בעליות, לא?
אלדד - "המחזורים בבורסה נראים כמו מחזור בחנות מכולת, לא רלוונטי".

שלמה- "אנחנו נכנסים למשבר במצב הטוב ביותר שישראל הייתה בו לא לפחד".

אלדד- "אני לא מסכים עם שלמה, אני חושב שאנחנו במצב טוב, הגרעון נוראי וכולנו נשלם על גרעון מטורף כולל הורדת דירוג ואתה יודע את זה. אין לנו ברירה אבל המעשים שהממשלה עושה רק מחריפים את המשבר, אף אחד לא לוקח את הווירוס הזה ושם אותו במקום הפרופורציונלי של הכלכלה, אי אפשר לבודד משתנים בעולם הזה".

שלמה- "למרות שהכול נראה מסודר לדעתי יש החלטות של 'שלוף' שלא מתאימות למדינה מסודרת שהתנהלה היטב עד עכשיו".