"משבר הקורונה בישראל הוא מכה קשה עבור העמותות בישראל. יותר ממחצית מהתקציב שלהן מגיע מתרומות, ובימים בהם כל המשק מנסה לשרוד. לא יהיו לחברות ולארגונים יכולות לממש את סעיף התרומה הקהילתית או האחריות התאגידית, אשר מבוסס על רווחי החברה". כך מזהירה איילת הלל, מנהלת פיתוח משאבים בעמותת "אופנים", הפועלת למען ילדים בפריפריה.

לדבריה, "העמותות אינן מיועדות 'רק ליופי' בחברה הישראלית. הן מטפלות, מעניקות ודואגות לשכבות האוכלוסייה החלשות ביותר במשק. המשבר הנוכחי יהרוס פעילות של שנים, ובעיקר יפגע באותן אוכלוסיות", כך היא מזהירה בשיחה עם "מעריב".

בתוך כך, ארגון "לתת" פנה השבוע ללשכת רה"מ בנימין נתניהו, בבקשה להגדיר את הארגון כגוף חיוני, וכן את כלל ארגוני הסיוע בחברה האזרחית העוסקים בהנגשת מזון וסיוע לקשישים, ניצולי שואה ואוכלוסיות נזקקות. "הארגון פועל בשבועות האחרונים, לילות כימים, על מנת להמשיך ולהעניק סיוע חיוני במזון לעשרות אלפי משפחות נזקקות באי-ביטחון תזונתי, שתלויות בתמיכה במיוחד עכשיו, תחת ההנחיות לבידוד וההיערכות המוגברת לקראת חג הפסח", מדגיש מנכ"ל הארגון ערן וינטרוב, ומוסיף: "המאמצים נעשים בתנאים כמעט בלתי אפשריים של ירידה בתרומות והנחיות המדינה בנוגע להתקהלות, שמקשות מאוד על גיוס והפעלת מתנדבים, אריזת חבילות וחלוקתן לאוכלוסיות הנזקקות ביותר".

ארגון "לתת" מספק מזון לרשת של 180 עמותות הפועלות בכל הארץ, שמעניקות סיוע לכ-60 אלף משפחות במצוקה: "לארגוני החברה האזרחית אשר משמשים כרשת ביטחון חברתית בשגרה יש תפקיד אקוטי בחירום, עד שהמדינה תוכל להיערך ולהעניק את הסיוע בעצמה".

זאת ועוד, בעקבות האיסור על התקהלות של יותר מעשרה אנשים בחלל אחד, ארגון "פתחון לב" סגר בסוף השבוע האחרון את מרכז הסיוע הגדול ביותר שלו לחלוקת מזון בראשון לציון, ומאות משפחות שמגיעות למקום באופן יזום מדי יום כבר נותרו ללא סיוע או מענה אחר. אלי כהן, מנכ"ל "פתחון לב", אומר: "ההחלטה הדרקונית פוגעת דווקא באוכלוסיות החלשות והפגיעות ביותר, אבל חוסר התיאום של הממשלה מולנו, שהביא לסגירה מיידית של מרכז החלוקה, גרם לפגיעה עצומה".

בעקבות משבר הקורונה, מתריע גם אורי בן שלמה, מייסד ומנכ"ל JGive, פלטפורמת גיוס תרומות לעמותות ללא מטרת רווח, על מכה אכזרית "למגזר השלישי בישראל". לדבריו, "פעילות העמותות הדואגות לחלשים, לקשישים, לנזקקים ולתחומים שהמדינה לא מטפלת בהם, תצטמצם עד כדי הפסקה טוטאלית, שלא ברור אם יתאוששו ממנה. לצערנו, מי שנפגע ראשון הוא כמו תמיד החלש והנזקק". כבר כעת, מדגיש בן שלמה, העמותות לא יכולות לקיים את פעילותן, "לכן חייבים לסייע למאמצי העמותות להמשיך ולהתקיים עד יעבור זעם, ולתת אפילו מעט. לשם כך התגייסנו ב-JGive ופתחנו מתחם ייעודי בפלטפורמה תחת הכותרת 'חזקים ביחד', שבו עמותות יפתחו קמפיין, והציבור יוכל לסייע להן בשעת משבר זו לעמוד על הרגליים, כדי שהן ידאגו לכל מי שאין לו וזקוק לעזרה. זהו 'מעגל קסמים' שאנו חייבים להמשיך לקיים, אחרת עתידנו כחברה הדואגת איש לרעהו - בסכנה".