האם אנחנו בפני קץ הדמוקרטיה הישראלית? יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קבע כי בית המחוקקים יתכנס מחדש רק ביום שני, כדי להצביע על ועדה מסדרת, לאחר שהליכוד וכחול לבן לא הגיעו להסכמה על הרכב הוועדה. אדלשטיין טען כי עד היום הרכב הוועדה נקבע בהסכמה ואילו בכחול לבן דורשים שלגוש שלהם יהיה רוב. בעקבות זאת טוענים בשמאל כי הליכוד בראשות נתניהו מנסה להביא לקץ הדמוקרטיה, גם לאור העובדה שאין ועדות שיפקחו על פעילות הממשלה. 

מי שהתייחס לסוגיה הבוקר (חמישי) הוא השר לשעבר דן מרידור, בעבר איש הליכוד, וכיום אחד ממבקריו הבולטים של נתניהו, שוחח עם אנשי הקבינט של 103FM, ששאלו אותו על חשש התקשורת מ"קץ הדמוקרטיה".

"קודם כל , מטבע הדברים הקורונה מדאיגה את האנשים בעולם כולו וגם את אזרחי ישראל, כי זו תופעה שלא ראינו כמותה ואי הוודאות מאוד גדולה", אמר מרידור. "התרחישים, מתרחישים אפוקליפטיים נוראיים ועד תרחישים טובים, הפער בין שני הקצוות בעיתי. לכן, אין ספק שהראש של רובנו, בצדק, בתוך הקורונה וצריך תקווה שהדברים יבואו לסיום טוב ובמהירות, אבל אנחנו לא יודעים. ההנהגה נבחנת כשהיא נכנסת למשבר כזה, שהיא לא נכנסת להיסטריה ופאניקה ולא שוברת את כללי היסוד של החברה והתרבות שלנו, לרבות הדמוקרטיה".

כל השאלות, התשובות והזכויות בנוגע לנגיף הקורונה

לדעתך, מדובר בפאניקה או במהלך מתכונן?
"אני מודאג ממה שקורה אצלנו, יש לנו כנסת שנבחרה לפני שבועיים ומשהו ולא מאפשרים לה להתכנס, זה דבר חמור. אפשר לכנס אותה, צריך להפריד כשהיא מתכנסת ואפשר לעשות את זה בחדרים נפרדים ובדרכים אחרות, באמצעות אלקטרוניקה ודיגיטל. היום הכנסת לא מתפקדת ונמנעת מלתפקד, בתי המשפט כמעט לא מתפקדים והצו של שר המשפטים, שלושה ימים לפני שעמד להיפתח משפטו של ראש הממשלה, לכאורה בלי קשר אבל אני חושד שיש פה קשר. אתה מדבר על דמוקרטיה בה הכנסת לא יכולה להתכנס, לא בוחרת יו"ר, לא בוחרת ועדות, בתי המשפט אינם מתפקדים. אגב אני שומע את ראש הממשלה אומר 'אני אמרתי, אני דיברתי'. הרי אין לו סמכות, הסמכות היא של הממשלה וההחלטות צריכות להתקבל בממשלה, ישבתי בממשלה שניהלה מלחמות, ישבה ממשלה ולא איש אחד. כל העניין הזה בהחלט מדאיג ולא טוב".

התמונה שמצטיירת היא תמונה של מהלך מתוכנן, לא היסטריה. מהלך לריכוז סמכויות
"בפועל זה מה שקורה. תמיד אפשר לומר שזה חשוב וזו עת חירום, באמת עת חירום במידה רבה, אבל גם בעת חירום צריך לא להיכנס לפניקה ולא להכניס את הציבור לפאניקה, לפעול בשכל ולאזן את הדברים. בסופו של דבר במשטר שלנו אדם אחד לא מחליט אלא יש מערכת שלמה, לכנסת יש תפקיד , הממשלה לא יכולה לתת לכנסת הוראות, זאת לא תפקידה. הכנסת היא מעל הממשלה ולכן יו"ר כנסת צריך לחפש כל דרך, עם כמובן שימת לב לעניין הרפואי, שהכנסת תוכל לתפקד ולא לחפש רק איך היא לא תתפקד. זה מצב די מוזר בו 61 ח"כ רוצים לכנס כנסת וזה לא קורה, רוצים לבחור ועדות וזה לא קורה".

הנשיא התרשם שאין ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שום כוונה לעכב את התכנסות הכנסת, אתה מופתע מההתנהלות של אדלשטיין בסוף?
"אני מכיר את יולי היטב ואני מופתע כי ראיתי בו, ואני מקווה שאני טועה, אדם ממלכתי שידע להתגבר על הלחצים, על המצב המפלגתי שהוא מצוי בו וראש הממשלה מצוי בהיבט המפלגתי והאישי, ולנהל את הכנסת בלי להתחשב בזה. זה לא קורה".

יש הרבה אנשים בכנסת שהיו צריכים לעמוד ולהגיד שמדובר בדמוקרטיה אתה לא מצפה מאף אחד שיתנגד?
"אתה נוגע באחת הנקודות היותר כואבות. אין לי מילה לתאר את זה, אכזבה, כעס. יש אדם שלא רוצה להגיע להליך משפטי וזה לא מתחיל בקורונה, זה מתחיל קודם .אני לא רואה אחד שאומר 'אנחנו איתך בצד הפוליטי והביטחוני אבל לא בעניין המשפטי'. אם יש משפט לך למשפט".

יכול להיות שנתניהו לא רוצה שיהיה פיקוח במידה והוא טועה?
"אני חושב שזה חמור מאוד, אני חושב שהתחושה של אדם אחרי כל כך הרבה שנים בשלטון, שהוא יודע לבד, תראה את מי הוא לקח סביבו בהשוואה למה שהיה פעם. הוא כנראה מניח שהוא יודע טוב מכולם ושהוא יכול לעשות את זה לבד. הוא מביא כל פעם שר אחר לפגישות האלה, אבל אני חושב שזה לא המשטר שלנו, יש לנו ממשלה, זה לא נשיא ארה"ב שמחליט לבד. זאת אחת הטרגדיות הגדולות בעולם שעומד נשיא ואומר שהקורונה זה שפעת ולא כלום, ומכניס את אמריקה למצב שכולנו רואים. אבל אני לא מתעסק בארצות הברית, אני מתעסק בנו. אנחנו לא יודעים איך זה יגמר ואנחנו רוצים שהציבור ירגיש שיש הנהגה שדנה לגופו של עניין".

"אני לא טוען שהחלטות נתניהו לא נכונות, אני לא מכיר את הנתונים, אבל להיאחז בצורה כזאת, למנוע את המהלך המשפטי, גם מהלך פרלמנטרי שעכשיו היו בחירות והעם בחר, ויש רוב בכנסת לפי המסתמן לבחירות יו"ר, עוד אין רוב לממשלה לא לנתניהו ולא למישהו אחר. הכנסת צריכה לתפקד, זה לא רק ראש ממשלה ואחרים אינם. ואני חושב שהיה נכון שאדם לא ישים את עצמו במרכז כאילו רק הוא יכול, עם כל החשיבות של הניסיון והיכולות שיש לו, יש עניין מסוכן שאדם חושב 'אני לבדי יכול'. יש הרבה מאוד אנשים שיכולים ויש גם עניין של דוגמה אישית , הוא דורש מאיתנו להתעטש לשרוול ומראה איך עושים את זה ולטישו וכו', יש הנחיות שקבוצות סיכון ואנשים שנמצאים בסיכון לא ילכו לעבודה ויישארו בבית. ראש הממשלה בן 70, הוא בקבוצת סיכון, למה הוא לא נותן דוגמה אישית? למה שהוא לא יישאר בבית?"

איזה מוסד נותר לישראלים שייתן להם סעד במידה ונכנס להסגר?
"אני מקווה שלא יעלה על דעת ראש הממשלה לאסור על בג"ץ להתכנס כי אני חושב שהוראה כזו לא חוקית, בג"ץ יוכל להתכנס, ולא צריך להאזין לה. אני לא רואה מצב שבו בג"ץ צריך להכריח את ראש הממשלה לזכור שהוא לא שליט יחיד אלא שליט שרוב העם לא רצה בבחירות האחרונות. אני חושב שזה חמור. הכנסת צריכה להתכנס, להחליט, לבחור יו"ר, ועדות, ולפעול. אני לא חושב שמשם תבוא הישועה. אני רוצה להגיד בכנות שיכול להיות שההחלטות נכונות אבל העניין האישי, העניין ש'אני עושה הכול לבד' הוא לא נכון, בגלל טעויות אפשריות. לא במשטר שלנו. זה יוצר תקדים שהתחלנו כך ומי יודע מתי נחזור למצב אחר. אנחנו לא יודעים כמה זמן יארך המשבר הזה, שבועות? חודשים? נשיא ארה"ב טראמפ אמר 'שנה וחצי', אז אתה מעלה על דעת שננוהל על ידי אדם אחד, שלא נבחר על ידי הרוב, שלא מכנס מוסדות? זה דבר לא נכון, שלא עוזר לנו, ואני חושב שיש דרך אחרת - ממשלת אחדות לאומית שאפשר להקים בדקה וחצי".