ההנחיות מוחמרות: בהודעה יוצאת דופן שפרסם היום (שלישי) משרד הבריאות, נאסר על ציבור האזרחים לשהות בפארקים, לבקר בקניונים, בגינות משחקים, חוף הים או כל מרחב ציבורי אחר - לרבות אלו הנמצאים במרחבים פתוחים. עוד המליצו לציבור שלא לבוא במגע לא הכרחי עם אנשים, להימנע משימוש במעליות וחללים סגורים ולהשתדל שלא לצאת מהבית, למעט צרכים מוגדרים וחיוניים ולפרקי זמן קצרים.

בהמשך הוסיפו לפרט בנוגע לדרכי ההתנהלות במצבים פרטניים ועם בני המשפחה והמכרים: כך למשל מורים במשרד הבריאות ליצור קשר וירטואלי מרחוק עם החוגים החברתיים, להשתמש במעליות אדם אחד בלבד בכל פעם, לנסוע ברכב פרטי עם אנשים מאותו משק הבית בלבד, להימנע ממגע עם שליחי אוכל ומוצרי צריכה, ואף שלא לנשק מזוזות ותשמישי קדושה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוקל לשאת הערב הצהרה נוספת לציבור, בה ירחיב אודות ההנחיות החדשות. במהלך אחר הצהריים מתקיימים בלשכתו דיונים בנושא המשבר, כאשר נשקלת האפשרות לאשר בדיקות לגילוי הידבקות בקורונה לכמות גדולה יותר של אנשים.

קורונה: הנחיות משרד הבריאות לציבור (צילום: ללא)
קורונה: הנחיות משרד הבריאות לציבור (צילום: ללא)

בנוסף, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, הנחה על הפסקת התחבורה הציבורית בכל ערב. הערב תופסק התחבורה החל מהשעה 22:00 וממחר (רביעי) ובכל יום החל מהשעה 20:00 בערב ועד לפנות בוקר. בנוסף התחבורה הציבורית תפסיק לפעול בסופי השבוע החל מיום חמישי בשעה 20:00 ותחזור לפעילות לפנות בוקר אור ליום ראשון. הפסקת התחבורה הציבורית בערבים ובסופי השבוע תכלול את קווי האוטובוס, הרכבת והרכבת הקלה.

במקביל פרסם מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודעה מוקלטת לציבור בה השתדל להסביר בקצרה את משמעות ההנחיות: ״פרסמנו הנחיות חדשות שנועדו להמשיך ולמנוע את ההתפשטות של הקורונה בישראל. אלו הנחיות לא פשוטות ואנו מבקשים מכם לא לצאת מהבית״.

בר סימן טוב פנה לאזרחים ודרש: ״לכו רק לעבודה ורק לדברים חיונים כמו לקנות אוכל  תרופות ודברים חיונייים אחרים. תמעיטו במפגשים משפחתיים, תמעיטו בפיעלות חברתית, תשמרו על עצמכם, יכול להיות שבכל מקום שאתם הולכים אליו יש אדם חולה שעלול להדביק אתכם. יכול להיות שאצתם חולים, ואתם עדיין לא יודעים את זה, ואתם יכולים להדביק אנשים אחרים״.

קורונה: הנחיות משרד הבריאות לציבור (צילום: ללא)
קורונה: הנחיות משרד הבריאות לציבור (צילום: ללא)

בתדרוך לעיתונאים אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו: "הוספנו הנחיות חדשות, ריאליות עד כמה שאפשר. אנחנו ממליצים לא לצאת מהבית למרות שאי אפשר לאכוף. בתום התחבורה מתקדים לסיכום עם משד התחבורה כדי שיהיו קווים שמשמשים אנשים לצרכי עבודה. בנוסף, תבוטל כל התחבורה הציבורית בשישי ובשבת".

"יש להימנע גם מפגישות חברתיים, אלא להישאר עם הגרעין המשפחתי בבית. לגבי סדר פסח - להתכונן לעשות עם המשפחה הגרעינית" המשיך גרוטו, והוסיף: "אין פה אלמנט אכיפה, הנושא של אכיפה הוא מאוד מורכב, כי יש הרבה מצבים חיוניים שמחייבים אנשים לצאת מהבית. כמובן שיש החרגה לגבי הזמנת אנשי מקצוע".

גרוטו עדכן על התייצבות מסוימת במספר המקרים החדשים המתגלים מדי יום: "היום בוצעו 481 בדיקות, אתמול בצועו 1084 בדיקות, למרות שהמעבדה המרכזית הפסיקה לעבוד, אחר היינ מגיעים ל-2000. כנראה נגיע למספרים גדולים יותר היום. המקרים החדשים ב-16.3 - אתמול 51, יום לפני כן 52 - כלומר התייצבות כרגע במספרים מאומתים".

להלן ההנחיות החדשות ממשרד הבריאות כפי שפורסמו במלואן:

1. אין לצאת מהבית, למעט במצבים המחייבים זאת (עבודה בהתאם למגבלות הקבועות שיפורטו להלן ובהתאם לתקנות שיפורסמו בנפרד, הצטיידות במזון, תרופות, שירותים רפואיים ושירותים חיוניים אחרים).

2. אין לצאת מהבית לפארקים, לגינות משחקים, לחוף הים, לבריכה, לספריות, למוזאונים, לשמורות טבע וגנים או למרחבים ציבוריים אחרים, למעט יציאה של ילדים במסגרת המשפחה בלבד או עם בעל חיים (באופן בודד). 

3. אין לקיים חוגים כלל, גם לא במספר מינימאלי של משתתפים, ובכלל זה חוגי ספורט וחדרי כושר. כלל זה חל גם על חוגים המתקיימים במסגרת ציבורית וגם במסגרות פרטיות. ניתן לצאת לפעילות ספורט לא מאורגנת בקבוצה של עד 5 אנשים תוך הקפדה על מרחק שני מטר.

4. יש לשמור על הקשרים החברתיים באמצעי תקשורת מרחוק ולהימנע מאירוח של חברים ובני משפחה שאינם מתגוררים בבית. 

5. הנחיות לאוכלוסיות בסיכון - קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל, מחלות ממושכות של דרכי הנשימה כולל אסטמה, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, סכרת, מחלות ומצבים הפוגעים במערכת החיסון, חולים במחלות ממאירות ומחלות עם פגיעה במערכת החיסון, יש להקפיד ולהימנע ככל הניתן לצאת מהבית, מאירוח אנשים בבית, למעט שירותים חיוניים. יש להיעזר בחברים ובני משפחה בהבאת אספקה לבית. 

6. צמצום הצורך ליציאת אנשים מהבית בכלים הבאים:
א.     עבודה מרחוק, שיחות וידיאו ושיחת ועידה
ב.     על כל מעסיק להקפיד על מרחק של שני מטר בין עובדים ולוודא כללי היגיינה אישית וסביבתית.
ג.     שירותי משלוחים – רק בהגשה על סף הדלת 
ד.     יציאה לטיפולי שיניים – מומלץ לדחות את כל הטיפולים ולבצע רק במצבים הכרחיים ובמצבי חירום 

7. גם בעת יציאה מהבית במצבים המחייבים זאת (ראה סעיף 1) – יש לצמצם מגע בין אנשים ולשמור מרחק של 2 מטרים. 

8. צריכת שירותי בריאות:
א.    מומלץ במידה ויש בעיה בריאותית לצרוך שרותי רפואה מרחוק ולא להגיע פיזית למרפאה ככל שהדבר מתאפשר ובהתאם להנחיות הקופה באינטרנט ובתקשורת . 
ב.    יש לבסס מיד עם תחילת ההסגר את אפיקי התקשורת עם הקופה בה אתם חברים. יש לבדוק באמצעות האינטרנט או באמצעות בני משפחה מה הנחיות הקופה במידה ותזדקקו לשרות רפואי (עליכם לוודא שאתם יודעים איך ליצור קשר עם הקופה ולעקוב אחרי הנחיות קופת החולים).
ג. אם אתם מרגישים שאתם מפתחים מחלה, חום, עם או בלי תסמינים נשימתיים עליכם להיכנס לבידוד בית ומניעת מגע עם בני המשפחה. יש למדוד חום פעמיים ביום. במידה ואתם מודאגים – צרו קשר עם הרופא שלכם או עם מרכז הפניות של הקופה בה אתם חברים.
ד. במקרה של  מחלת חום, החולה  ימצא בבידוד עד יומיים לאחר סיום החום. שאר בני המשפחה בבידוד רק במקרה של אבחנה של קורונה.  

כללי התנהגות נוספים 
·      להימנע ממגע פיזי כולל חיבוקים ולחיצות ידיים
·      פתיחת דלתות לא בכף היד 
·      להמעיט בנגיעה בפנים 
·      רחיצת ידיים לעיתים קרובות 
·      אוורור מקסימלי של הבית 
·      יש לחטא ידיות ודלתות 
·      להימנע מלנשק מזוזות ותשימי קדושה אחרים
·      להימנע מלעשן סיגריות, סיגריות אלקטרוניות או נרגילות – זו הזדמנות טובה להפסיק לעשן!
·      להימנע משימוש בכלי אחד לשם אכילה משותפת או להימנע משיתוף אוכל מפה לפה
·      יש להקפיד על תזונה בריאה ופעילות גופנית בעת השהיה בבית (הנחיות נפרדות).

כללי התנהגות מחוץ לבית 
1. מתי מותר לצאת
א.    צורך בטיפול רפואי דחוף - חל איסור על חולים עם חום ותסמינים נשימתיים לצאת מהבית, למעט במצבי חירום רפואי.
ב.    עובדים – בהתאם להנחיות הממשלה והתקנות שיפורסמו בנפרד. 
ג.     יציאה לצורך קניית מצרכים חיוניים אם אין אפשרות לאספקה במשלוח או על ידי בן משפחה (במקרה של קשישים או חולים במחלות כרוניות).
ד.    לוויות – לצמצם ככל האפשר למינימום הנדרש ולבני משפחה קרובים בלבד ולשמור על מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם. להימנע משהייה בחללים סגורים.
ה.    ניתן לצאת ל-10 דקות הליכה במקומות מבודדים או יציאה לחצר. יש לרדת לבד במעלית או ללא קרבה לאנשים אחרים. 
ו.     שמירה על ילדים -  שתי משפחות יחד באופן קבוע יוכלו לשמור על פעוטות. 

2. איך להתנהג בזמן יציאה מהבית
א.    ברכב פרטי – אדם אחד ברכב בלבד או בני משפחה מאותו משק בית, למעט בעת צורך חיוני כגון פינוי לטיפול רפואי שאינו דחוף.
ב.    יש להימנע ככל הניתן משימוש בתחבורה ציבורית - יצאו הנחיות מפורטות בנפרד.  
ג.     שמירה על מרחק שני מטרים מכל אדם, בעת הגעה למקום ציבורי שיש בו אנשים.
ד.    הקפדה על היגיינת ידיים והיגיינה נשימתית.

3. איך להתנהג בעבודה 
א.    יש להקפיד על קיום מרחק של שני מטרים לפחות בין העובדים בכל המקומות והמתארים בהם העובדים נמצאים.
ב.    יש למדוד חום טרם היציאה לעבודה. במידה ויש חום או סימני תחלואה נשימתית אין להגיע לעבודה ויש להקפיד על כללי       הבידוד בבית. מומלץ לקיים טבלת רישום של חום (מדידה בבוקר ובערב)
ג.     יש לרחוץ ידיים בכניסה וביציאה לעבודה, וכן אחת ל-3 שעות לכל היותר.
ד.    יש להשתדל ככל הניתן שלא לגעת באף ובפה, ולרחוץ ידיים לאחר מגע מסוג זה.
ה.    יש לפזר טישו / נייר טואלט בזמינות קרובה לכל העובדים.
ו.     יש להקפיד על כללי ההתנהגות כפי שהופיעו קודם.

4. החל מיום ראשון 22 במארס, תופסק הפעילות האלקטיבית בבתי החולים הציבוריים. הודעה מפורטת תצא בעניין. 

5. חנויות מסחר שאינן חיוניות כהגדרתן בצו (כגון חנויות מזון, תרופות וטואלטיקה), חייבות להיסגר.