זה נגמר ולא נגמר. תוצאות הפריימריז הדמוקרטיים שהתקיימו אתמול (שלישי) בשלוש מדינות מרכזיות בארה"ב: פלורידה, אילינוי ואריזונה, העניקו לג'ו ביידן 1,147 צירים בוועידת המפלגה שתבחר במועמד הסופי שלה לנשיאות. לאישור המינוי דרושים 1,990 צירים.

התוצאות בפריימריז האלה היו מכה ניצחת לברני סנדרס. הבעיה היא, שהוא אינו מתכוון לפרוש מהמירוץ. הוא רואה עצמו כמהפכן ששואף ליישם מהפכה חברתית בארה"ב, וככזה הוא מאמין שאסור לו לנטוש את ההתמודדות למועמדות לנשיאות. מעניין אבל, שסנדרס לא כינס מסיבת עיתונאים אחרי היוודע תוצאות הפריימריז בשלוש המדינות, נוהג שהוא הקפיד עליו אחרי פריימריז קודמים. מה כבר הוא יכול היה לומר אם הוא לא מוכן לפרוש?

הכישלונות וההפסדים הרצופים שספג סנדרס בפריימריז הדמוקרטיים התחילו להצטבר לפני התפרצות משבר הקורונה. אבל התפשטות הנגיף והתגובות הכושלות של הנשיא למשבר חשפו ביתר שאת, והעצימו את תדמיתו של ג'ו ביידן, כאיש שקול, מיושב בדעתו ובעל ניסיון עשיר בממשליות, מתאים להנהיג בעת מצוקה.       

מהדיווחים וממאמרי הפרשנויות ומהתבטאויות של משקיפים ומומחים התברר והשתמע שלדעת רובם, לניצחונותיו התכופים והמרשימים של ג'ו ביידן משמעות הרבה יותר חשובה מבחינתו של הנשיא דונלד טראמפ, מאשר לעתידו של ברני סנדרס, הסנטור הקשיש ממדינת וורמונט. התנהלותו ההפכפכה של טראמפ בכל הנוגע להתפשטות מגיפת הקורונה, חשפה בעיני אמריקאים רבים את אי התאמתו של טראמפ לכהונה הרמה של נשיא והעצימה את התחושה, גם בקרב רפובליקנים, שפרשן בכיר וותיק הגדיר הבוקר, "זה (הנשיאות) לא בשבילו".

הנשיא עצמו חש ומרגיש באחרונה את הגיחוך והאבסורד שאיפיינו את התגובות הראשונות שלו להתפשטות המגיפה בתחומי ארה"ב. אתמול השתדל הנשיא והצטייר כמתאמץ באופן מיוחד "לתקן" את ההתבטאויות הישנות והצהיר כי בעצם כבר מלכתחילה הבין, קלט והפנים את חומרת המגיפה. אבל הניו יורק טיימס לא הניח לטראמפ "לתקן את ההיסטוריה".

העתון פרסם אתמול רשימה של ההתבטאויות שהנשיא שיווק החל מחודש ינואר, בעקבות הגילויים הראשונים להתפשטות הנגיף.  יש להניח, שמנהלי הקמפיין של ג'ו ביידן  גזרו את הרשימה וישמרו אותה לפרסום  להתמודדות לנשיאות. כל אחת מההתבטאויות של טראמפ מוכיחה עד כמה לא היה לו שבריר של מושג והבנה בחומרת המגיפה ולא חשב לרגע שמדובר במשבר חריג בקטלניותו הדורש צעדים מיידים לבלימתו.

לג'ו ביידן מצפה עבודה קשה. בסופו של יום, קרוב לודאי שיעלה בידי  הנמנים עם צמרת המפלגה הדמוקרטית לשדל ולשכנע את ברני סנדרס לפרוש מהמירוץ. אם לא יצליחו, יהיה זה ברני סנדרס שיהפוך את עצמו למיטרד ולמושא של שנוא נפשם של הדמוקרטים. ג'ו ביידן יגלה מעתה זהירות מופלגת לא למעוד, לא לקלקל ולא לשבש את השלבים האחרונים בדרכו להשגת מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. אחרי הכל, המתחרה, היריב, המתנגד הוא דונלד טראמפ. אחד שכבר הוכיח שאין שום מעצור, שום גבול, שום רתיעה מקמפיין שלילי, מלוכלך  ודורסני.