הממשלה הודיעה אתמול על נקיטת צעדים נמרצים והכרחיים שאמורים לבלום את התפשטות מגיפת הקורונה. יונתן כץ, הכלכלן הראשי של "לידר שוקי הון" אמר בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "הממשלה לא נקטה בצעדים מקבילים כדי לבלום התדרדרות בתחום הכלכלי. היא מתגאה בכך שהיא נוקטת בצעדים נמרצים דומים לאלו שננקטו במדינות כמו סין, אך אינה נוקטת בצעדי מקבילים כדי להקטין את הפגיעה במשק".

"הם נקטו במדיניות פיסיקלית מרחיבה, הודיעו על הורדת הריבית, על הורדת מיסים לסקטורים מסוימים, על הקדמת פרויקטים תשתיתיים ועוד. הכל כדי להמריץ את המשק. כאן אנחנו לא עושים זאת. אין לנו מדיניות פיסיקלית מרחיבה שכל כך חשובה בזמנים אלו", אמר כץ.

הממשלה הודיעה על חבילה של 10 מיליארד שקלים. גם זו הרחבה.
"פיסיקלית אכן כן . חוץ מזה יש לנו גם מגבלות כי הגרעון התקציבי הוא כבר גדול למדי. ההודעה על חבילת הטבות של 10 מיליארד שקלים לא תביא להרחבה פיסקלית כי כסף חדש לא ייכנס למשק. הרי מדובר בסך הכל במתן ערבויות על אשראי בנקאי".

כיצד יפגעו הענפים השונים?
"הענפים שנסגרו כמו מסעדות, בתי קפה, אולמות אירועים וכ'ו ייפגעו קשה והם זקוקים לסיוע כספי עכשיו. לגבי ענפים בתחום החרושת והשירותים הפגיעה תהיה הרבה פחות קשה, אך לא תהיה במידה שווה לענפים השונים. על פי ההערכות יש
כיום כ-200,000 אנשים בבידוד ומספרם יגדל. 5% עד 10% מכוח העבודה עשוי להימצא בהסגר. לגבי ענפים שעובדיהם יכולים לעבוד מהבית הפגיעה תהיה פחות קשה מתעשיות או בניה שמחייבת נוכחות של עובדים, אך יש לקחת בחשבון
שבסופו של דבר המשבר יביא לירידה בביקושים בכל העולם וזה יפגע במחזור המכירות של תעשיות מקומיות שמוכרות לשוק המקומי ולשוק היצוא כאחד".


אמרת שהפעילות בשוק הבניה תיפגע. האם משמעות הדבר שהיצע הדירות יקטן והמחירים יעלו?
אם מספר פועלי הבניין שמגיעים לעבודה יקטן כי יש סגר חלקי בשטחים (משם מגיעים אחוז משמעותי של פועלי הבניין בישראל), ברור שההיצע עשוי לקטון, אך אני לא חושב שזה ישפיע על המחירים, שכן בגלל המשבר הביקושים יקטנו, מה שימנע עליית מחירים".