החמרה נרשמה היום (רביעי) במצבם של שני חולי קורונה, כך נמסר מבתי החולים. החולה הראשון מאושפז בבית החולים תל השומר, כשמצבו קשה והוא מורדם ומונשם, והחולה השנייה מאושפזת בבית החולים השרון כשמצבה קשה והיא מורדמת ומונשמת.

כמו כן, על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו אחר הצהריים, במהלך היממה האחרונה טיפס מניין החולים המאומתים בנגיף הקורונה ל-433 חולים חיוביים סך הכל. מתוכם, 401 מוגדרים במצב קל, 10 - במצב בינוני, 6 - במצב קשה, ו-11 חולים החלימו ושוחררו. =

בתוך כך, שני אנשי צוות מבית החולים איכילוב, אח בחדר המיון ומתאמת מחקר, אובחנו כחולים בנגיף, ונשלחו לבידוד מיידי. במקביל, מתקיימת חקירה אפדמיולוגית לזיהוי כל מי שבא עימם במגע.

בנוסף, מבית החולים לניאדו נמסר כי אשת צוות ממחלקת יולדות א' התגלתה כחולה בקורונה. המשמרת האחרונה בה עבדה היתה משמרת לילה בין ה-8-9 למרץ.  אנשי הצוות שהיו במגע איתה הוכנסו לבידוד. עוד נמסר מבית החולים כי דיווח עבר ללשכת הבריאות המחוזית שממשיכה את החקירה האפידמיולוגית בקהילה.

מבית החולים ״מאיר״ בכפר סבא נמסר כי חולה קורונה נוסף אושפז במחלקת טיפול נמרץ נשימתי במצב קשה, כתוצאה מהסתבכות תסמיני המחלה. דוברות המרכז הרפואי פרסמה הודעה לפיה: ״במרכז הרפואי מאיר במחלקה המיוחדת לטיפול בחולי קורונה - מאושפזים 26 חולים מתוכם 1 במצב קשה בן 69 עם מחלות רקע. 3 שוחררו למלון״.

בית החולים הדסה עין כרם פרסם הודעה לציבור ובה נמסר כי אחת האחיות בצוות הרפואי זוהתה כנשאית הנגיף: ״אחות חדר המיון אשר חשה ברע נמצאה חיובית לקורונה. מתחקיר מיידי עלה כי נדבקה במסיבה בה השתתפה עם מספר נדבקים נוספים. 
היא מטופלת במתחם למחלות מתפרצות הממוקם בנפרד ממחלקות ומבניין בית החולים ומצבה קל. במקביל מתקיימת חקירה אפידמיולוגית לזיהוי כל מי שבא במגע איתה״.

בתוך כך, הבוקר נודע כי שופט בית המשפט השלום בראשון לציון, השופט מרדכי פירר, אובחן כחולה קורונה,  זאת לאחר שבימים האחרונים היה השופט בבידוד לאחר שנחשף לנגיף. השופט נחשף לחולה מאומת בתאריך ה-13 במרץ ונכנס לבידוד כבר באותו היום בשעות אחר הצהריים המאוחרות, לאחר קבלת ההודעה בדבר החולה המאומת. השופטים, העובדים והגורמים אשר באו במגע עם השופט נשלחו לבידוד - בסך הכל 34 עובדים, מתוכם 31 שופטים ו-3 רשמי בית המשפט.

קורונה: נתוני משרד הבריאות (צילום: ללא)
קורונה: נתוני משרד הבריאות (צילום: ללא)

העלייה במספר הנדבקים נמשכת

כעת מאושפזים בבתי החולים 242 חולים לצד 71 חולים הנמצאים בטיפול ביתי, מתוכם 8 בטיפול במלונית הייעודית שנפתחה אמש, לאחר שהוסבו בתי מלון בהוראת פיקוד העורף למוקד טיפול לנשאי קורונה. 

ההודעה על זינוק במספר החולים מגיעה בצל הצהרתו המיוחדת של ראש הממשלה אמש, בה הודיעה על החמרת המדיניות הננקטת להתמודדות עם הנגיף הקטלני ובלימת התפשטותו ברחבי ארץ. נתניהו התריע במהלך ההצהרה ואמר כי "לא מדובר במשחק ילדים" והפציר בציבור להישמע להוראות וההנחיות המחמירות של משרד הבריאות.

קריאה לציבור החרדי לציית להוראות  (צילום: ללא קרדיט)
קריאה לציבור החרדי לציית להוראות (צילום: ללא קרדיט)

"פיקוח נפש"

לאחר הדברים, גם ראשי המגזר החרדי התגייסו למלחמה בהתפשטות הווירוס הקטלני, ובכירים במועצת גדולי התורה של אגו"י, אדמו"רים, רבנים וראשי ישיבות, יצאו בקריאה לציבור לציית להנחיות משרד הבריאות אותן הגדירו כפיקוח נפש. בנוסף, לצד הקריאה להיענות בקרב המגזר ובצל ריבוי המבודדים, הודיעה תחנת הרדיו קול ברמה כי על פי פסיקת הרבנים, ניתן לצאת לידי חובה על ידי תפילה בשידור חי. 

גם האדמו"ר מסאטמר קיים במהלך הלילה שיחה במהלכה דנו בהתפשטות נגיף הקורונה בארה"ב. בסיומה של השיחה הוחלט על סגירת כל מוסדות הלימוד של החסידות ל-15 יום. גם במועצת גדולי התורה קראה כאמור לשמירה על ההוראות מגורמי הבריאות, אליהם הצטרפו גורמים מאיחוד מוסדות גור שפרסמו מודעה לפיה ההוראות "אינן בגדר המלצה בלבד - אלא בגדר חובה גמורה". 

בתוך כך, משרד הבריאות פרסם אמש איסורים חדשים על ציבור האזרחים, בין היתר איסור השהות בפארקים, הביקור בקניונים, בגני המשחקים, חופי הים או כל מרחב ציבורי אחר - לרבות אלו הנמצאים במרחבים פתוחים. עוד המליצו לציבור שלא לבוא במגע לא הכרחי עם אנשים, להימנע משימוש במעליות וחללים סגורים ולהשתדל שלא לצאת מהבית, למעט צרכים מוגדרים וחיוניים ולפרקי זמן קצרים.

קורונה- שאלות ותשובות 

השתתפו בהכנת הכתבה: אנה רייבה ברסקי, אלון חכמון, אריק בנדר ומעיין הרוני