בחודש ספטמבר נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש, כאשר הוא עשה שינוי עצום בכל התחום של פשיטות הרגל. 

ראשית כל, ננסה להבין את הביטוי חדלות פירעון שמשמעו שימוש באופן שוטף באשראי כיסוד עיקרי בהתנהלות הכלכלית. שימוש כזה עשוי להוביל אתכם לסיטואציה שבה לא תוכלו לשלם את החוב שלכם אשר יגיע בסופו של דבר עד להליך של פשיטת רגל.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ליבנה קציר, לחץ/י כאן                   

 מה טומן בחובו חוק חדלות הפירעון החדש?
החוק החדש משריש תפיסה כי רוב פושטי הרגל שקעו בחובות בתמימות וללא כוונת זדון, אי לכך צריך להתחשב בהם ולנסות לסייע להם. החוק מתייחס לעידן המודרני, אשר נעשה בו שימוש באשראי צרכני כחלק ניכר מהאשראי במשק, וגורר עימו ריבוי מצבים של אי יכולת לפרוע אותו. 

על פי החוק החדש, מטרתו של הליך חדלות הפירעון הוא לנהל כישלון באשראי, אשר מהווה נדבך ממהלך העסקים של תחום האשראי. במסגרת החוק מתן ההפטר לחייבים לא נתפס כפגיעה בזכות הקניינית שלהם, אלא כחלק מהסיכון בתחום האשראי שנטל על עצמו הגורם שהעניק להם את האשראי. צו הפטר למעשה פוטר את החייב מכל החובות שקדמו למועד מתן הצו מלבד חובות מסוגים מסוימים כמו חוב מזונות, חוב שנוצר במרמה וחובות עקב קנסות. 

נוסף על כך, במקביל להטלת אחריות על המלווים של האשראי, נראה כי חוק חדלות הפירעון החדש נוטה לכיוון החייבים ומציב לו למטרה את שיקומם הכלכלי. זאת, לאור הקלות בה ניתן לפתוח בהליך של פשיטת רגל ולזכות בסופו של תהליך במתן הפטר. 

מה חשוב לדעת על חוק חדלות הפירעון החדש?
החוק החדש קיצר את הליכי פשיטת הרגל באופן ניכר, ונוסף על כך הוא הגביל אותם לארבע שנים בלבד ובכך הפחית באופן ניכר את סבך התהליך. השינויים המרכזיים בחוק החדש מבטאים שינוי של ממש בגישת המחוקק אל החייב.

בין שלל השינויים שמביא עימו החוק החדש, יש לציין את החידושים הבאים:

  • על פי חוק חדלות הפירעון החדש, חוק הגנת הדייר לא יחול עוד ביחס לדירות של חייבים בהליך פשיטת רגל והם עשויים להתפנות מהנכסים שלהם.
  • מכיוון שמטרתו של החוק החדש היא שיקום של החייב, ללא הצורך להעניש אותו, תיבנה עבורו תכנית כלכלית אשר תסייע בידו לחזור למעגל העבודה כמשלם מיסים כחוק.
  • לפני שנים רבות נדונו הליכי פשיטת רגל בפני בית המשפט המחוזי בלבד. החוק החדש עושה הבחנה על פי גובה החובות באופן הבא: תיקים של חובות בגובה של בין 50 אלף ל-150 יידונו בלשכות ההוצאה לפועל, וחובות מעל לסכום זה יידונו בבית משפט השלום.

כיצד מתנהל בפועל הליך חדלות הפירעון?
עם הכניסה להליך חדלות הפירעון מתבטלים לאלתר רוב ההליכים כנגד החייבים, כולל עיקולים והגבלות, למעט צו עיכוב יציאה מהארץ. כמו כן, כחלק מתנאי ההליך, החייבים יקבלו היתר לנהל בעצמם חשבון בנק באמצעות כרטיס חיוב דיירקט (לחיוב מיידי), והוראות קבע כאשר חשבון זה יהיה נקי מכל עיקול או הגבלה.

השלב ההתחלתי בהליך חדלות הפירעון הוא הליך מבחן כלכלי שמתנהל במהלך 12 חודשים. בשלב זה החייב נדרש לשלם צו תשלומים חודשי אשר מחושב לפי ההפרש בין הכנסותיו ובין ההוצאות שלו ושל משפחתו. כמו כן, החייב צריך להגיש באמצעות עורך דין דוחות דו חודשיים אשר למעשה מבטאים את הכנסותיו אל מול הוצאותיו, ובשלב השני הוא צפוי לקבל תוכנית פירעון עד לקבלת הפטר מהחובות.

עורכת הדין ליבנה קציר (צילום: משרד עו''ד ליבנה קציר)
עורכת הדין ליבנה קציר (צילום: משרד עו''ד ליבנה קציר)

עורכת דין ליבנה קציר עוסקת בהוצאה לפועל, משפט אזרחי מסחרי ודיני עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.