כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה בעולם ועקב גילוי נשאים של המחלה גם בישראל, החל לפקוד את ענף התיירות משבר. המשבר הינו בעקבות סגר רצוני הפועל על מדינת ישראל ומונע את כניסתם של תיירים לארץ. בשל הסגר זה נפגעו מספר לא מבוטל של מורי דרך, אולם על-פי המחוקק יהיה באפשרותם לקבל תשלומי דמי אבטלה.

מורי דרך יוכלו לתבוע פיצויים בשל השלכות הנגיף המזיקות. עורך הדין מיכאל דקר, מומחה בסוגיית דיני עבודה, מבהיר מהן הזכויות של מורי הדרך ומהו אופן ההתנהלות הנכון בעניין מגפת הקורונה.

לפניה ישירה אל עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

קבלת דמי אבטלה בשירות התעסוקה
מורי הדרך שעומדים בדרישות עבור קבלת דמי האבטלה, הם אלה שעובדים כשכירים או כעצמאים ואין ברשותם רכב אשכול (רכב המוגדר כהסעה עבור תיירים המגיעים מחוץ לארץ ואשר מופעל בידי מורה דרך המחזיק ברישיון לרכב ציבורי).

על מנת לקבל דמי אבטלה עליכם להיות נוכחים בשירות התעסוקה. ההתייצבות במשרדי שירות התעסוקה תהיה מיד עם תום עבודתכם בסוכנות הנסיעות. יש להגיע למשרדי שירות התעסוקה ובה בעת להגיש את הטפסים עבור דמי אבטלה אל המוסד לביטוח לאומי. תוכלו להתחיל את התהליך על ידי כך שתתייצבו דרך האינטרנט באתר של שירות התעסוקה.

לתשומת ליבכם, מרגע ההרשמה דרך אתר האון-ליין, ברשותכם שבועיים להתייצב בלשכת שירות התעסוקה. במקרה ולא התייצבתם בתוך כשבועיים, יתבטלו ימי ההרשמה דרך האינטרנט ולא תוכלו לקבל עבורם את דמי האבטלה המבוקשים.

כיצד להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי
במידה ואתם מעוניינים להגיש תביעה לדמי אבטלה מביטוח לאומי, תתבקשו למלא יחד עם התביעה גם מספר מסמכים מסוימים שיפורטו בהמשך. יחד עם זאת, תוכלו להגיש תביעה באמצעות האינטרנט. מצורף קישור להגשת התביעה באתר המוסד לביטוח לאומי.

מסמכים נדרשים בהגשת התביעה

לצורך הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי תידרשו לצרף את המסמכים הבאים:

  • תלושי שכר - יש להציג תלושי שכר של לכל הפחות 12 חודשים מתוך 18 החודשים אשר קדמו לחודש בו התחלתם להתייצב בשירות התעסוקה.
  • טופס מספר 856 או 857 – עבור מורי דרך העובדים באמצעות חשבוניות או קבלות. במקרה כזה על מורי הדרך לבקש מהמעסיק שאצלו עבדו את הטופס. טופס זה משמש כדיווח לרשויות, אשר דרכו מדווחים סוכני הנסיעות אודות העבודה של מורי הדרך. באמצעות הטפסים הנזכרים, מנכים אצל מורי הדרך דמי בריאות וביטוח. על פי חוק, המעסיק (סוכנות הנסיעות) חייב בדיווח אודות עבודתכם בחברתו ומשום כך גם לתת לכם את הטופס.

מה אפשר לעשות אם המעסיק מסרב למסור את הטפסים?
היה והמעסיק סירב למסור לכם את הטופס מסיבה לא ברורה, יש לשדך לתביעה צילום עם החשבוניות / קבלות יחד עם התאריכים שבהם עבדתם. על התאריכים להיות מסודרים על פי סדר העבודה וכן לפי מקום העבודה. מביטוח לאומי אתם זכאים לקבל מקדמות עבור דמי האבטלה, ובאותו זמן ייבדק מול הגורמים הנדרשים אם מעמדכם הוא של שכיר על פי חוק הביטוח הלאומי.

בנוסף, תתבקשו למסור טופס הצהרה משותפת שלכם כמורי דרך עם ארגון מורשת או אגודת מורי הדרך. זאת בקשר לזמן הפסקת העבודה ואורך תקופת האבטלה המיועד. במקרה שתקופת האבטלה אורכת מעבר לזמן המוצהר, תידרשו להגיש טפסי הצהרה חדשים.

פרק הזמן האפשרי עבור קבלת דמי אבטלה
בזמן האבטלה תידרשו להיות מוכנים לקבל הצעות עבודה שתוצענה לכם על ידי שירות  התעסוקה. נוסף על כך, תידרשו להגיע למשרדי שירות התעסוקה בתאריכים שיקבעו לכם, וזאת כמו כל דורש עבודה אחר.

אם במהלך תקופת הזכאות לדמי האבטלה תקבלו הצעת עבודה אפשרית ותבצעו אותה, תתחייבו לציין את תאריכי ההדרכה ולהודיע על כך לשירות התעסוקה או לביטוח לאומי. 

אמנם דעו, במידה ותודיעו לביטוח לאומי - סכום ההכנסה ינוכה מתשלום דמי האבטלה שמגיע לכם. במקרה ותדווחו על כך לשירות התעסוקה, עליכם לבקש שלא להיות רשומים כדורשי תעסוקה בתאריכים המסוימים שבהם עבדתם. 

כמו כן, קחו בחשבון כי מספר הימים אשר בגינם ניתן לקבל דמי אבטלה משתנה לנוכח הגיל, כמות בני המשפחה וכו'.

ייצוג משפטי על ידי עורך דין בעל ניסיון בנושא דמי אבטלה
משרד כהן, דקר, פקס וברוש עו"ד מתמחה בענייני דמי אבטלה. במידה ונפגעתם עקב המצב העדין והמורכב השורר במדינת ישראל כתוצאה מנגיף הקורונה, תוכלו לעתור ללא בעיות או סיבוכים לביטוח לאומי כדי לקבל פיצויים המגיעים לכם כחוק.

הכתבה הוכנה בסיועו של מר יהונתן גבריאלוב.

עורך הדין מיכאל דקר (צילום: שירי דקר)
עורך הדין מיכאל דקר (צילום: שירי דקר)

עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בדיני עבודה, במשפט אזרחי ומסחרי ובהגירה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות עובדים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.