התפרצות נגיף הקורונה בישראל חייבה את הרשויות להעביר לציבור הנחיות שנועדו לבלום את התפשטותו המהירה של הנגיף בישראל. תסמיני ההידבקות הם בין היתר שיעול, קשיי נשימה וחום גבוה. משרד הבריאות נהג בשיטה מדורגת כאשר בתחילה הונחו רק החוזרים מסין ומהמזרח הרחוק להישאר בבידוד בביתם. 

בהמשך ולנוכח ההתפשטות העולמית של הנגיף הונחו כל השבים מחו"ל לישראל לשהות בבידוד בביתם למשך 14 יום. נוסף על כך, לפי הנחיות משרד הבריאות, כל אדם שסובל מתסמיני שפעת ויש חשש לגביו שנדבק בנגיף, נדרש לחובת בידוד בביתו לתקופה של 14 יום לכל הפחות וזאת גם אם לא שב מחו"ל.  

ענישה פלילית למפרי בידוד ביתי
הממשלה לא מקלה ראש עם ההנחיה המחמירה לבידוד בית מוחלט לאוכלוסיות שבסיכון. לפיכך פורסמו עונשים עבור כל מי שיפר אותה. יציאה מבידוד עבור מי שנחשד כחולה בנגיף הקורונה או נשא של המחלה, היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה יכול להגיע עד לשבע שנות מאסר. באתר משרד הבריאות אף מופיע טופס דיווח אלקטרוני שמאפשר לכלל האזרחים לדווח על מפרי בידוד ביתי. 

אדם שנמצא מחוץ לביתו בזמן שהיה צריך לשהות בבידוד, ייכנס להליכים של חקירה פלילית לצורך בחינה האם היציאה מהבידוד נעשתה ברשלנות או בכוונה תחילה. מספר מפרי בידוד כבר נחקרו במשטרה וחולה אחד אף נחקר על ניסיון להדביק פקח של משרד הבריאות.

רוצים לדעת עוד על חקירה פלילית, לחץ/י כאן

כיצד ההנחיה לבידוד ביתי פוגעת בזכויות היסוד של האזרח בישראל?
החלטת המדינה לחייב כל ישראלי שחזר לארץ מכל מדינה בחו"ל להיכנס לבידוד לתקופה של שבועיים תוך הטלת סנקציה פלילית על מפרי הבידוד, מלווה בפגיעה ממשית בזכויות האזרח לחירות, לחופש תנועה ולחופש עיסוק. עם זאת, ברור לכל כי במקרה של התפרצות מחלה אין מנוס מנקיטת צעדים דרסטיים לצורך בלימת ההתפשטות וזאת גם במחיר של פגיעה מסוימת בזכויות יסוד אזרחיות.

האתגר העיקרי כיום הוא להילחם ביעילות במה שמסתמן כמגיפה עולמית בעלת השלכות מרחיקות לכת עבור החברה כולה. עם זאת, חשוב לעשות זאת תוך שמירה על זכויות האזרחים ושמירה על מידתיות הפגיעה ככל האפשר.

פגיעה בזכותו של האזרח לפרטיות
מישור נוסף של פגיעה בזכויות אדם במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה היא הפגיעה בפרטיות אזרחי המדינה. לפי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו כל אדם זכאי לפרטיות. לפי החוק אסור לצותת לאדם, לעקוב אחריו ולהיכנס לביתו שלא בהסכמתו.

עם זאת, במסגרת מאבקי המדינה בהתפשטות נגיף הקורונה נעשית פגיעה בפרטיותם של החולים ושל אזרחים שחשודים בהידבקות בנגיף. באמצעות נציגים מטעמה, המדינה מתדפקת על דלתות של בתי מבודדים, בודקת כי הם אכן שוהים בבידוד ודורשת מהם לעבור בדיקות רפואיות במקרה הצורך.  

שימוש בכלים דיגיטליים ואמצעים טכנולוגיים לצורך מעקב אחרי חולים בקורונה
נוסף על כך, הודעת ראש הממשלה על שימוש עתידי בכלים דיגיטליים ואמצעים טכנולוגיים כמו איכון סלולרי לצורך מעקב אחר חולים בקורונה, עוררה התנגדות ציבורית מאחר והיא נחשבת לקיצונית, מרחיקת לכת ופוגענית מאוד בכל הקשור לזכותו של האזרח לפרטיות.

אין ספק כי מטרת הצעדים הללו היא חשובה מאוד ונועדה בראש ובראשונה לשמור על בריאות הציבור ולצמצם ככל האפשר את אפשרויות ההדבקה. עם זאת, אין להקל ראש בפגיעה בזכויות האזרח שנלווית לצעדים הללו. לפיכך חשוב לשים לב כי הפגיעה בזכויות היסוד תהיה כפופה למגבלות ולפיקוח ותיעשה באופן מידתי כאמור. 

לסיכום, ניתן לומר כי הצעדים החריפים שהמדינה נוקטת כדי לעצור את התפשטות המחלה נועדו לתכלית ראויה ומוצדקת של שמירה על בריאות הציבור ובטחונו ולכן הם מצדיקים פגיעה בזכויות אזרחיות. יחד עם זאת חשוב להבהיר כי כמו בשעת חירום ביטחונית, גם בעת הזו של מצב חירום רפואי, המאבק בהתפשטות הקורונה צריך להיעשות תוך צמצום הפגיעה בזכויות היסוד של האזרח בישראל ככל האפשר.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט מנהלי ועתירות LawGuide

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.