ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התראיין היום (שלישי) לתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס בין השאר להתרחשויות הפוליטיות האחרונות ולהתמודדות הממשלה עם התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

"אני עושה הבחנה כרגע בין הצעדים שננקטים ולא ננקטים״ אמר אולמרט והוסיף כי ״הייתי שר הבריאות פעם וניהלתי את המערכת, דרך אגב במשבר הרבה פחות גדול מזה, ואני לא משווה בכלל, אבל בזמנו שהייתה מלחמת המפרץ ונערכנו למלחמה כימית, היינו צריכים לפרוש את כל בתי החולים בארץ ולרכוש מנשימים שלא היו כמעט בכלל וכו'. משהו מדרך ההתארגנות העקרונית מוכר לי. אתה שומע בן אדם ואתה לא יודע אם לצחוק או לבכות, נקודת המוצא של האיש הזה הוא שקודם כל יש פתרון אחד לכל בעיות מדינת ישראל וקוראים לו בנימין נתניהו״.

״עכשיו בוא נאגד את כל החיים סביב הפתרון הזה כדי לעטוף את זה״ המשיך אולמרט ״כדי שיהיה עוד קצת עטוף בדבש, שלא נתבלבל בנקודת המוצא. הוא מדגיש שאסור להחליף את שר הבריאות, מדוע? כי ברור שאם היו מחליפים את שר הבריאות היה נפרץ הגוש הימני, שהוא נקודת המוצא לכל העניין. זה מעורר גיחוך, זה ציני, בלי שום קשר לצעדים שננקטים או לא ננקטים. אני פחות או יותר מעודכן ויודע״.

אז זה שוב חוזר ל-'כן ביבי לא ביבי'?
"הליכוד מציג את כל העניין כ'ביבי או לא ביבי'".

שניים וחצי מיליון אנשים בחרו בו ורוצים אותו כראש ממשלה.
"לא שניים וחצי ולא מיליון וחצי, רוב הציבור במדינת ישראל לא רוצה את ביבי כראש ממשלה. מה שהוא עושה בשבועות האלה, בצורה צינית וחצופה, כל יום קורה משהו שהוא מבשיל להודעה של ראש הממשלה בשעה 8 בערב או ב-9 בערב. תעזוב אותי עם השטויות האלה. את כל הדברים האלה היה צריך לנהל בהרבה יותר קור רוח, בהרבה פחות פאניקה ובהרבה פחות הפחדה ופגיעה".

הציבור רגוע, יש רועה לעדר.
"ההתנהלות של ראש הממשלה בנושא הזה מושפעת באופן מכריע בצד הפומבי שלה, על החלטות מערכת הבריאות אני לא מתווכח כאן, גם אם יש לי דעה מעט שונה. ההפחדה, יצירת הפאניקה, יצירת התחושה של אמרגדון, שעוד רגע יכול לקרות חורבן גדול, זה האמצעי שביבי נוקט בו  בשנה האחרונה. אנחנו לא איטליה ואנחנו לא ספרד. פעם אחת הבלונים יכולים לפוצץ את המדינה וזה אסון נורא, פעם שניה זה העפיפונים ועכשיו נטלה לידיו הזדמנות שאי אפשר לטעות בה, היא באמת בעיה ובעיה קשה מאוד. בעיה שלא חיינו בה בשום מקום בעולם, מעולם, ואין ספק שאפשר להתמודד איתה. להוריד את הטון, לא בפאניקה, אלא התמודדות בקור רוח".

כשאנחנו באירוע מטורף ואתה מודה בזה האם נכון לעשות עכשיו חילופי שלטון, שרים חדשים ומערכות חדשות האם זה הזמן הנכון?
"השאלה לגיטימית בהחלט. העמדה של הטוענים כך נחשפת במלוא ערוותה כשהם טוענים שאסור להחליף יו"ר כנס. מה שמנסים להגן עליו פה זה בראש ובראשונה אחיזה בשלטון, אחרת מה אתם בכלל מתווכחים על יו"ר הכנסת? הוא בכלל מהכנסת הקודמת ועכשיו יש כנסת חדשה. אתמול 61 ח"כ כנסת בחרו את מאיר כהן, חבר כנסת ותיק ומנוסה שיהיה יו"ר הכנסת אבל יש פה מלחמה על השלטון״.

״העובדה שנלחמים על זה באותו הבל פה, זה לא מקרה״ המשיך אולמרט וציין כי ״במערכת האלטרנטיבית לראש הממשלה ישנם אנשים מנוסים ביותר שהתמודדו עם משברים גדולים ביותר, ניהלו מערכות גדולות ביותר ומי שיצטרך לנהל את רוב העניינים מלבד אנשי המקצוע הם יהיו אנשי המשטרה, הצבא, יס"מ ושב"כ. כל החבר'ה האלה מכחול לבן, שאני לא חבר שלהם דרך אגב, הם מנוסים בזה לא פחות, והם יעשו את זה בהרבה יותר קור רוח ושיקול דעת. בפחות פאניקה והפחדה. מה שמאפיין את ההופעות של ראש הממשלה זה יצירת הפחד". 

מה היית עושה במקום גנץ עכשיו?
"אילו אנשי הליכוד היו פטריוטים אמתיים ולא משועבדים רק לדבר אחד, איך להבטיח את המשך כהונתו של בנימין נתניהו, הם היו משתפים פעולה עם ממשלת אחדות״. 

אני לא מוכן שנתניהו ילך בשום אופן.
"מה לעשות שתוצאות הבחירות לא מאפשרות לו להקים ממשלה?"

ממשלת אחדות?
"בראשות בני גנץ"

בהינתן שזה המצב, אחדות?
"אחדות בראשות בני גנץ היא בהחלט דבר שנראה לי אפשרי והולם, אם הליכוד באמת פטריוטים ולא עסוקים רק להגן על העבריין הנמלט הם היו צריכים להצטרף לממשלה".

הוא לא עבריין. נאשם נמלט יותר מדויק.
"מי שנמלט מלהופיע בבית משפט, בעיני הוא עבריין נמלט".

מפריע לי שדווקא אתה קורא לו בכינויים.
"אני התייצבתי, אני התפטרתי, אני לא הכנסתי את המערכת לתוך מלחמה צינית ואני לא נלחמתי נגד המשטרה והפרקליטות. הוא עבריין נמלט, זה בדיוק העניין".

הוא לא עבריין.
"אז שיבוא להגן על עצמו, מי שפוחד להגן על עצמו הוא בפנים יודע מה הוא".