ראשי כל סיעות הכנסת ה-23 התכנסו לראשונה לישיבה בלשכתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, במטרה לקדם את הקמתן של ועדות הכנסת. עקב ההגבלות הנובעות מהנחיות משרד הבריאות, נציגי הסיעות הגיעו בשני סבבים בהפרש של שעה, הראשון ב-13:30 והשני ב-14:30 זאת כדי לא ליצור התקהלות של יותר מ-10 אנשים בחדר אחד. 

בתוך כך, אדלשטיין שוחח הערב (שלישי) עם השר זאב אלקין ועם ח"כ אבי ניסנקורן, ודרש מהם להגיע באופן דחוף להסכמה על הקמת הוועדה המסדרת ויתר הוועדות הנחוצות בעת הזו, במטרה שהכנסת תוכל למלא את תפקידה כמפקחת על עבודת הממשלה בהקדם האפשרי. יצויין שבכל הכנסות שכיהנו עד כה הוועדה המסדרת הוקמה בהסכמה. לדברי יו״ר הכנסת: "בייחוד בתקופה זו חשוב לפעול בהבנות מצד כל סיעות הבית. אין לנו את הפריווילגיה להתכתש בוויכוחים מיותרים".

סיעת כחול לבן דרשה לכנס עוד היום את מליאת הכנסת במטרה לאשר את הקמת הועדה המסדרת. לאחר מכן מתכננים בכחול לבן לזמן את הועדה המסדרת כדי להקים את ועדת החוץ והביטחון, את ועדת הכספים ואת ועדת הקורונה. דרישה נוספת היא:  לכנס אחר הצהריים את המליאה כדי לאשר את הקמתן. "כל חברי גוש ה-61 נחושים להביא להקמת הועדות עוד היום. אנחנו לא נעזוב את החדר של יולי אדלשטיין עד אשר ייצא עשן לבן והיושב ראש יודיע על הסכמתו להקמת הועדות עוד היום", אומרים בכחול לבן.

היועצים המשפטיים של כחול לבן החלו לנסח את העתירה לבג"צ נגד יושב ראש הכנסת, בדרישה לקיים במליאה הצבעה על בחירת יו"ר חדש. "אנחנו ממתינים לחוות דעתו של יועמ"ש הכנסת בנידון ולאחר מכן לתגובתו של היו"ר אדלשטיין. אם הוא יאחז בקרנות המזבח נגיש מייד את העתירה לבגצ", מסרו גורמים במפלגה.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נשא דברים במליאה: "תמיד ועדה מסדרת קמה בהסכמה וצריכה לשקף את הכוחות היחסיים של סיעות שונות, וכרגע אין הסכמה. כולי תקווה שנגיע להסכמות - אם לא יהיו הסכמות אני אביא את ההחלטה המליאה. נעבוד ונעשה את הפיקוח הפרלמנטרי. מציע לכל החברים לוותר טיפה על האגו ועל התוכניות הגדולות שלהם. יש לנו מצב משברי לטפל בו. אפשר כבר מחר להודיע על ועדה מסדרת - זה תלוי רק בהסכמה בין הסיעות השונות".

עפר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עפר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

נציגי הליכוד הגיעו לישיבה עם תנאים משלהם. מיקי זוהר וזאב אלקיו הדגישו כי הם דורשים לקיים את הועדות במתכונת מצומצמת של עד 10 חברים. דרישה נוספת של הליכוד היא - שיוויון בין הגושים. בכחול לבן, לעומת זאת, דורשים שהיתרון היחסי של גוש הממליצים שלהם יבוא לידי ביטוי גם בהרכב הועדות. אחרי הדיון הישיבה הסתיימה ללא הסכמות וללא התקדמות בהקמת הסיעות ובהפעלת הכנסת.

כמו כן, יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יואב בן צור, המליץ במהלך הישיבה לסגור את הכנסת בגלל מגיפת הקורונה עד להודעה חדשה. לדבריו, "הכנסת לא יכולה להגן על עובדיה וחבריה בצורה המירבית והיא לא יכולה לסכנם במצב כזה". 

ח״כ עפר שלח, ממפלגת כחול לבן צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לדרישות מפלגת הליכוד: ״הליכוד במצוות ביבי רוצה לסגור את הכנסת. לא תהיה ועדת כספים שתעביר סיוע קריטי למי שאיבד את הכנסתו, לא תהיה ועדת קורונה שתפתור את אין ספור הבעיות שיוצר המשבר. העיקר שלא יהיה רוב נגד ביבי ולא יהיה יו״ר קבוע. חרפה״.

ח"כ מיקי זוהר פרסם ציוץ משלו עם האשמות דומות כלפיי חברי כחול לבן, לאחר סיום הפגישה אצל יו״ר הכנסת: ‏״כחול לבן מנסים שוב לשבור את כללי הכנסת. הם מתנהלים באופן ברוטלי ומנותק מציאות בתוך מסע השנאה שלהם לרה״מ שעוסק מבוקר עד ערב בבריאותם של כל אזרחי ישראל". עוד הוסיף: ״הצענו להקים ועדות במתכונת של עד 10 אנשים והם מסרבים. הם שיקרו על הישיבה עם המשותפת ועכשיו הם משקרים שאנחנו רוצים לסגור את הכנסת״.

על פי תקנון הכנסת, במידה והסיעות לא תגיענה להסכמות סביב הקמת הועדות והרכביהן, הנושא צפוי לעבור להצבעה במליאת הכנסת.