אתם נוסעים חזרה ממקום העבודה ולפתע אתם שומעים חבטה עזה והגוף נע קדימה, הייתם מעורבים בתאונה. אתם יוצאים לבחון את הפגיעה ומגלים שפח הרכב התעקם, אך למרבה המזל לא נפגעתם פיזית. הרכב השני גם הוא נפגע והנהג מודיע לכם: "הרכב הלך טוטאל לוס!". למה הכוונה? במאמר זה נגלה מהו "טוטאל לוס", מתי רכב מוגדר במצב זה ומה חברות הביטוח עושות עם הרכבים שהוגדרו כאבודים.

מהו "טוטאל לוס"?
"טוטאל לוס" מתורגם בצורה חופשית ל"אובדן מוחלט" ועל פי האקדמיה ללשון העברית מכונה "אובדן גמור". במקרים שבהם עלות תיקון הרכב עולה על 60% ויותר משוויו של הרכב, הנחיות משרד התחבורה הן לא לתקן את הרכב. לכן, חברת הביטוח תעניק למבוטח, אם יש לו פוליסת ביטוח מקיף, פיצוי כספי לרכישת רכב חדש ולא לתיקון הרכב הניזוק. 

בכל שנה מתרחשות בישראל תאונות דרכים רבות הגורמות לבעיות מכניות ברכב, לצורך להחליף חלקים ולתקן את הרכב. כדי למנוע מבעלי רכב ומחברות ביטוח לתקן שוב ושוב כלי רכב שעברו תאונות קשות, נוספה תקנה המחייבת להעביר רכב במצב של "אבדן מוחלט" למגרש המפרק אותו כדי שישמש כמאגר לחלקי חילוף יד שנייה.

מי מחליט האם הרכב הוא במצב טוטאל לוס?
הקביעה שרכב הוא במצב של אובדן גמור אינה נקבעת על ידי המוסך, אלא על ידי שמאי מומחה לפי בחירתכם מתוך הכרות אישית או מתוך רשימת שמאים אשר חברת הביטו יכולה לספק עבורכם. השמאי בוחן את מוקדי הנזק ברכב מלפנים, מאחור ובצדדים ומתמחר את עלות תיקון הנזקים הללו. לאחר מכן נבדק שווי הרכב נכון למצבו לפני התאונה, בהתאם למודל ולשנתון ומתקבלת החלטה על בסיס חישוב מתמטי אם משתלם יותר לתקן את הרכב או להגדירו כאובדן גמור ביחס להערכת הנזק.

מה מכסה הביטוח במקרה של טוטאל לוס?
כיסוי הרכב במקרה של טוטאל לוס זהה בכל החברות עקב הוראות המפקח על הביטוח. חשוב לקרוא את הפוליסה שלכם ואת פירוט ההרחבות שעליה כדי לדעת מה הסכום המדויק שתקבלו. בנוסף, בכל פוליסות המקיפות חברות הביטוח מעניקות כיסוי להגנה משפטית עד סך של 10,000 ₪. אם נהג הרכב השני החליט להגיש נגדכם תביעה פלילית. וכן אפשרות להשתמש ברכב חלופי על חשבונה של חברת הביטוח עד ליום שבו תקבלו את הפיצוי בגין התאונה ותוכלו לרכוש רכב חדש רק אם רכשתם כיסוי של שירותי דרך וגרירה.

האם צריך לשלם השתתפות עצמית במקרה של טוטאל לוס?
לא. במקרה של תאונה שתוצאתה אובדן מוחלט של הרכב, חברות הביטוח לא ידרשו מכם תשלום השתתפות עצמית, אלא ישלמו את מחיר המחירון של הרכב הניזוק בעת התאונה. 

לסיכום, אם הייתם מעורבים בתאונה והרכב הגיע למצב של "טוטאל לוס", חשוב שיהיה בידכם ביטוח מקיף לרכב כדי שתוכלו לקבל את הפיצוי במידת הצורך.