שר החקלאות וחבר הליכוד צחי הנגבי התראיין היום (רביעי) לגלי צה״ל מתוך הבידוד בביתו, לאחר שבא במגע עם אדם שאובחן כחולה קורונה. בנוסף, התבקש גם השר אריה דרעי להיכנס לבידוד, כמו גם חברי הכנסת רם בן ברק ואלון שוסטר מכחול לבן.

אתה מקפיד על הוראות הבידוד? ראינו תמונות שלך יושב עם ח"כים. זה עבר מאחד לאחד?
"לא, בשבוע שעבר לא הייתה בעיה. עד אתמול ב-9 בערב, כשהודיעו לי ולחבריי שהיינו במגע אפשרי עם חולה מאומת - רק אז היה צורך בכניסה לבידוד". 

בינתיים גם דרעי בבידוד. דווח שיצאת הבוקר לריצה. 
"יש גבול לשקרים. זה שקר. הם דיווחו שיצאתי לריצת בוקר. זה אומר, שאחרי שהגעתי הביתה והייתי בבידוד. זה לא היה ולא נברא. חשוב מאוד, ואני נזפתי עכשיו באריה גולן ששידר את זה, לבקש תגובה. כשאתה משקר, תבקש קודם תגובה. עד אתמול ב-9 בלילה, ישבנו בבית מהתנדבות, למרות שלא היינו חייבים. אני מדבר איתך מהחדר שבו אני נמצא בבידוד". 

אתה בחדר?
"כמובן שאי אפשר להישאר בחדר לנצח, אבל אני אשהה בחדר בבית בחודש הקרוב. אלו ההנחיות. יש כמוני רבבות אנשים שההוראות עוזרות להם לשמור לא לסכן את בני המשפחה האחרים בבית. אין לי סימפטומים, כך שהסיכוי שנדבקתי הוא קלוש. אבל עד 14 יום אתה לא באמת יודע". 

לקחו לכל הח"כים בדיקות?
"לא, לא לקחו לאף אחד. גם אותי לא בדקו. אני גם לא חושב שהם ייבדקו, כי כרגע הבדיקות הן על בסיס קריטריונים וסימפטומים. יש המון אנשים שמרגישים רע, ואותם צריך לבדוק קודם כל, ולא חברי כנסת בריאים".

רם בן ברק. צילום: שיר סגל
רם בן ברק. צילום: שיר סגל

רם בן ברק: ״קורא לכולם לקיים את ההנחיות ולעשות מה שנתבקש״

חבר הכנסת רם בן ברק מכחול לבן, שנכנס גם הוא לבידוד לאחר שבא במגע עם אדם שאובחן כחולה בנגיף הקורונה, שוחח הבוקר (רביעי) בתכניתו של גולן יוכפז ב-103FM וסיפר על העבודה הפרלמנטרית לצד המציאות החדשה.

מה שלומך?
"בסדר גמור".

אין סימפטומים?
"לגמרי רגיל, אינשאללה שיישאר ככה".

כמה קרוב היית לאותו חולה?
"זה אירוע קצת מורכב, אנחנו היינו בתוך כנס שדן במצב החקלאות בעידן הקורונה כשלפי ההנחיות היה עוד אפשר להתקהל 100 אנשים וביום שבת האחרון התברר שאחד הבחורים מהשרון , רפתן מהשרון, אשתו שהיא רופאה באיכילוב התגלתה כחולה. הוא הודיע לכולנו ביום ראשון ונבדק בעצמו. גם שוסטר, אני וצחי הנגבי קיבלנו את ההודעה".

מי הודיע לכם?
"אנחנו הודענו לקצין הכנסת, אני קיבלתי את ההודעה מהרפתן הודעתי לקצין הכנסת ואז אמרו לנו 'עדיף שלא תבואו'. שוסטר ואני היינו בדרך והסתובבנו הביתה והכנסנו את עצמנו לבידוד מרצון. עדיין לא קיבלנו הנחיה. לאחר יומיים בבידוד ולאחר שהתקבלה תשובה חיובית של הבחור הזה, משרד הבריאות עשה תחקיר על האירוע ואמר ששוסטר ואני לא חייבים בבידוד. מאוד שמחנו. זה היה אתמול בערב, שעתיים אחרי זה הסתבר שחג'ג', ראש מועצת מרחבים נדבק. מאחר ולא יודעים אם נדבק באותו אירוע או לפני כן , אז משרד הבריאות נתן הנחיה שנישאר בבידוד כי כבר היינו. זה המצב".

יש ידיעות שיבדקו את כל 120 חברי הכנסת, שמעת על כך משהו?
"אני לא בטוח ביעילות של זה, כי הבדיקה נכונה לרגע הבדיקה. אנחנו חה"כ צריכים לתת דוגמה בקיום ההנחיות ואני קורא לכולם באמת לקיים את ההנחיות ולעשות מה שנתבקש".

סביר להניח שלא תהיה האחרונים מתוך חה"כ, איך אפשר לכנס מליאה ככה? איך אפשר להמשיך בעבודה הפרלמנטרית?
"אני כתבתי אתמול ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בלילה, שלדעתי מה שצריך לעשות במקרה זה, הוא קיזוז בהנחיה. כלומר, ברגע שיש יותר מבודדים בצד אחד מאשר בצד השני - קובעים מי מתקזז בהנחיה, כדי למנוע הגעה מיותרת של חברי כנסת בבידוד לכנסת. הרי ברור שאם יהיו הצבעות משמעותיות כולנו נבוא לכנסת. לכן, הצעתי ליו"ר הכנסת קיזוז בהנחיה".

יכול להיות שהפתרון יותר פשוט? אולי אמצעים דיגיטליים?
"זה בניגוד להנחיות, החוק מחייב נוכחות בתוך המליאה. אפילו אם אתה בחדר שלך בכנסת אסור לך להצביע. קיזוז וולנטרי הוא דבר שקיים בכנסת, אני מציע קיזוז בצורה מסודרת, דרך יו"ר הכנסת וככה כולם יהיו רגועים".

יאיר לפיד רמז שההחלטה של ההנהגה למנוע מהציבור לצאת מהבתים היא חלק מהפגיעה בדמוקרטיה, מהי עמדתך?
"אני חושב שהוא אמר שיש הרגשה, גם לי יש הרגשה כזאת, שתחת עניין הקורונה מתקבלות החלטות ללא פיקוח של הכנסת., היא חייבת להקים את הועדות, היא חייבת לפקח על הממשלה. הוועדות צריכות להיות לפי מפתח הבחירות, כרגע הליכוד מתנגד לזה. זה צריך להיות 10 אנשים, והם רוצים שיהיה תיקו של 5-5. זה לא יכול להיות, כי כל המהות של הדמוקרטיה זה שפועלים לפי הבחירות. אנחנו נמצאים במצב שאין שום פיקוח על הממשלה ובאמצע הלילה יש הנחיות על סגירת בתי משפט וכניסה לסלולרים שלנו בלי פיקוח של הכנסת וזה מאוד חמור".