ישראל צלחה אתמול בקושי את היום הראשון בשארית חיי הקורונה. תוכנית החירום החלקית להדברת הנגיף יצאה אל הדרך. ההצלחה בינתיים חלקית: המגזר העסקי הודבר בהצלחה. לרשימת בתי העסק הנסגרים הצטרפו אתמול המסעדות, בתי הקפה ומקומות האירוח בבתי המלון.

מדינת ישראל עוברת בהדרגה למשטר של שלט רחוק: שלט רחוק בטלוויזיה, באפליקציות התשלומים, בשירותי המשלוחים, בקשר עם הבנקים, בכרטיסי האשראי ואפילו בקשר עם המסעדות. יזמי שירות המשלוחים "קוויק - קניות סופרמרקט אונליין" - דיווחו אתמול על זינוק של 1,000% במספר מינויי שירות האונליין. החברה אינה עומדת בעומס, ובכוונתה לקלוט מאות עובדים. "תן ביס" עברה למתכונת של מסירת המשלוח ללא מגע יד אדם. גם רשת "דומינוס פיצה" תשווק מסוף השבוע הקרוב את מרכולתה ללא נגיעת אדם. שערי המסעדות ננעלו, ומי שמעוניין להתפנק בתפריט עסקי חייב להפעיל את שירות השליחויות. רשת המסעדות ובתי הקפה "קפה קפה" עוברת למתכונת של טייק אווי. כך גם בקניוני רשת עזריאלי.

קורונה בישראל (צילום: וויסאם השלמון, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: וויסאם השלמון, פלאש 90)


בתי המלון נעלו את שערי חדרי האוכל, ואורחים המעוניינים במזון - צריכים להזמינו באמצעות שירות חדרים. קץ החיים הטובים של "אכול כפי יכולתך". וכמובן יש את אותם יזמים עסקיים, במיוחד בתחום ההייטק וענפי הביטוח, המעודדים עבודה מהבית. ממשלת ישראל נותרה באזור הנוחות ועברה למוד של "הכל דיבורים": מדברים הרבה, זורקים הבטחות על קרנות סיוע למיניהן (שבפועל מעט מאוד מנצלים אותן אם בכלל), מבטיחים שיהיה עוד יותר רע ומניחים לעסקים לדמם.

הפתרונות הפיננסיים שהוצעו לגופים בקשיים היו מאכזבים. דחייה של עשרה ימים בתשלום המע"מ (ובעצם עבור חלק מבתי העסק הדחייה המעשית היא של שלושה ימים בלבד) - היא טיפה באוקיינוס. בממשלה טוענים כי אלה שהוצאו לחופשה ללא תשלום או שעבודתם הופסקה, יוכלו להתייצב בביטוח הלאומי ולקבל דמי אבטלה מיידיים. בפועל המצב שונה: מטרטרים את עשרות אלפי העובדים המוצאים לחל"ת, מבטיחים להם דמי אבטלה ל־30 יום, אבל בפועל דוחים את בקשותיהם ומונעים את קבלת המגיע להם. האם לא יהיה פשוט יותר שמקום העבודה ישדר לביטוח הלאומי את פרטיהם העובדים ויחסכו למעסיקים כאב ראש? מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, הבטיח לפתור את הבעיה.

חלק מהרגולטורים שלחו גלגל הצלה, אבל ברמת ההצהרות בלבד: המפקח על הביטוח זימן את מנהלי חברות הביטוח והאיץ בהן להבטיח שירות רציף למבוטחים ולחוסכים. אתמול הוא נפגש עם מנהלי בתי ההשקעות. האם מעבר לכך הוא יכול לעשות משהו מהותי? ממש לא.

אמיר ירון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אמיר ירון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

דווקא נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע אתמול על הפעלת תוכנית להרחבה מוניטרית - לראשונה מאז שנת 2009. במילים פשוטות, הוא יתייצב בבורסה ויקנה איגרות חוב כדי להגדיל נזילות לטובת המוסדות הפיננסיים, הגופים העסקיים ומשקי הבית. "צעדים אלו יגבירו את האפקטיביות של המדיניות המוניטרית, ויחזקו את התמסורת מהריבית שקובע בנק ישראל גם לשיעורי הריבית לטווחים הארוכים יותר. בנק ישראל יבחן מעת לעת את דרכי הפעולה בכלים אלו ויתאים אותן לפי הצורך". הבורסה לני"ע הגיבה בחיוב, והמסכים נצבעו בירוק.

מי שהתגייס מעשית והחליף את ראש הממשלה ושר האוצר, שהגיעו למצב של חדלות פירעון, היה דווקא מהסקטור הפרטי שעדיין נושם, שאותו הרבו עד לאחרונה להשמיץ. הוא יצא ביוזמות צרכניות מעודדות - כדי לשפר במשהו את מצב הרוח העגום. המערכת הבנקאית וחברות כרטיסי האשראי הביעו נכונות לדחות פירעון משכנתאות והלוואות ולספק נזילות חירום באמצעות שיעבוד נכסי נדל"ן. אלא שהציבור ממשיך לחשוש - והתייצב אתמול בהמוניו בסניפי הבנקים ובסופר־פארם.

חברות הטלוויזיה למיניהן, ובהן יס, פרטנר וסלקום, מדווחות על זינוק בשעות הצפייה. הן מגוונות את השידורים ומאפשרות לציבור חבילות שידור שבימים כתיקונם היו כרוכות בתשלום. רק הממשלה אדישה, ושם טוענים שכדי שמשהו יזוז - חייבים ממשלת חירום לאומית.