בצל התפשטות מגפת הקורונה הושבעו היום (שני) חברי הכנסת ה-23, בטקס שייערך בפעם השלישית בתוך שנה במשכן הכנסת בירושלים. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הטקס שאמור היה להיות חגיגי ייערך תחת מגבלות חמורות, שבעטיין יצהירו חברי הכנסת אמונים בכ-40 סבבים של שלושה חברי כנסת בכל פעם. ארבעה ח"כים לא הושבעו: בצלאל סמוטריץ' (ימינה), אורית פרקש הכהן, רם בן ברק ואלון שוסטר (כחול לבן).

על פי ההנחיות החדשות שניתנו עקב משבר הקורונה, כל אחד מבאי המשכן, ובכלל זה יושב ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, נדרש עם כניסתו לעבור בדיקת חום. בכל נקודת זמן יהיו לא יותר מ-10 אנשים במליאה ובתוכם יו"ר הכנסת, נשיא המדינה ומזכירת הכנסת, אשר ילוו את האירוע מתחילתו ועד סופו. 

ראשון עלה לנאום נשיא המדינה, ראובן ריבלין, כאשר באולם נמצאים רק בנימין נתניהו ובני גנץ. "מכובדי, אזרחי ישראל מותשים ממערכות בחירות שמחייבות אותנו לחדד את ההבדלים בינינו. אנחנו מחכים ליומיום, לשגרה, שבהם נשוב לעסוק במכנה המשותף, בשותפות הגורל של כולנו שבאה לידי ביטוי בצורה ברורה כל כך גם במשבר הנוכחי. העם בישראל תמיד ידע להתווכח אבל הוא עייף ומודאג עכשיו. אנחנו זקוקים למנוחה, לריפוי", אמר ריבלין.

"הפוליטיקה רחוקה מלהיות מושלמת. אבל פוליטיקה נועדה להיות אומנות האפשר. והרבה פעמים תפקידה של הפוליטיקה הוא לשמש כאומנות הפשרה. כן, הכורח והפשרה. בבסיסה של הדמוקרטיה עומדת ההבנה שמה שמייצר הרבה פעמים את הכורח להתפשר, לעשות פשרות כואבות ועמוקות, הוא רצון העם עצמו. עם שחלוק בדעותיו בצורה עמוקה ונוקבת, ועדיין חייב למצוא דרך לכלכל את מעשיו ופעולותיו המשותפות", המשיך.

"חכמת הכורח היא חכמה שלפעמים צריך להשתמש בה. הכי נוח לדחות את נוסחת הפשרה אם יש אלטרנטיבה. אבל לפעמים חבריי וחברותיי פשוט אין. המשבר הפוליטי הנוכחי הוא אמיתי מאוד, הוא עמוק מאוד, והוא חוצה אותנו לשניים. ועדיין אין ברירה אחרת כי אין לנו עם אחר, כי אין לנו מדינה אחרת. בדמוקרטיה, את השלטון אולי אפשר להחליף, את העם אי אפשר. לא את חלקו, לא את מחציתו האחת, ולא את האחרת. נועדנו לחיות יחד", הוסיף ריבלין.

"לכן, מכובדי, רק בקשה אחת לי אליכם: תנו לעם הזה ממשלה. אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ, וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וּשְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ לְרָאשֶׁיהָ, שָׂרֶיהָ וְיוֹעֲצֶיהָ, וְתַקְּנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ. חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קׇדְשֵׁנוּ, וְהַנְחִילֵם אֱלֹהֵינוּ יְשׁוּעָה וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם, וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ", סיים הנשיא את דבריו. 

אחריו עלה לנאום יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שהתייחס בנאומו במליאה בפתיחת הכנסת ה-23 לצורך הקריטי בהקמת ממשלת חירום לאומי. "אתם רואים לפניכם מליאה ריקה", אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, "אבל היא לא ריקה. היא מלאה. נמצאים כאן עכשיו כל אזרחי ישראל, מיליונים מהם. ומעיניהם ניבטת ציפיה אחת: להתעלות. הם מצפים מאיתנו להקים עכשיו ממשלת חירום לאומית.

"ממשלת חירום שהעם יוכל להקשיב לה, שהעם יוכל לסמוך עליה. ממשלה שתטפל בבעיות החמורות של משבר הקורונה - אבל לא רק בהן. ממשלת חירום שתתחיל למלא את הבור העצום שנפער בשנה שלמה של חוסר אחריות פוליטי, בור שחפרו יחד נבחרי ציבור מכל הקשת הפוליטית".

לדברי יו"ר הכנסת, "אתם יודעים היטב שלא חיכיתי בסבלנות לָקורונה. קראתי שוב ושוב להקים ממשלת אחדות. בטקס ההשבעה הקודם הצעתי את לשכתי, שנמצאת כמה מטרים מכאן, כדי להגיע להסכמות להקמת ממשלה רחבה. הלשכה הזאת עדיין פתוחה. אפשר להתחיל לתקן את הבור הפוליטי עוד היום, ממש עכשיו, ולהתייצב יחד מול האתגרים העצומים שבפנינו ומול אלו שעוד יבואו.

"זה לא הזמן למלא את הפרוטוקולים בנאומים ארוכים. זה הזמן למעשים. עם ישראל מסתכל עלינו ומצפה מאיתנו. בואו נעמוד בציפיות".

לאחר נאומו של אדלשטיין, נשבעו אמונים נתניהו וגנץ, ולאחר מכן עזבו את האולם. לאחריהם החלו הח"כים להישבע בשלשות, על פי סדר הא"ב של שמות משפחתם.

בכנסת מאשרים כי קצין הכנסת ביקש מהשר צחי הנגבי לא להגיע לאירוע ההשבעה משום שנכח באירוע שבו אשתו של אחד הנוכחים אובחן כחולה קורונה. הנגבי סרב הגיע לאולם המליאה ואושפז.

תגובת הנגבי: "שר החקלאות צחי הנגבי וחברי הכנסת רם בן ברק ואלון שוסטר השתתפו ביום רביעי שעבר בכינוס חירום של ראשי המועצות האזוריות בכפר המכביה בנושא החקלאות בצל הקורונה. חברי הכנסת בן ברק ושוסטר התבקשו על ידי קצין הכנסת שלא להגיע להשבעתם היום, לאחר שנודע כי בכינוס זה השתתף גם בעלה של אישה שנדבקה בנגיף. 10 דקות לפני תחילת טקס ההשבעה הודיע קצין הכנסת גם לשר הנגבי על הדבר. השר נשאר בחדרו, עלה להישבע במרחק ניכר מכל אדם אחר, ויצא מן הכנסת. במהלך הערב יודיע קצין הכנסת לחברי הכנסת מה העלתה בדיקת האדם שהשתתף בכינוס האמור".

ההנחיות המחמירות לא פסחו גם על מזנוני הכנסת, זאת לאחר שבמזנון הכללי ובמזנון החלבי נאסרה הישיבה וניתן היה היום לרכוש מזון רק בחמגשיות.

בכנסת החדשה יכהנו רק שלושה ח"כים חדשים - סונדוס סאלח ואימאן ח'טיב-יאסין מהרשימה המשותפת, החכית הראשונה אי פעם עם חיג'ב לראשה, ואנדריי קוז'ינוב מכחול לבן.