אני מזמין אוכל מבחוץ. האם הנגיף יכול להישאר על המזון? 
"תרחיש כזה בהחלט יכול להתקיים. הנגיף יכול להישאר על משטחים ומאכלים, ולכן אני באופן אישי מציע לאכול אוכל מבושל טוב טוב, ולא לצרוך מזון כמו סביצ'ה, קרפצ'יו, או ביצים עלומות".

בני בן הארבע החל לשלשל ועלה לו החום ל־39 מעלות כבר יותר מ־24 שעות. האם הוא חולה בנגיף קורונה? 
"קודם כל, חשוב לי לציין שחום ושלשולים מתאימים לכל מחלה ויראלית. תקפידו שהוא לא יתייבש חלילה, ותשימו לב שאחרי שהחום שלו יורד הוא חוזר להתנהג כרגיל".

האם אנשים עם מערכת חיסונית תקינה עדיין יכולים להידבק בקורונה?
"גם אנשים עם מערכת חיסונית תקינה חייבים להיזהר ולשמור על עצמם מפני הנגיף. הגוף שלנו לא מכיר את הנגיף הזה, מערכת החיסון שלנו עדיין לא נתקלה בו, ועל כן אין לנו נוגדנים נגדו. במידה ורוצים לשפר את מערכת החיסון חשוב מאוד לשמור על תזונה בריאה, לעשות פעילות גופנית, ולשמור על אמונה. אנחנו יודעים היום את הקשר שבין בריאות נפשית לתפקוד של מערכת החיסון". 

 אני בת 55 וסובלת מתת־ פעילות של בלוטת התריס. האם אני נחשבת לחלק מקבוצת הסיכון, ועלולה לחלות בקורונה? 
"אם את מאוזנת עם בלוטת התריס, ולא סובלת ממחלות רקע כאלה ואחרות את נחשבת לאישה בריאה, ולא נמצאת בקבוצת סיכון. בו זמנית חשוב לי להדגיש שכולנו עלולים להידבק, ולכן חשוב מאוד שנקפיד לשמור על ההנחיות, ולהיזהר".

האם מסיכות הפנים יעילות במלחמה נגד הנגיף קורונה?
"זה יותר אפקטיבי מלא ללבוש מסיכה. זה נותן לך תחושה שאתה צריך להישמר, ואם אתה משתעל אתה מונע מרסיסי הרוק שלך להתפזר בחלל. בו זמנית חשוב לי לציין שלא צריך לסמוך רק על המסיכה, אלא להמשיך לשמור על יתר ההוראות. גם אם לא משיגים מסיכה אין סיבה להיכנס לפאניקה – קחו בגד כותנה ישן, תתפרו שלוש שכבות של בד, והרי לכם מסיכה. בסוף היום תכניסו אותה למכונת הכביסה בטמפרטורה גבוהה של 60 מעלות, תחטאו אותה, ותוכלו להשתמש בה גם בהמשך". 

מחר יש לי בדיקה עם מרדים בעקבות ניתוח פלסטי שאני רוצה לעבור. האם לדעתך כדאי לי להמתין עם הניתוח עד שיתבהר עניין הנגיף?
"לתפיסתי כל פגישה עם רופא שהיא פגישה שגרתית ולא דחופה, כדאי לבטל או לדחות. כרגע אני מציע לך לקבוע מועד אחר לניתוח, בתקווה שהכל יעבור עד אז". 

אני בת 43 ונוטלת תרופות פסיכיאטריות בעקבות חרדה ודיכאון. האם לדעתך אני נמצאת בקבוצת סיכון לחלות בקורונה? 
"אם את נוטלת תרופות פסיכיאטריות את לא נמצאת בקבוצת סיכון. מעבר לזה, חצי מהמדינה היום נמצא בחרדה בעוד החצי השני נמצא בשאננות. חשוב לי להדגיש שככל שיותר אנשים מבינים איך לשמור על עצמם החרדה יורדת, והמטרה שלנו היא להוריד את מפלס הפאניקה בעזרת ידע". 

אני בת 68 ומשתדלת לשמור על כושר גופני כמה שרק אפשר. לצערי אני גם סובלת מאסתמה, אבל מטופלת היטב. באחרונה אני חוששת להיות בקבוצת סיכון להידבקות בקורונה. האם עליי להפסיק לעשות פעילות גופנית? 
"למרות שאת חולת אסתמה מטופלת את עדיין נחשבת בקבוצת סיכון להידבקות בנגיף קורונה. כדאי שתמשיכי לבצע פעילות גופנית בהתאם להנחיות, ובו זמנית זכרי ששמירה על כושר גופני מחזקת את המערכת החיסונית". 

בתי בת השבע סובלת כבר שלושה ימים מכאבי ראש, שיעול עם ליחה, וקצת חום. האם היא נדבקה בנגיף? 
"לדעתי אין לך מה לדאוג. אם אין בעיות נשימתיות, והחום לא מאוד גבוה, סביר להניח שמדובר במחלה ויראלית רגילה שתחלוף בימים הקרובים". 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.