לראשונה בהיסטוריה: שר הביטחון, נפתלי בנט, הודיע הבוקר (שלישי) על האופן בו נגיף הקורונה צפוי להשפיע על טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל האיבה. בהודעת משרד הביטחון נמסר כי "במטרה לשמור על בריאות הציבור מחד ולקיים את המעמד הממלכתי בהתאם למסורת, הנחה שר הביטחון את משרד הביטחון ואגף כח האדם בצה"ל כי הטקסים המרכזיים ברחבת הכותל המערבי (בערב יום הזיכרון) ובהר הרצל (ביום הזיכרון) יתקיימו כמתוכנן אך ללא קהל ויועברו בשידור חי באמצעי התקשורת".

עוד ציינו בהודעה כי הטקסים המקומיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ יבוטלו במתכונתן הרגילה ובמקומם יוצב 'משמר נר' של חיילי צה"ל, העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד וחזן צבאי עם אמירת קדיש. כאמור, כך בנט קיבל את ההמלצה של מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אודי אדם, ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, וסמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת, אריה מועלם שהתייעץ עם יו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל, יו"ר ארגון יד לבנים ויו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל.

שבוע שעבר פורסם לראשונה במעריב כי במערכת הביטחון נערכים לאפשרות שהטקסים הללו ייערכו באופן מקוון, בצל בהלת נגיף הקורונה והוראות משרד הבריאות לצמצום התכנסויות המוניות. במקביל, הודיעו במשרד התרבות כי טקס הדלקת המשואות ייערך אף הוא באותה המתכונן - ללא קהל - וישודר אף הוא בתקשורת. 

הטקסים ייערכו גם ברשת במתכונתם הרגילה ויכללו נאומים, הופעת אמנים וכן הלאה, אך ללא קהל. הגורמים נערכים לאפשרות בה ההנחיות ישתנו ימים ספורים לפני הטקס, כך שיוכלו לשנות את אופן הצגתו. 

"לא נמנע מאנשים להגיע לבקר את קבר יקיריהם ביום הזיכרון"

סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם, עדכן בנושא היערכות משרד הביטחון ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תש"ף. מדבריו עולה כי הטקס המרכזי בכותל המערבי יתקיים ללא קהל, וכי לא יתקיימו טקסים בבתי העלמין. בנוסף, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל יתקיים טקס מלא שישודר בשידור חי. 

הוא הסביר כי הטקס ההמלכתי המרכזי ייערך בהיכל הזיכרון הממלכתי במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, ללא קהל.

"לא נמנע מאנשים להגיע לבקר את קבר יקיריהם ביום הזיכרון, אבל נפעל בהתאם להנחיות משרד הבריאות בימים הרלוונטיים", הוסיף סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.

עוד ציין מועלם כי "חיילי צה"ל יגיעו לקברים ויניחו כמו בכל שנה את הדגלון על הקבר", וכי הצפירה בת שתי דקות תתקיים כרגיל. לעומת זאת, האירוע "שרים לזכרם" בכנסת ייערך ללא קהל, אך יתבצע חלקו בהקלטה מראש של המשתתפים.