יום ראשון בשבוע, בשעה 11:00 ליר (שם בדוי) נפלה מהמגלשה בגן הילדים, עת הייתה בת שנתיים ושמונה חודשים. הקטנה הייתה בחצר גן הילדים לבדה וללא השגחה. אף אחת מהגננות שהיו בגן לא שמה לב כי ליר משחקת לבדה בחצר המשחקים. בחצר הגן היו מתקני שעשועים, וביניהם מגלשה. ליר טיפסה על סולם המגלשה, החליקה, נפלה ונחבלה קשות. לאחר שהובהלה לבית החולים התברר כי היא סובלת משבר ברגל.

שלוש שנים לאחר התאונה הוריה של ליר פנו למשרדי לשם בירור זכויותיהם. משיחה שערכתי עם ההורים עלה כי באחת השיחות הגננת הצהירה כי "היא לא יודעת איך היא לא שמה לב שליר שיחקה בחצר לבד וללא השגחה..".

לפניה ישירה אל עורכת דין ענת אשכנזי, לחץ כאן

עמדת הפסיקה ביחס לחובת הזהירות של הגננת כלפי ילדי הגן
בפסיקה נקבע כי: "בין ילדי הגן לבין הגננת והסייעת, שוררים יחסים המטילים חובת זהירות מיוחדת על צוות הגן, בעיקר מפאת גילם הרך של הילדים...חובתם של המורה ושל ההורה היא בהשגחה על הקטין הן מפני פגיעתו של גורם חיצוני - חי או דומם - הן מפני פגיעה של הקטין באחרים, והן מפני פגיעה של הקטין בעצמו...".

עוד נקבע כי "ילדים טבעם להשתובב, וכי בעת משחקם יש לפקוח עין ולפקח במידה הנדרשת אשר תמנע פציעה או פגיעה כלשהי. על אחת כמה וכמה נדרש פיקוח בפועל בעת משחק ילדים בגן המשחקים בו מצויים מתקנים שעשועים שיש בהם הפרשי גובה ואשר עלולים הילדים ליפול מהם על אחת וכמה נדרש פיקוח בעת שהילדים קטנים הם, רכים בשנים, בגילאי גן חובה, ומידת האחריות שניתן לייחס להם כלפי עצמם בהימנעות מסיכונים הינה מזערית...". ת.א. (ת"א) 17803/06 פלוני (קטין) נ' עמותת כולל בית יוסף ונתן.

השגחה ראויה של הגננות הייתה יכולה למנוע את נפילת הילדה
לאחר שלב איסוף חוות הדעת והראיות, ההורים הגישו באמצעותי תביעה נגד הבעלים של הגן ונגד חברת הביטוח שביטחה את הגן בתקופה הרלבנטית. לתביעה צורפה חוות דעת רפואית שלפיה ליר סובלת מנכות קבועה בשיעור של 10% בעקבות התאונה.

במהלך ההליך המשפטי הבהרתי למבטחת כי הנפילה של ליר לא הייתה פתאומית ולו הייתה השגחה על פעילות הילדה בחצר, ניתן היה למנוע אותה. צוות הגן הוא זה שהיה אחראי לשלומה של ליר במועד התאונה, והייתה מוטלת עליו אחריות מוגברת.

לנוכח העובדה שהמגלשה מצויה בשטח חצר המשחקים של גן הילדים, ובהיותה גבוהה וכוללת סולם לטיפוס, צוות הגן היה צריך לצפות כי ילד עלול ליפול כשהוא מטפס עליה ללא השגחה.

הקטינה קיבלה פיצויים בסך של 380 אלף שקלים
לאחר הגשת התביעה וניהול משא ומתן קצר, המבטחת הבינה כי מדובר ברשלנות זועקת של צוות הגן וליר קיבלה (באמצעות הוריה) פיצוי בסך של 380 אלף שקלים. 

ברור כי את הנעשה אין להשיב ולא ניתן להעלים את הכאב והסבל שעברו על ליר מאז התאונה. עם זאת, באמצעות הסתייעות בעו"ד מומחה בתחום הנזיקין והגשת תביעה נגד הגן וחברת הביטוח שביטחה אותו בזמן האירוע, ליר קיבלה פיצוי (באמצעות הוריה) ומיצתה את זכויותיה בצורה הטובה ביותר.

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)

עורכת דין ענת אשכנזי עוסקת בדיני נזיקין, תאונות ילדים ותלמידים, נזקי גוף, רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נזקי רכוש וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות ילדים ותלמידים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.