בכיר במשרד הבריאות התייחס היום (שלישי) בתדרוך לעיתונאים להגבלות החדשות שהטיל המשרד על הציבור במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. הוא העריך כי ככל שההגבלות יהיו מחמירות יותר, כך יתקצר זמן ההתמודדות של מדינת ישראל עם הנגיף.

"בסך הכל נכון לעכשיו ישנם 322 מקרים, רובם באמצעות הדבקה מחולה אחר של עד ארבעה 'דורות'. בגלל שהמעבדה המרכזית הפסיקה לעבוד לאחר גילוי הדבקה של העובדת, בוצעו היום פחות בדיקות מאשר אתמול, 481 בדיקות לעומת 1084 אתמול, אחרת היינו מגיעים ל-2,000. המספרים עוד יעלו, אבל נכון לעכשיו התונה נראית יציבה בחס לאתמול מבחינת מספר מקרים מאומתים, שעומד על כ-50 ביום". לדבריו, מרבית הבדיקות נעשות לאנשים עם תסמינים, למעט כשמדובר באנשים שכבר חלו וצריך לאמת שהחלימו", אמר הבכיר.

"הוספנו הנחיות חדשות, ריאליות עד כמה שאפשר. אנחנו ממליצים לא לצאת מהבית למרות שאי אפשר לאכוף. בתחום התחבורה מתקדים לסיכום עם משד התחבורה כדי שיהיו קווים שמשמשים אנשים לצרכי עבודה. בנוסף, תבוטל כל התחבורה הציבורית בשישי ובשבת". לדבריו, "יש למערכות התחבורה דרכים לדלל את הביקוש, לפי ניטור פנימי שלהן. ההמלצה שלנו היא לבטל תחבורה ציבורית. במקביל, עובדים עכשיו על צווים לסגירת כלל החנויות. אני מדגיש שגם לצאת לאתרי טבע אין אפשרות. ניתוחים אלקטיביים יבוטלו החל מיום ראשון וגם פגישות מתוכננות אצל רופאים בקהילה", המשיך.

"ככל שהסגר יהיה יותר חמור, כך יהיה יותר קצר. סגר מלא שמזכיר את יום כיפור, אני מקווה שלא ייארך יותר משבועיים. אם נראה התפרצות תחלואה כמו באיטליה אז כנראה נחמיר את הצעדים. עכשיו זו תקופת המבחן, אם מצליחים לשמור על יציבות מבחינת קצב ההדבקה בשבועיים הקרובים, זה סימן מעודד, כי אנשים שאובחנו עכשיו, לפי ממוצע תקופת הדגירה הם נדבקו לפני חמישה או שישה ימים, לכן רק עוד שבוע נתחיל לראות את ההשפעה של הצעדים הנוכחיים, וגם אז נידרש לעוד תקופה קצרה כדי לוודא יציבות. לעומת זאת אם המצב יחמיר, נדע זאת כנראה בקרוב", הוסיף הבכיר.

"בשלב זה יש מספר חולי בודדים שבמצב קשה, בהם ארבעה מונשמים. יש ברשתנו בשלב זה 3,300 מכונות הנשמה, כולל מה שבמלאים, ויש עוד אלף שהזמנו והן בדרך. מקווים שלא נצטרך יותר מזה. כרגע התפוסה עומדת על 70% אבל ברגע שנפסיק ניתוחים אלקטיביים תרד כמות משמעותית מהתפוסה, כי המנותחים לעתים נדרשים לסיוע תומך כזה, מה גם שככל שמתקרבים לקיץ התפוסה תמשיך לרדת", המשיך. 

"כן אפשר להגיד שהדגירה היא בין יום ל-14 ימים, והממוצע שרואים כאן עומד על כ-5-6 ימים. הנגיף כן מאוד רגש לחום, הכוונה לא לחום גוף אלא לסביבה החיצונית. עם זאת, אי אפשר להצביע על טמפרטורה מסוימת, אבל ככל הנראה איפשהו ב-60 מעלות. הנגיף רגיש לחומרי ניקוי פשוטים, מאקונומיקה ועד אלכוהול. וכמו שאמרנו עד כה, ההדבקה כנראה טיפתית ואווירנית. מה שפחות ידועים לנו הם טיפולים המונעים ויש המון מחקר בנושא שכולל שימוש בתרופות ניסיוניות". דבר נוסף שגרוטו הפגין ביטחון לגביו הוא היכול להתחסן באופן טבעי מפני הנגיף: "לפי העולם הביולוגי אנחנו יודעים שמפתחים נוגדנים. זה נמצא עכשיו גם בבדיקות מעבדה שמראות זאת, כך שאין סיבה להניח שאנשים שהבריאו אינם מחוסנים. לגבי נשים בהיריון, ידוע שהן נדבקות אבל לא ידוע שהן באוכלוסיית סיכון לחלות קשה", סיים הבכיר את דבריו.