שגרת החיים בארץ ובעולם התהפכה לגמרי לילדים בעידן הקורונה: פתאום אין בתי ספר, אין גנים, אין מקומות בילוי, ואפילו אין חיבוקים ולחיצות ידיים ידידותיות. במידה רבה, את מקומם של כל אלה תפסו אמצעי תקשורת המביאים הביתה את החדשות, העדכונים, את המסלולים בהם הלכו החולים ואת התרחישים להמשך התפשטות הקורונה.

ראש הממשלה מביט מתוך המסך, יחד עם בכירים נוספים וכולם מדברים על אופן ההתגוננות המתבקש, על התרחבותה של המגפה, על האופן בו עלינו להישמר. בבתים רבים הטלוויזיה משדרת חדשות ללא הפוגה וככל שמתקרבת שעת השידור הישיר מלשכת ראש הממשלה, המתח גובר וכולם מחכים לעדכונים.

הילדים הנמצאים בבית חשופים לעיתים קרובות לחדשות ולשידורים החיים, גם אם הם לא יושבים מול המסך וצופים, גם אם הם עסוקים במשחק מחשב או בטלפון וברקע החדשות, גם זוהי חשיפה לחדשות, גם זוהי חשיפה לתכנים העוסקים בקורונה, רובם ככולם מנתחים היבטים שליליים הכרוכים בהתפשטותה של המגיפה. 

בתוך הכאוס שנוצר, צריך לחשוב על האופן בו התקופה הזו תשפיע על הילדים לאורך זמן ועל מקומה של התקשורת באופן ההתמודדות של הילדים כיום. חשוב לבחון איך אפשר להעביר לילדים מסרים אודות הקורונה באופן אחראי המותאם ליכולות שלהם, באופן שיאפשר לילדים ללמוד איך נכון להתנהג בתקופה זו ואיך לעבור את התקופה הזו.

מה עושים? להלן כמה טיפים להורים לילדים בעידן הקורונה:

  1. לדבר על זה: כולנו כהורים נמצאים כעת בתקופה מאתגרת במיוחד ובהתמודדויות בלתי צפויות רבות. אל תוך האתגרים המאוד לא פשוטים הללו, נמצא אתגר גדול במיוחד שבו ההורים צריכים לתווך לילדים את המציאות החדשה והבלתי מובנת. איך עושים את זה? מדברים על זה תוך הקפדה על האיזונים הנכונים – אפשר לצפות יחד בחדשות ולשוחח עם הילדים על התכנים, לאפשר לילדים אפשרות לשאול שאלות תוך כדי הצפייה ואחריה ולענות על השאלות שלהם בצורה מאוזנת שתסייע להם בהבנה טובה יותר של המצב הנוכחי. חשוב למצוא יחד גם היבטים חיוביים במצב הנוכחי.
  2. לצפות יחד בתכנים חדשותיים המותאמים לילדים: יוזמות שונות צצות כעת המשדרות חדשות לילדים. מהדורות אלה פונות אל במתכונת קצרה המותאמת להם. במהדורת חדשות לילדים נשמרים יותר האיזונים הנדרשים, המינונים שבין שלילי לחיובי ונעשה שימוש במושגים המותאמים לגילאים של הילדים. מהדורת חדשות לילדים לא תמנע את החשיפה לחדשות למבוגרים, אולם מהדורת חדשות לילדים תוכל לסייע מאוד להורים ככלי המאפשר תיווך של המציאות. כדי שהורים וילדים יוכלו לעשות שימוש משמעותי במהדורות אלה, חשוב שהמשדרים יקבעו מועד קבוע ומגישים קבועים ויפרסמו את הבשורה להורים.
  3. להתנתק מזה: משתדלים לתת לילדים זמן בית שהוא "נקי מחדשות", מכבים את הטלוויזיה ומתנתקים מהעדכונים, משחקים משחקי דמיון ומשחקי קופסא ועושים יחד פעילות גופנית בבית. חשוב גם למבוגרים וגם לילדים למצוא את הזמן להתנתקות מהעדכונים השוטפים ולעבור לעסוק בדברים אחרים שאינם קורונה.
  4. להיות ביקורתיים: התקופה הזו מזמנת לנו אפשרות לא רק לתווך לילדים את המציאות ולהסביר להם את המצב אלא גם ללמד אותם שיעור חשוב בחשיבה ביקורתית. תוך כדי צפייה משותפת בחדשות (וגם בתכנים תקשורתיים נוספים), כדאי לחשוב יחד עם הילדים (כמובן בהתאמה לגילם) גם באופן ביקורתי. דוגמא לכך יכולה להיות שיחה על השידורים המתארים את הסופרים: את העגלות המלאות של הקונים ואת התורים הארוכים מחוץ לסופרים. כל אלה מזמנים הזדמנויות לשיחות על איך מקבלים החלטות על קניות בסופרים בתקופות של אי ודאות, איך אפשר להיערך ולתכנן את ההתמודדות עם המצב, מהי צרכנות נבונה וכיוצא בזה.

המציאות בימים אלה משתנה באופן דרמטי ומציבה להורים אתגרים רבים ומורכבים, גם בהיבט של החשיפה לתקשורת ולעדכונים החדשותיים. למרות אי הודאות והקשיים חשוב לנסות לייצר עבור הילדים סביבה תקשורתית נוחה ומתאימה יותר לגילם ואף לראות במצב שנוצר גם הזדמנות ללמד את הילדים שיעור חשוב בתקשורת.

הכותבת היא מומחית להתנהגות צרכנים צעירים ראש החוג לתואר שני במנהל עסקים (MBA) המרכז האקדמי פרס