חוזרים הביתה: היום (שישי) בשעות הצהריים, החלה נחיתתם של ארבעה מטוסי חברת אל על אשר המריאו מנמל התעופה בלימה שבפרו, על מנת להחזיר יותר מאלף מטיילים שנתקעו במדינה בעקבות ההכרזה על עוצר וסגירת גבולות בשל התפשטות נגיף הקורונה. את המהלך הובילו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ. מבצע ההטסה להשבת הישראלים ארצה כלל שתי טיסות ישירות למדינה הדרום אמריקאית, אשר היו הארוכות ביותר בתולדות אל על (כ-16 שעות). המטיילים שיגיעו לארץ ייעברו באופן עצמאי לבידוד ביתי בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

קורונה: המטיילים הישראלים שבים מפרו (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: המטיילים הישראלים שבים מפרו (צילום: אבשלום ששוני)

בהצהרה לציבור שניתנה סמוך ליציאת הרכבת האווירית מנתב״ג מסר גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "בשעת משבר או חירום, אל על פועלת ועושה כל שביכולתה על מנת להיחלץ לעזרה בכל נקודה על הגלובוס  ולהבטיח שישראל לא תהפוך לאי במצור  ולשמר את הקשר האווירי של ישראל וממנה פתוח ככל שניתן״. 

מאחר ולא מדובר בטיסה מסחרית ואל על אינה טסה לדרום אמריקה, החליטו בחברה לבצע את הטיסות ללא רווח, ללא כל תשלום מצד המטיילים. כמו כן, אל על קיבלה החלטה לתרום למבצע 50 אלף דולר ולגייס את הסכום הנדרש למימון שלושה מטוסי חילוץ, משותפיה העסקיים של אל על.

בתוך כך, מקבוצת ״אמסלם״ נמסרה הודעה לפיה בכוונתה לממן הוצאות משלחת מוטסת להודו, אשר אף בה נמצאים מאות תרמילאים ישראלים שלא רשאים לחזור ארצה בשל סגר הטיסות העולמי שהוטל סביב משבר הקורונה הנוכחי.

הקורונה: צוות אל על במבצע להשבת הישראלים מפרו (צילום: אבשלום ששוני)
הקורונה: צוות אל על במבצע להשבת הישראלים מפרו (צילום: אבשלום ששוני)

שר החוץ, ישראל כ״ץ, אשר התערב במשבר ובמבצע ההטסה באופן אישי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו וידאו מהמטוס עמוס המטיילים הישראלים. הוא ציין את התרגשותו לנוכח צליחת ההמראה לישראל והוסיף: ״זה כבר שווה הכל״.

נוסף לישראלים בפרו, אלפי ישראלים השוהים בדרום־אמריקה מחפשים נואשות טיסות לארץ, והיו ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה בכ־4,000 דולר כדי לעלות על כל טיסה לארץ.  לעתים, גם כשנמצאת הטיסה הגואלת, הם לא יכולים לעלות על המטוס. שקד כהן, השוהה בארגנטינה, הצליחה לרכוש כרטיס טיסה מסאו פאולו בברזיל לנתב"ג בטיסה ישירה של חברת התעופה "לאטאם". אבל עם הגעתה לנמל התעופה בבואנוס איירס, ארגנטינה, לא אפשרו לה לעלות על הטיסה לברזיל.

"סירבו לאפשר לה לעלות על הטיסה לסאו פאולו, בטענה שאי אפשר לשהות בברזיל יותר משבע שעות", סיפר האב ארז כהן, "התקשרתי לחדר המצב של משרד החוץ והתשובה שקיבלנו הייתה שלא ידוע על הנחיה כזו. עוד השיבו שבכל כמה שעות מתחלפות ההנחיות", סיפר כהן, "התחושה היא של חוסר אונים ולא יודעים מה לעשות".

קורונה - שאלות ותשובות