קשה שלא להשתומם, או להתמוגג, או להיחרד - כל אחד על פי השקפתו - מהעובדה שדווקא טום הנקס הוא הכוכב הגדול הראשון שנדבק וחלה בווירוס קורונה. הסמליות זועקת למרחקים: ב־1994 זכה הנקס לראשונה באוסקר לשחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"פילדלפיה" של הבמאי ג'ונתן דמי, דרמה העוקבת אחר מאבקו של עורך דין גיי חולה איידס בפילדלפיה. אם בשנות ה־90 הנקס זוהה - על המסך הגדול, לא בחיים האמיתיים - עם המגיפה שהרעידה את התקופה ההיא, עתה פרצופו מופיע שוב במגיפה הנוכחית.

שנה לאחר זכייתו הראשונה הניף הנקס שוב את פסלון האוסקר. הוא זכה אז בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"פורסט גאמפ" של רוברט זמקיס, שבו גילם בחור מאותגר שכלית, שהיה נוכח בשלל רגעים גדולים בהיסטוריה של ארצות הברית. למפגש שלו עם ג'ון לנון, למלחמת וייטנאם ולפרשת ווטרגייט יכול עתה פורסט להוסיף את וירוס הקורונה.

ב־2001 היה הנקס מועמד שוב לאוסקר ואף זכה בגלובוס הזהב על תפקידו ב"להתחיל מחדש", גם הוא של רוברט זמקיס. בסרט גילם מנתח מערכות שנמצא בבידוד. סליחה, על אי בודד.

ויש עוד סרטים רבים שבהם גילם הנקס גברים בעלי כבוד ואינטגריטי, המתמודדים עם אתגרי ענק, כמו "להציל את טוראי ריאן", "אפולו 13" ו"קפטן פיליפס". לכן אין שום ספק כי הוא האדם המתאים לשבת על משבצת הסלב הראשון שחלה בקורונה. אפשר לסמוך על הנקס שהתגובה שלו למצב תהיה מכובדת, שקולה, רגועה, אנושית ומעוררת השראה. וזה בדיוק מה שהיא הייתה.

אנחנו ההנקסים

למי שפספס את השתלשלות העניינים, טום הנקס ואשתו ריטה ווילסון הודיעו בשבוע שעבר כי נדבקו בקורונה. הם נכנסו לבידוד באוסטרליה, לשם נסעו במסגרת צילומי הסרט החדש והמאוד מדובר של הנקס: סרט ביוגרפי על אלביס פרסלי בבימויו של באז לורמן ("מולאן רוז'", "גטסבי הגדול").

בסרט שבו ייכנס השחקן אוסטין באטלר לנעלי הזמש הכחולות של אלביס, לוהק הנקס לתפקיד מנהלו, קולונל טום פארקר. כמו הפקות קולנוע אחרות, גם הפקת הביופיק על אלביס, שהייתה בשלב הפרה־פרודקשן באוסטרליה, נסגרה לעת עתה. הסיבה: האבחון של הנקס. פורסם כי כל מי שהיה במגע ישיר עם השחקן בזמן העבודה על הסרט קיבל הנחיות מתאימות.
הנקס, כאמור, לא נסע לאוסטרליה לבד אלא לווה באשתו, שכבר כמה שנים היא לא רק שחקנית אלא גם סינגר סונגרייטר ששרה בסגנון רוק קליפורני פינת קאנטרי. לפני שנה בדיוק הוציאה ווילסון את אלבומה הרביעי, ובמהלך הביקור באוסטרליה נתנה כמה הופעות.

הכיף נגדע כאשר ביום רביעי, 11 במרץ, יצא הנקס בהודעה רשמית לעולם, דרך האינסטגרם. השחקן העלה לחשבון שלו תמונה של פח אשפה, שבתוכו שקית זבל צהובה של פסולת רדיואקטיבית וכפפת ניילון לבנה מבצבצת ממנה. התמונה התכתבה עם תמונות אחרות שהנקס נוהג להעלות לאינסטגרם, של כפפה בודדת או נעל בודדת שמישהו איבד איפשהו. אך הפעם היה לתמונה טוויסט אפל.

בכיתוב לתמונה כתב הנקס: "היי חברים. ריטה ואני כאן באוסטרליה. הרגשנו קצת עייפים, כאילו אנחנו מצוננים, וקצת כאב לנו הגוף. לריטה היו קצת צמרמורות שבאו והלכו. גם קצת חום. כדי לפעול כמו שצריך, כפי שהעולם דורש כרגע, עשינו בדיקות קורונה, והתוצאות היו חיוביות. נו, אז מה עושים עכשיו? למשרדי הבריאות יש פרוטוקולים שיש להישמע להם. אנחנו ההנקסים ניבדק, נהיה בהשגחה ובבידוד כמה זמן שיידרש לטובת בריאות וביטחון הציבור. נעבור את זה יום אחרי יום, כי אין ממש מה לעשות חוץ מזה, לא?".

בסוף הפוסט הבטיח הנקס להמשיך לעדכן את העולם. 7.9 מיליון העוקבים של הנקס באינסטגרם ראו את הודעתו, והידיעה פורסמה מיד בכל מקום. נכון לשעת כתיבת שורות אלה צבר הפוסט ההיסטורי הזה קרוב ל־3 מיליון לייקים ו־173 אלף תגובות. סלבס מסביב לעולם שלחו להנקס ולריטה מסרים באינסטגרם עם שלל אימוג'ים של לבבות, ידי תפילה ושרירי "יישר כוח". ריס וית'רספון כתבה להנקס לשמור על עצמו. ג'ק בלאק שלח את אהבתו. הקומיקאי מרלון ויינס התבדח על כך שזה לא הוגן שהנקס היה הראשון לחטוף קורונה ולא הוא.  

למחרת העלה הנקס פוסט נוסף לאינסטגרם: סלפי שלו ושל אשתו. שניהם לבושים קז'ואל וחובשים כובעי מצחייה, אף על פי שהם בבידוד בבית חולים בגולד קוסט של אוסטרליה. הם נראים עייפים וקצת חולים. ריטה נטולת איפור אך מחייכת. טום נראה קצת יותר מבואס. "היי חברים", הם כתבו, "ריטה ואני רוצים להודות לכולם כאן באוסטרליה שמטפלים בנו כל כך יפה. יש לנו קוביד־19 ואנחנו בבידוד כדי שלא נדביק אף אחד אחר. יש אנשים שעבורם זה עלול להוביל למחלה מאוד רצינית. אנחנו מתמודדים עם זה כל יום ביומו. יש דברים שכולנו יכולים לעשות כדי לעבור את זה, על ידי כך שנישמע לעצות המומחים ונשמור על עצמנו וזה על זה, נכון? זכרו שלמרות כל האירועים העכשוויים, לא בוכים בבייסבול".

הנקס סמך על עוקביו באינסטגרם שיבינו כי המשפט האחרון הוא ציטוט של משפט שאמר מאמן הבייסבול שהוא גילם בדרמת הספורט הקומית מ־1992, "ליגה משלהן". נכון לעכשיו הפוסט הזה הגיע ל־3 מיליון לייקים, אך קיבל קצת פחות תגובות.
מאז העלה הנקס עוד פוסט של טוסט עם ממרח וג'ימייט - הממרח הלאומי של אוסטרליה - ובובות קטנות של קנגורו וקואלה, ושוב הודה לאוסטרלים על הטיפול המסור. הפוסט הזה עורר בעיקר דיונים אינסופיים על הממרח הידוע לשמצה ועל השאלה באיזו כמות נהוג למרוח אותו על טוסט (מתברר שהרבה פחות מבתמונה של הנקס).

מכיוון שחוקי הפרינט לא יכולים להדביק את הקצב המסחרר של הרשתות החברתיות והקורונה, נניח כי בין שעת כתיבת שורות אלה ועד הדפסת העיתון, הנקס העלה עוד כמה עדכונים לא דרמטיים על מצב הקורונה שלו ושל אשתו.

מושלם, גם בזמן המגיפה

אין לדעת אם הנקס הוא באמת הכוכב הראשון שאכן נדבק או חלה בקורונה, אך הוא הראשון להודות בכך. וכך הפך טום הנקס, בפעם האלף, לגיבור. לא גיבור שרירי ומסוקס בלי חולצה שנותן לרעים בוקסים בפרצוף, אלא גיבור אנושי, מנהיג מכובד שלעולם לא מאבד את הראש או נכנס לפאניקה, אלא מרגיע את העם בתקופה קשה ומוביל אותו אל האור.

אתרי החדשות והבידור שדיווחו על הקורונה של הנקס התלוצצו בכותרות כמו "אנחנו חושבים על טום הנקס כבחור חיובי, לא כבחור שהבדיקה תצא לו חיובית", וציטטו את המשפט המפורסם שלו מ"פורסט גאמפ": "החיים הם כמו קופסת שוקולדים, אתה אף פעם לא יודע מה תקבל".

בעקבות האבחון של הנקס, התמלאו הרשתות החברתיות בשלל בדיחות: “אם הוא הצליח לשרוד איידס, נחיתה כושלת על הירח ואת הפלישה לנורמנדי, הוא ישרוד גם את הקורונה", תוך התייחסות לסרטיו "פילדלפיה", "אפולו 13" ו"להציל את טוראי ריאן". אך לצד הבדיחות הרבות והמתבקשות, התקשורת יצאה מגדרה מרוב עונג על הדרך האבהית, השקולה, המרגיעה ומלאת הקסם שבה הנקס הודיע על הקורונה שלו ומתמודד עמה. רבים שיבחו אותו על דרך טיפולו בנושא, בניגוד לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שכרגיל עשה כל טעות אפשרית. "טום הנקס הוא מושלם, גם בזמן מגיפה", זעקה כותרת ב"ווג".    

לטום הנקס יש ארבעה ילדים - שניים מנישואיו הראשונים ושניים מווילסון. מי שנחשב לכבשה השחורה של המשפחה הוא השחקן־ראפר בן ה־29 צ'ט הנקס, המכוסה כולו קעקועים. צ'ט הנ"ל ניסה לבנות לעצמו תדמית הפוכה מזו של אביו. הוא הסתבך עם סמים, מבקר השכם והערב במוסדות גמילה, סיגל לעצמו דיבור ספק שחור ספק ג'מייקני ובאופן כללי מנסה להיראות ולהתנהג כמה שיותר גנגסטה.

לכבוד הקורונה של הוריו העלה צ'ט לאינסטגרם סרטון שבו הוא - בלי חולצה ועם כובע מצחייה, הפוך כמובן - מודיע לעולם שהוריו אכן נדבקו בקורונה. צ'ט עדכן בפוסט שהוא דיבר איתם והם חשים בטוב ואין מה לדאוג. מרבית עוקביו של צ'ט באינסטגרם איחלו לו ולמשפחתו בריאות, חוץ ממעריץ אחד של טום הנקס, שכתב שהלוואי וצ'ט היה נדבק בקורונה במקום אביו. על כך הגיב הבן ב"פאק יו". המעריץ מיד התנצל והסביר שהוא פשוט מאוד מאוד אוהב את טום הנקס. גם השחקן, הבמאי והמפיק בן ה־42 קולין הנקס, בנו הבכור והמכובד יותר של הנקס, שידוע בעיקר בדמיון הפיזי הרב שלו לאביו, אישר באינסטגרם שהכל בסדר.

טום הנקס זוכה בפרס מפעל חיים (צילום: רויטרס)
טום הנקס זוכה בפרס מפעל חיים (צילום: רויטרס)

וירוס הקורונה נפל על הנקס בתקופה עמוסת עיסוקים ומשגשגת כתמיד. במהלך 2019 הוא השתתף בשני סרטים בולטים: הוא חזר לדבב את קולה של בובת הקאובוי וודי בסרט האנימציה הממוחשבת "צעצוע של סיפור 4" של חברת פיקסר, ובטקס האוסקר האחרון הוא היה מועמד לראשונה לאוסקר לשחקן המשנה - אחרי חמש מועמדויות לשחקן הראשי, מתוכן שתי זכיות - על הסרט הביוגרפי "יום יפה בשכונה", שבו גילם את כוכב הילדים האמריקאי המנוח פרד רוג'רס.

2020 הייתה אמורה להיות שנה לא פחות עמוסה להנקס על המסכים, עם שלושה סרטים חדשים. ביוני תוכנן לעלות "גרייהאונד" - סרט מלחמה אמריקאי בבימויו של אהרון שניידר שהנקס לא רק מככב בו אלא גם משמש כתסריטאי וכמפיק. באוקטובר מתוכנן היה לצאת סרט המדע הבדיוני “BIOS" של במאי "משחקי הכס" מיגל ספוצ'ניק. ובחג המולד הקרוב הייתה אמורה לעלות הדרמה ההיסטורית “News of the World" של פול גרינגראס, שבו מציל הנקס ילדה חטופה בימים שאחרי מלחמת האזרחים האמריקאית. אבל נכון לעכשיו, בשל מגיפת הקורונה העולמית ובלי שום קשר למחלתו של הנקס עצמו, אין לדעת אם הסרטים הללו ייצאו בזמן או יידחו למועד לא ידוע.

תיאוריות קונספירציה

מי שלא דואג לסרטים של הנקס, דואג לבריאותו. העובדה שהנקס ואשתו אינם מאוד צעירים, שניהם בני 63, כמו גם העובדה שהנקס חשף בראיון לדיוויד לטרמן ב־2013 כי הוא סובל מסוכרת מסוג 2, הדאיגה רבים. נראה כי אין סיבה לדאגה, אך הסוכרת של הנקס מיד מילאה את הרשת בכתבות על הקשר שבין קורונה לסוכרת.

בינתיים על פי כל הדיווחים נראה שמצבם של ההנקסים טוב והם נהנים בבידוד. וכמו כולם, גם הם מחפשים תעסוקה בבידוד. בין היתר החליטה ריטה לאצור פלייליסט לטובת אחרים השוהים בבידוד. היא קראה לו Quarantunes והעלתה אותו ביום שישי לספוטיפיי לרווחת הכלל. מדובר בפלייליסט אקלקטי מבחינה סגנונית, שאורכו יותר משעתיים. הוא כולל 32 שירים ששמם קשור בדרך זו או אחרת לימי הקורונה בכלל והבידוד בפרט, כמו "All By Myself" של אריק כרמן, “Dancing with Myself" של ג'נריישן אקס - להקתו של בילי איידול, “Come Healing" של לאונרד כהן, “I Want to Break Free" של קווין, “Locked Up" של אייקון, “I Will Survive" של גלוריה גיינור, "Survivor" של דסטיני'ז צ'יילד, “U Can’t touch This" של אם־סי האמר ועוד כהנה וכהנה, כולל כמה שירים של ווילסון עצמה, כמובן.

מנהיגות מלאת חן

מספר השאלות שמעלה וירוס הקורונה שהשתלט על חיינו הוא אינסופי כמעט. קבוצות הוואטסאפ של כולם מלאות בשאלות, וגם בבדיחות גרועות. אף אחד לא יודע מה בדיוק צריך לעשות, מה קורה אם מישהו לא ממלא אחר ההנחיות ואיך אפשר לעבוד ולהתפרנס ולחיות ולגדל ילדים והאם צריך למלא את הסלון בנייר טואלט ובעיקר - כמה זמן כל זה יימשך.

אחת השאלות שעלתה כשכל זה התחיל הייתה מי הסלב הראשון שיחטוף קורונה. רבים הימרו על טראמפ - הוא לחץ ידיים לכולם כאילו אין מחר; או על חואקין פיניקס - הוא לא כל כך שומר על היגיינה; או על ליונל "חוג הסילון" ריצ'י - הוא טס להופעות בכל העולם ופוגש מיליון אנשים. מעבר לסימבוליות, העובדה שדווקא הנקס ואשתו היו הידוענים הראשונים שחטפו, הפתיעה רבים. אך טוב שזה מה שקרה.

על פי ה"ניו יורק טיימס", העובדה שהנקס הוא הסלב הענק הראשון שאובחן כחולה בקורונה היא משמעותית. היחס של הציבור להנקס, לטענתם, שונה מהיחס לכוכבים הוליוודיים אחרים. הוא נחשב לאדם רגיל, צנוע ואמיתי, ללא גינונים של סופרסטאר. "הוא חכם, אותנטי, אמיתי וכן", אמר עליו מייקל רוזנברג, אחד ממפיקי "קוד דה וינצ'י". "קשה למצוא את כל התכונות הללו באדם אחד בימינו".

טום הנקס ב''אהבה גנובה'' (צילום: יוני המנחם)
טום הנקס ב''אהבה גנובה'' (צילום: יוני המנחם)

העובדה כי דווקא הנקס, הכל כך אהוד ואהוב, הוא הכוכב ההוליוודי הראשון שחלה בקורונה גרמה לפרץ אמוציות אצל רבים. כולם איחלו לו ולאשתו החלמה מהירה, ורבים הודו לו על "מנהיגות רבת חן" במהלך המשבר הכלל עולמי.

מבקר והיסטוריון הקולנוע לאונרד מלטין צוטט בכתבה באומרו שהפוסט של הנקס שבו חשף כי הוא ואשתו נדבקו בקורונה היה "מאוד מרגיע", והוסיף "זה בדיוק מה שהיית מצפה מטום: משהו הגיוני, עם רגליים על הקרקע, עם הומור עצמי... מה שאני מקווה עכשיו הוא שזה תהליך למידה לאנשים מסביב לעולם. הוא אדם כל כך בולט וחשוב, כל כך אהוב, והוא התנדב לחשוף את עצמו. עתה תהיה לנו הזדמנות לחוות כיצד הוא - ואשתו הלא פחות מפורסמת - מחלימים מהמחלה הזו".