כ־2.3 מיליון תלמידים בבתי הספר והגנים ועוד כ־300 אלף סטודנטים במוסדות האקדמיים נשארו אתמול בבתיהם בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, הקובעות כי מוסדות החינוך יהיו מושבתים עד להודעה חדשה, בניסיון להתמודד עם מגיפת הקורונה בישראל. מוסדות הלימוד עובדים בימים אלו על הנגשת הלימודים מרחוק, אך ההרגשה העיקרית סביב המהלך היא בלבול. לצד ההנחיות החדשות יש מורים החוששים כי לא יקבלו את מלוא שכרם בזמן שהם עובדים מרחוק.

נציגי הסתדרות המורים נפגשו אתמול עם נציגי האוצר כדי לברר מה יעלה בגורל שכר המורים. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הודיעה לנציגי האוצר כי שכרם של עובדי ההוראה צריך להיות משולם במלואו. "עובדי ההוראה עובדים מהבית לפעמים הרבה יותר קשה מאשר בהוראה פרונטלית, ואין שום סיבה שלא יקבלו שכר מלא. אנו מצפים ממנכ"ל משרד החינוך, שמטיל משימות רבות על עובדי ההוראה, לדאוג ששכרם ישולם במלואו".

בית ספר שומם בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
בית ספר שומם בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)


הבלבול נוגע גם לגנים הפרטיים, שאינם כפופים ישירות למשרד החינוך. ידועה ההגבלה הכוללת, אשר לפיה אסורה התקהלות של יותר מעשרה אנשים ושיש לשמור על מרחק ככל האפשר, אך אין אפשרות טכנית לקיים למידה מהבית עבור חניכי הגנים. לכן אלו פועלים כעת לפי שיקול דעתם, ורבים מהם סגרו את שעריהם. לדברי ד"ר שולמית ביסמינובסקי, מנכ"לית ארגון הגנים הפרטיים: "דובר על סגירת הגנים הציבוריים, מעונות ופעוטונים, אך לא דובר על הגנים הפרטיים. האם עכשיו הגננות עוברות על החוק? האם פעוטון הנותן מענה לחמישה תינוקות כן יכול להיפתח? אנו דורשים תשובות בהקדם".

בהערכת מצב שהתקיימה אתמול בקשר למוסדות ההשכלה הגבוהה אמר שר החינוך רפי פרץ: "העברת תכנים דיגיטלית מוכיחה את עצמה". באוניברסיטאות, בניגוד לבתי הספר, מתורגלים בהעברת קורסים דיגיטליים כבר שנים. באשר לבתי הספר - יכולת ההנגשה משתנה ממוסד למוסד, בהתאם ליכולותיו וניסיונו. מורים רבים מודים בפני תלמידיהם שהם עצמם צריכים ללמוד איך לקיים למידה מרחוק יחד עם התלמידים. מערכות לימוד אינטרנטיות שונות לא עומדות בעומס, לא ברור איך יהיה מעקב אחר הלמידה של התלמידים, ויש צורך להתרגל לסוג למידה אחר מבלי להנגיש אותו קודם  לתלמידים ולמורים. אתמול לקחו חלק בלמידה מרחוק של בתי הספר כ־200 אלף תלמידים בלבד. משרד החינוך הודיע כי בתי הספר והתיכונים יהיו סגורים לחלוטין ושלא יתקיימו בחינות מתכונת או שיעורי הכנה לבחינות.

מנגד, בצד החיובי, גופים שונים נרתמו לסייע - משרד החינוך הנגיש שלל הנחיות ופעילויות באינטרנט לתלמידים, עיריות ורשויות מקומיות שוקדות על הנגשת תכנים לילדים, סלקום מציעה סיוע טכנולוגי  חינם לתלמידים, להורים ולמורים ששוהים בבתים, חמ"ל ארגון "לב אחד" (כוח סיוע אזרחי במצבי חירום) מפעיל מאות אזרחים מתנדבים שעוזרים למבודדים, לאנשי הרפואה ולכוחות הביטחון, משלחת מתנועת הנוער שמסעה לפולין בוטל נפגשה עם ניצולי שואה כדי לשמח אותם, ובבית החולים אסותא באשדוד ארגנה הנהלת בית החולים מסגרות חלופיות לילדי העובדים בגילי שנה עד 10.