השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התראיין הבוקר (חמישי) לניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס תחילה להחלטת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לאפשר את פעילות הכנסת מחשש להידבקות: "רק לפני שבועות בודדים הוא חטף ביקורת קשה מהליכוד כשהוא אפשר את הדיון ואת דחיית בקשת החסינות של ראש הממשלה, אז אי אפשר אחרי כמה שבועות להפיל עליו את כל מה שקורה". עוד אמר השר כי: "אני בטוח שעד תחילת שבוע הבא תהיה הכרעה בנושא הזה והכנסת תמשיך לפעול ולתפקד, כפי שצריך להיות וחובה שיהיה בחברה דמוקרטית".

לדבריו: "אני לא מפחית מהחשיבות של התהליכים הדמוקרטיים ותפקודה של הכנסת, ובוודאי שהיא חייבת לחזור ולתפקד כמה שיותר מהר. אנחנו בממשלה הזרוע המבצעת והמנגנון שאמור לפקח עלינו זה כנסת ישראל והוא צריך לפעול כול הזמן". אך מנגד אמר: "תקנון הכנסת קובע שבחירת יו"ר הכנסת תתקיים עד להשבעת הממשלה או כשיש קונצנזוס. זה שיש מחלוקת על כך, לא אומר שביום הראשון שנפתח מושב הכנסת חייבים לבחור. בדיוק כמו שהם עושים תרגילים פוליטיים לגיטימיים, שלא היו מקובלים בעבר. פתאום יש הצעות חוק פרסונליות ורטרואקטיביות כדי לבטל את ההצבעה של הציבור לראש הממשלה".

למה אתם לא נותנים לממש את הרוב שהושג בבחירות לכחול לבן?
"אני לא יודע למה אתה מתכוון כי אני לא חושב שהושג רוב לכחול לבן, אני חושב ההפך".

יש 61 חברי כנסת.
"נתת פרשנות להכרעת הציבור שלמעשה אי אפשר להשכיח מהציבור. הייתה פה מגמה מאוד ברורה של התחזקות של הימין, של ראש הממשלה והליכוד. הם אמרו כל הזמן שאם הליכוד יהיה באחד יותר אז - נתניהו יישאר. אנחנו על 3-4 יותר".

בנוגע לאיכון הטלפונים של חולי הקורונה אמר השר לביטחון פנים: "הצעד הזה, שהוא אכן קיצוני, היה עליו דיון של 8 שעות עם המשך טלפוני באמצע הלילה. בישיבה הזאת דרשנו הרבה מאוד צעדים שנכנסו לתוך התקנות, זה חשוב שהציבור ידע. האיכון של היכן החולים ואלה שהיו לידם נמצאו הוא חומר שאמור להיות מושמד. ההרשאה היא לזמן מאוד קצר ומספר בודד של אנשים במשרד הבריאות מקבל אותם. הוועדה, אני מניח, תוקם בשבוע הבא. מה אתה חושב שיעשו עם המידע על חולי הקורונה בימים הקרובים? עם כל זה שרוצים להפחיד את הציבור מקריסה של הדמוקרטיה, יש פה צעד דחוף שהיה נדרש כדי למנוע את התפשטות המגפה. הוא בא מאנשי משרד הבריאות שביקשו את זה, ראש הממשלה לא יזם את זה, אנחנו רק עזרנו לאנשי משרד הבריאות כדי לאשר את זה כמה שיותר מהר".

אתה בעד סגר רחב יותר כדי למגר את ההתפרצות עם אכיפת משטרתית, נכון?
"יש כבר אכיפה באמצעות משטרה שהתמקדה בעיקר בבעלי עסקים ואולמות, אנשים שאחראים על מתחמים בהם עלולות להיות התקהלויות. כשאני מדבר על הסגר, וזה למיטב ידיעתי הביטוי הנכון בתחום הבריאות, אחרי הרבה שעות של ישיבות עם משרד הבריאות, בר סימן טוב וסיגל סדצקי, הכלי הכי אפקטיבי, ותסתכלו על כל מדינות המערב, לבלימת ההתפשטות של הנגיף זה הריחוק החברתי"

כמו בסין.
"לא רק בסין, גם צרפת, איטליה ועכשיו גם לונדון. יש כאלה שמגיעים לשם מיד וכאלה שיותר מאוחר, כי זה צעד קשה, כואב, שפוגע בכלכלה ובפרנסה של אנשים. לצערנו, כשיש נגיף שאין לו עדיין תרופה, ורוצים להאט את ההתפשטות שלו, כדי שבתי החולים לא יוצפו בבת אחת ויקרסו, ולא יוכלו לתת מענה גם לחולים אחרים במדינת ישראל, חולי הסרטן והריאות וכל החולים הקשים בבתי החולים שהם לא הפסיקו בגלל הקורונה, אז אנחנו רוצים לשטח את עקומת הגדילה במספר החולים. אין שום כלי אחר כיום חוץ מהריחוק החברתי והבידוד".

אז למה לא הולכים לפי ההמלצות שלך?
"אני חושב שכן הולכים אבל בהדרגה.  המחשבה שלי הייתה שעדיף לעשות את הצעדים הקשים יותר כלפי עצמנו אבל לעשות אותם מהר ולתקופה קצרה יותר, מאשר לאט-לאט ואז נצטרך להתמודד עם היקף הרבה יותר גדול של חולים על מערכת הבריאות. היום,  המלצות משרד הבריאות די חופפות את מה שחשבתי שצריך לעשות אבל ביקשנו לעגן את זה בצווים מסודרים כדי שלמשטרה בכלל תהיה סמכות לאכוף. אנשים מתקשרים למשטרה ואומרים 'יש פה בפארק התקהלות', ולא יודעים שלמשטרה אין היום שום סמכות חוקית לאכוף את זה, כי עדיין לא יצאו הצווים של משרד הבריאות"

למה אתה לא דוחף שהצווים יצאו?
"דחפתי, אתמול בלילה כבר העבירו לנו, למשרד לביטחון הפנים, טיוטה של הצו החדש שהולך להתפרסם היום או מחר. הצו מדבר על איסור לפתוח את חופי הרחצה, כי העיריות לא סגרו את החופים וזה מושך באופן טבעי, אני יכול להבין את זה, אנשים לשם ונוצרות התקהלויות, שגם שם ההדבקה נוצרת, או מפגשים גדולים יותר בפארקים. זה  לא שעומד להיות איסור, בשום תרחיש וגם באירופה אין מדינה שמונעת מאנשים לצאת מבתיהם, אנחנו לא שם. יהיה אפשר לצאת לסופרים, לתחנות דלק ולבתי המרקחת, לדברים החיוניים. אני רוצה שתהיה להם אחריות לשים סדרנים שהתור לא יהיה ארוך ושהאנשים לא יצטופפו בחנות. הדברים האלה לא הגיוניים, אי אפשר מצד אחד לדרוש לסגור עסקים ומקומות עבודה, ומצד שני לאפשר התקהלויות".

ראש הממשלה דיבר על המיעוטים בחברה החרדית והערבית  שעדין לא הפנימו את חומרת המצב
"בצדק, אני אספר לך שכשאני ראיתי את התמונה הזאת, התקשרתי למפכ"ל ואמרתי לו שזה פשוט לא ייתכן והוא סיפר לי שהמשטרה כבר שם ובעל האולם נעצר, לאחר שרדפו אחריו לכביש המנהרות, אתמול הוארך גם מעצרו. אני חושב שהייתה שם פעולת אכיפה מרתיעה, ראש הממשלה נפגש עם רבנים ורופאים ערבים כדי שהמסר יעבור מהמנהיגות המקומית, ובצדק. לצערי, יש תהליך הפנמה. זה דבר לא פשוט הבידוד החברתי".