"מאות דרי רחוב שוהים בחדרי מדרגות, בחצרות בניינים וברחובות בתל אביב, והם מסכנים את עצמם וגם את עוברי האורח והדיירים", כך מתריע אופיר אמינוב, ממקימי עמותת "קורת גג - אנשים למען אנשים שקופים". הוא דורש מהרשויות לפעול מיד כדי לסייע להם. "בימים האחרונים הלכתי עם כמה מתנדבים לפגוש דרי רחוב וחילקנו להם ערכות חיטוי. לרבים מהם לא הייתה מודעות למגיפת הקורונה. אחרי שהסברנו להם, הם דאגו מאוד ורצו שיימצאו להם פתרונות", סיפר אמינוב.

לדבריו, התקבלו מאות פניות רבות של דיירים מודאגים, לנוכח דרי רחוב המצויים בחדרי מדרגות. "פנו אלינו גם משפחות עם ילדים שחוששות מאוד מכיוון שיש דרי רחוב בחדרי המדרגות ובסמוך לבניינים. לפונים יש חמלה, והם מבקשים שנסייע לאותם אנשים". העמותה מפעילה הוסטל לדרי רחוב ברחוב צ'לנוב, באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. "יש לנו כ-70 דרי רחוב, בגלל המצב הוספנו אמבטיה כדי לאפשר גם לאלה שאינם מגיעים לשהות, להתקלח ולשמור על היגיינה", הוא סיפר. בד בבד הוסבה דירה סמוכה לדירת בידוד עבור דרי רחוב שהשתחררו מבתי חולים או חייבים לשהות בבידוד.

אמינוב מתריע עוד כי בשל התנועה הדלילה של כלי רכב בתל אביב, גם מקבצי הנדבות בצמתים ודרי רחוב שעבדו לעתים בעבודות מזדמנות סובלים ממצוקה כלכלית קשה. "יש זינוק בביקוש לארוחות החמות שאנחנו מספקים. חלק מהמתנדבים חוששים להגיע להכנת הארוחות היומיות, ואני ועוד שני מתנדבים מנסים לעמוד בביקוש. בימים האחרונים כמעט הכפלנו את מנות האוכל החם וסיפקנו בכל יום כ-150 מנות. הגיעו דרי רחוב שלקחו בטייק-אוואיי והיו כאלה שאכלו במקום מיוחד שהקצה לכך".

לדבריו, ההנחיות של משרד הבריאות, האוסרות על התקהלות של יותר מעשרה בני אדם, יוצרות דילמה קשה ויש למצוא פתרונות לדרי הרחוב. "צריך לזכור שהם חשופים יותר לתחלואה, לזיהומים ולהדבקה, כי המערכת החיסונית של רובם חלשה יותר".

אמינוב מציע לפעול לשכן אותם באופן זמני בבתי מלון, אפילו בדרגה של כוכב אחד. "בתי המלון וההוסטלים בתל אביב ריקים. כמו שהפכו את מלון 'דן פנורמה' למלונית לחולי קורונה, שיעמידו מלונות והוסטלים לרשות דרי הרחוב, עד לסיום המגיפה. יש כאן מצב חירום לאומי, וצריך לראות גם את האנשים השקופים", אמר. "דרי רחוב רבים רוצים לקבל סיוע, אבל זה צריך להיות ברמה העירונית והלאומית. אנחנו עושים הכל כדי להקל ולהעניק סיוע לכל אחד, אבל זה לא מספיק. יש צורך במאמץ עירוני ולאומי", הוא הדגיש. 

קורונה - שאלות ותשובות