ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים הערב (שלישי) הצהרה נוספת לכלי תקשורת, לצדו של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, וראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי. נתניהו דיבר במהלך ההצהרה על ההנחיות החדשות שפרסם הבוקר משרד הבריאות, ועל צעדים חדשים וחריפי שננקטים כחלק מהמאבק בהתפשטות המחלה בישראל.

בפתח דבריו אמר נתניהו: "לשמחתי עוד לא איבדנו אף אחד, אבל זה לא יימשך. תשמעו את הערכות של משרד הבריאות, כמה קורבנות נספוג אם לא נשנה את הרגלינו. זה לא חופש גדול, לא משחק ילדים, זה עניין של חיים ומוות. מה שלא נעשה, נראה בימים הקרובים עלייה במספר החולים ובקצב העלייה. נראה מאה חולים חדשים ביום, אולי מאות, ובסוף יהיו גם אנשים שימותו מהמחלה. לצערנו, יכולים להיות אלפים מאזרחי ישראל שימותו מהמחלה".

בהמשך, פנה לפרט על צעדים חדשים בניסיונות לבלימת התפשטות המחלה: "אני מדווח על שלושה צעדים. התחלנו היום להפעיל טכנולוגיה הדיגיטלית שמאתרת את מי שבא במגע עם החולים. נודיע לאנשים אלה להיכנס לבידוד. אלה יהיו מספרים גדולים. הבידוד הוא לא המלצה - הוא חובה, ונאכוף אותה ללא פשרות". 

עוד הוסיף כי "הנחיתי להגדיל משמעותית את מספר הבדיקות, ל-3,000 ביום. ייתכן שנגיע עד ל-5,000. למיטב ידיעתי זה המספר הכי גדול בעולם ביחס לאוכלוסיה. אנחנו מייבאים את אמצעי הבדיקה באמצעות קשרים שיש לי עם מנהיגים בעולם, לצד ייצור עצמי. במקביל, מד"א תאפשר בדיקות במכונית, דרך דרייב אין. בנוסף, בתי החולים נערכים לקניית אלף מכונות הנשמה נוספות. אני חוזר ומצדיע לצוותים הרפואיים". 

בהמשך פנה רה"מ ישירות לציבור, וביקש להפגין משמעת ואחריות: "כל הצעדים האלה לא יעזרו כהוא זה אם לא תהיה משמעת ואחריות מצדכם. אני אומר בצער, יש רבים ביניכם שעדיין לא מבינים את גודל הסכנה. אני רואה אנשים בחופים, אנשים נוגעים זה בזה, תורים צפופים. אני מסתכל בטלוויזיה ולא מאמין למה שאני רואה. ברור לי שיש בעיה של הפנמה".

"אני מבקש דבר נוסף: אתמול הגדרנו מי צריך לצאת לעבודה ומי לא. מי שלא-אני מבקש ממנו להישאר בבית ככל שניתן. כרגע זו בקשה והמלצה, לא הנחיה, אבל זה יכול להשתנות. מבקש לצמצם את היציאות רק ליציאות החיוניות", הדגיש נתניהו.

בסיום דבריו עלה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, לשאת דברים. "נתנו היום המלצות חדשות לציבור בנוגע לדרך בה אנו מצפים מכם להתנהג. הן מאוד קשות ליישום, אבל אנחנו חשים שאין מספיק הפנמה", אמר. 

מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: צילום מסך)
מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: צילום מסך)

עוד הוסיף ואמר כי "אנחנו נוטים לחשוב שהדברים לא יקרו לנו. שהאירוע יחלוף, אולי עם בוא האביב. אבל זו לא המציאות שאנו נערכים אליה. התרחישים שקורים באיטליה ובספרד יכולים לקרות גם פה. האפשרות למנוע תלויה בהתנהלות שלכם. מה שלא נעשה, נראה בימים הקרובים עלייה במספר החולים ובקצב העלייה. נראה מאה חולים חדשים ביום, אולי מאות, ובסוף יהיו גם אנשים שימותו מהמחלה. לצערנו, יכולים להיות אלפים מאזרחי ישראל שימותו מהמחלה".

בהמשך חידד את ההנחיות לאזרחים והדגיש כי  "אם נקפיד על הצעדים, נוכל לשטח את העקומה. הרבה מהאנשים שאתם חולפים על פניהם אולי חולים ולא יודעים, אולי אתם חולים ולא יודעים. זה לא הזמן ללכת לים או לפאב, ולצערי גם לא ללכת לבקר את סבא וסבתא".

לסיום אמר: "אני יודע שהמשימה הזו תיקח זמן. אולי נופתע וההתמודדות תהיה קצרה, אבל ההערכה היא שזה לא יהיה קצר. לכן נשנה את אורחות חיינו. הילדים הם התקווה שלנו, אני רואה איך הם משנים את סדר יומם. אתם הילדים תגרמו לנו לשנות את ההרגלים שלנו. המשבר הזה מגלם את העוצמה שלנו כחברה וכמערכת בריאות, אבל כדי להצליח אנחנו צריכים שתשתפו איתנו פעולה". 

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, נאמה גם היא וחיזקה את דברי רה"מ ומנכ"ל המשרד כשאמרה כי "אנחנו נמצאים באירוע קשה, מורכב, מתגלגל ודינמי. קיימת בו אי וודאות גדולה, אבל בתוכה אנחנו מתמידים באסטרטגיה קבועה. עיקרה עצירת ועיכוב התפשטות הנגיף. המדיניות מורכבת מבידוד, בידוד ועוד בידוד. בידוד למי שחזר מחו"ל, וריחוק חברתי. זו הדרך בה הנגיף עובר, וזו הדרך לשמור על הבריאות". 

ראש שירותי הבריאות לציבור, פרופ' סיגל סדצקי (צילום: צילום מסך)
ראש שירותי הבריאות לציבור, פרופ' סיגל סדצקי (צילום: צילום מסך)

עוד הוסיפה סצדקי: "זה טבעי לחלוטין שלוקח זמן להפנים את השינוי, שינוי אדיר מכל מה שהתרגלנו אליו. גם אנחנו שכותבים את ההנחיות מוצאים את עצמנו במצבים שצריך באופן מלאכותי לעצור את עצמנו. בנושא המעבדות, הרבה אנשים מוטרדים מ"למה לא עושים לי בדיקה". אנחנו מקיימים דיון עם מיטב המוחות באופן תדיר. הבדיקות הן כלי חשוב אבל הן לא הטיפול במחלה. הבדיקות הן כלי חשוב אבל מוגבל. נרחיב ונשנה את הבדיקות בהתאם למצב. אדם יכול להיבדק ולהיות שלילי ולמחרת להפוך לחיובי. נשנה את מדיניות הבדיקות עם האירוע המתגלגל". 

כזכור, אמש קיים ראש הממשלה מסיבת עיתונאים נוספת, בה הודיע על הגבלות חדשות בנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה. לצדו של נתניהו, נשא דברים גם שר האוצר משה כחלון. נתניהו דיבר על מתכונות העבודה במשק, וכן על האמצעים הדיגיטליים שיסייעו במאבק בהתפשטות הקורונה.