לא למשוך אם לא צריך / ערן זוננשיין

"אנו נמצאים בעיצומו של משבר בריאות גלובלי, שחודר לכל שכבות החיים שלנו ומפר את האיזונים והשגרות שלהן אנו מורגלים. אנו עדים לדרמה שמתחוללת בשוק ההון, ולצדה אנו רואים אצל חלק מהאוכלוסייה ירידה בביטחון הפיננסי האישי. על מנת להצליח לקבל החלטות פיננסיות טובות יותר בתקופה מורכבת כזו, ניתן לנקוט מספר מהלכים.

"ראשית, אם אתם לא זקוקים לכסף כעת, שקלו היטב אם נכון למשוך אותו. תנו לראש להוביל - החלטות שמתקבלות מתוך דחף מוצלחות פחות מאלו שמתקבלות במחשבה שקולה. חשוב לקבל החלטות בתוך התא המשפחתי, כי כבר הוכח שמשפחות שמקבלות החלטות ביחד מאושרות יותר. ובכל מקרה, שימוש בדרכי חשיבה שונות יוביל לרוב לפתרונות מוצלחים יותר.

"מומלץ לנהל רישום של תזרים, כלומר לרשום את ההוצאות הצפויות למול ההכנסות הצפויות. כך תוכלו להבין טוב יותר אם קיים פער ביניהן ולהיערך אליו. ולא פחות חשוב - לפני שאתם באים לשבור חסכונות שצברתם בעמל עבור ילדיכם, כדאי לבחון קודם היטב את כל החלופות הפיננסיות שעומדות לרשותכם. קל לשבור, הרבה יותר קשה לחסוך. איננו יודעים לכמה זמן אנו נדרשים להיערך, אבל ברור כי הבנה טובה של מצבנו הפיננסי תסייע לנו בקבלת החלטות מושכלות שישרתו אותנו לאורך זמן. 
במיוחד בזמנים אלו חשוב לשקול היטב לפני שמושכים כספים מחסכונות ומחשבון העובר ושב, ולעשות זאת מתוך הסתכלות מתכללת גם בצרכים הנוכחיים והעתידיים שלנו.

"כמענה לצורכי ניהול הכספים שקיימים בתקופה זו, הבנק שלנו מציע מגוון פתרונות של הלוואות וחסכונות המותאמים לצרכים האישיים של כל אחד. ובנימה אישית, במטרה לשמור על בריאותכם ועל בריאותם של חבריי לעבודה, אני מזמין אתכם להיות איתנו בקשר בכל הערוצים הדיגיטליים והישירים, ובמידה שאתם נדרשים להגיע לסניף - אנא עשו זאת בתיאום מראש".

הכותב הוא מנהל יחידת מחקר ופיתוח מוצרים במחלקת מוצרים פיננסיים בבנק הפועלים.

ערן זוננשיין (צילום: קורונה הפועלים)
ערן זוננשיין (צילום: קורונה הפועלים)

עדיפה הוצאה לחל"ת על פיטורים / עו"ד שי תקן

"הסיטואציה הנוכחית מאלצת הרבה מעסיקים לצמצם את כוח האדם בחברותיהם. האופציות הקיימות הן ניצול ימי חופשה של העובד, הקטנת היקף המשרה, שינוי במתכונת העבודה כמו העברת עובדים למשימות אחרות, הוצאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת) ובלית ברירה - פיטורים. מכולם, הפתרון האפקטיבי והיחיד כרגע שיש לו גיבוי ממשלתי מסוים הוא החל"ת. זה מצב שבו יחסי העבודה בין הצדדים מוקפאים, והשאיפה היא שבסיומה של התקופה העניינים יחזרו למסלולם ויחסי העבודה יתקיימו כבעבר.

"הרחקה פיזית של אדם ממקום העבודה היא צעד שיש להימנע ממנו ככל שניתן, כי ב'יום שאחרי' הנגיף ייעלם מחיינו, ושוב נצטרך את העובדים האלה. לפיכך, עדיף עובד שנאלץ להפחית זמנית את היקף משרתו ולקבל שכר יותר נמוך, אך הוא עדיין מחובר למקום העבודה ומרגיש חלק ממנו. זאת תחושה אחרת, והיכולת שלנו להחזיר אותו כבר ב'יום שאחרי' לפעילות מלאה נשמרת.

"הוצאה לחל"ת, כמו כל פעולה שמשמעותה פגיעה בתנאי העבודה והשכר, מצריכה הסכמה של העובד או נציגות העובדים. אני מניח שבסיטואציה הנוכחית רובם יעדיפו אפשרות זו על פיטורים. השבוע הודיעה הממשלה כי היא מקילה את התקנות של קבלת דמי אבטלה למי שהוצא לחל"ת, כלומר בלי תקופת המתנה של שלושה חודשים ובלי שבודקים אם העובד ניצל את כל ימי החופשה שלו, ואלה חדשות טובות.

"באופן אישי אני מאמין שהמשק הישראלי, שכבר עבר משברים קשים, ייצא מהמצב הנוכחי כשהוא מחוזק ובתנופת שגשוג. הציבור הישראלי הוכיח בעבר כושר עמידה, יצירתיות ואלתור בתקופות לחץ, ואני משוכנע שאם נעשה את הפעולות הנכונות בקור רוח, לקראת הקיץ כבר נהיה עדים לצמיחה מחודשת של המשק".

הכותב הוא מנהל מחלקת יחסי עבודה במשרד פישר בכר חן ושות' ושימש בעבר כיועץ המשפטי של ההסתדרות הכללית.

שי תקן (צילום: קורונה הפועלים)
שי תקן (צילום: קורונה הפועלים)

הקניות בחו"ל עוברות לישראל / גיא רוטברג

"משבר הקורונה וחובת הבידוד מציבים שלושה אתגרים בפני כל בעל עסק שיש לו סחורה למכור ומחפש דרכים להביא את הלקוחות אליו מבלי שפעולת המכירה תיעשה פרונטלית מול הלקוח: איפה אני מוכר אם החנות שלי סגורה? איך אני מביא את האנשים לאותו מקום מכירה? ואיך אני מייצא או משנע את הפריט ללקוח? הפתרון הפשוט יחסית הוא להקים אתר אינטרנט עצמאי שהוא גם אתר מכר, באמצעות מגוון של פלטפורמות בארץ ובעולם. העניין הוא שלוקח שבועות ואף חודשים לייצר טראפיק, תנועת לקוחות, משמעותי - וזה פרק זמן שבעלי עסקים רבים לא יוכלו לעמוד בו בתקופה שכזו.

"האופציה השנייה היא למכור דרך מרקט פלייס כמו אמזון או וואלה! שופס, שכבר 'נהנים' מטראפיק גדול ומיידי. הלקוחות כבר שם, וברגע ששמים שם את המוצרים, ניתן להתחיל למכור בלי צורך בהשקעה בשיווק חיצוני ובלוגיסטיקה. כך תוכלו גם לנצל את כוח הקנייה המשמעותי של אותו מרקט פלייס ולקבל עלויות שילוח וסליקה במחירים טובים יותר. זאת ועוד: בימים אלה אנו יוצאים ביוזמה פילנתרופית לגמרי שנקראת 'חבילה דיגיטלית לימי קורונה', המאפשרת לבעלי חנויות ועסקים קטנים לבוא ולמכור בוואלה שופס את המלאי שלהם, בלי דמי הקמה ובלי דמי עלות חודשיים עד סיום המשבר.

"כבר עכשיו ברור כי המשבר ישנה באופן משמעותי את הרגלי הצריכה שלנו. מי שהיו רגילים לבצע קניות בחו"ל דרך אסוס או עלי אקספרס, למשל, יעברו לאתרים בישראל. ואכן, בשבוע האחרון אנו כבר עדים לצמיחה במגמה הזו. זאת ועוד: אם עד היום כ־15% בלבד מכלל הקניות נעשו בדיגיטל, אני מעריך שאחרי שהנגיף ייעלם מחיינו הנתון הזה יעלה ל־40% ואף יותר. מי שחווה קנייה באונליין, על הנוחות והשירות שהיא מציעה, יתקשה לחזור לחוויית קנייה אחרת".

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי ושירותי איקומרס בוואלה! שופס.

גיא רוטברג (צילום: קורונה הפועלים)
גיא רוטברג (צילום: קורונה הפועלים)


על רקע משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו מתן עצות וכלים לחברות ולבעלי עסקים להתמודדות עם המצב החדש. לאן פונים השווקים? וכיצד נערכים ומתנהלים בתקופת אי־ודאות בארץ ובעולם? מומחים מתחומים שונים ישתפו אתכם בעצות ובתובנות מניסיונם העשיר # האמור לעיל ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או הצעה לקבלת חיסכון/פיקדון. תנאי החיסכון ייקבעו בהסכם בין הבנק ללקוח. האמור אינו מהווה הצעה למתן אשראי. מתן ההלוואה כפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל, בכפוף לתנאי הבנק ושירות הערוצים הדיגיטליים.