פרס אבל (ABEL), הנובל של תחום המתמטיקה, יוענק השנה לפרופ' הלל פורסטנברג מהאוניברסיטה העברית - כך פורסם היום (רביעי) על ידי הוועדה הבוחרת את הזוכים.

כאמור, מדובר בפעם הראשונה שחוקר ישראלי זוכה בפרס היוקרתי, מאז שהוענק לראשונה, בשנת 2003. הפרס על סך כ-830 אלף דולרים, יוענק לפרופ' פורסטנברג, במשותף עם פרופ' גרגורי מרגוליס מאוניברסיטת ייל, על היותם חלוצים בשימוש בשיטות מהסתברות עד לדינמיקה בתורת הקבוצות, תורת המספרים וקומבינטוריקה.

פרס אבל הוא היוקרתי ביותר מבין הפרסים הבינלאומיים המוענקים למתמטיקאים, ונחשב מקביל לפרס הנובל, שאינו כולל קטגוריית מתמטיקה. הפרס, מוענק מדי שנה על ידי מלך נורווגיה, למתמטיקאים מכל העולם בעלי הישגים בולטים ויוצאי דופן.

הלל פורסטנברג, בן 84, הוא מתמטיקאי ישראלי יליד גרמניה, שנחשב ממפתחי התורה הארגודית והדינמיקה הטופולוגית, ונודע בזכות יישומים של תורת המידה והסתברות לתורת המספרים. בעבר זכה כבר בפרסים רבים, בהם פרס ישראל, פרס וולף ופרס א.מ.ת, בו זכה בשנת 2007 ביחד עם פרופ׳ סטפן סמייל.

ראש העיר, משה ליאון בירך את פרופ' פרוסטנברג, תושב העיר, על הישגו ואמר: "זו גאווה ירושלמית, וגאווה לאוניברסיטה העברית בירושלים! ברכות חמות והערכה גדולה לפרופ' הילל פרוסטנברג על ההישג היוצא דופן, זכיה בפרס אבל ABEL, המקביל לפרס נובל במתמטקה, שגם הוא מוענק על ידי מלך נורבגיה, בטקס רב רושם. פרופ' הלל פרוסטנברג מייצג את ירושלים ומדינת ישראל בכבוד רב, והביא גאווה גדולה, במיוחד בעת מורכבת זו".