הקורונה ממשיכה להתפשט בישראל: בבית החולים "שערי צדק" בירושלים נפטר הערב (שישי) מטופל בן 88 שאושפז לפני כשבוע במחלקה המבודדת למטופלי קורונה. החולה הגיע לשערי צדק במצב קשה מאוד עם מחלות רקע רבות ומשמעותיות.

המטופל קיבל טיפול רחב, מקיף וצמוד על ידי צוות רחב ועבר במהלך השבוע החייאה בשל אירוע לבבי. בשעות האחרונות חלה הידרדרות במצבו וכאמור הערב נפטר. הקשעש התגורר בבית אבות בירושלים, בו התרחשה התפרצות של המחלה.

נכדו של הנפטר מסר ל"מעריב": "מדובר בניצול שואה מהונגריה שהקים משפחה לתפארת. הותיר אחריו 4 ילדים ו-18 נכדים, וגם נין אחד. הוא עבד במשך שנים בשירות המדינה".

במהלך הלילה הועבר לבית חולים השרון בפתח תקווה, גבר בן 82 עם מחלות רקע רבות וקשות, שעבר החייאה בעת ההגעה למחלקה ומצבו מוגדר קריטי. בנוסף אליו מאושפזים עוד שני קשישים, בני 91 ו-89, כשהם מוגדרים במצב אנוש.

מספר החולים כאמור טיפס אמש ל-705, בהם 10 במצב קשה. בין החולים ישנו גם רופא מהמחלקה האורתופדית במרכז הרפואי "פוריה". הוא הועבר לבידוד בית כשהוא במצב קל. בתוך כך, מנתוני שירות התעסוקה עולה כי מאז תחילת החודש נרשמו יותר מ-450 אלף מבקשי עבודה, כאשר קצב ההרשמה עומד על 6,000 לשעה. 

בנוסף, מאושפזים ארבעה חולים במחלקה הייעודית בבית החולים במצב קל. מהמרכז הרפואי נמסר כי "צוות היחידה למניעת זיהומים מבצע חקירה אפידמיולוגית. במידת הצורך ובהתאם להנחיות משרד הבריאות יינקטו פעולות נוספות". 

בית החולים הדסה עין כרם דיווח כי רופא ממרפאת העיניים הוכנס לבידוד מספר ימים לאחר מסיבת פורים בה התגלו נדבקים בקורונה, וגם הוא נמצא חיובי. בית החולים ביצע חקירה אפידמיולוגית מקיפה, ואיתר את כל מי שבאו עימו במגע - מטופלים וצוות. כולם הושמו בבידוד.

במקביל, המרכז הרפואי וולפסון דיווח על החמרה במצבם של מספר חולי קורונה, כאשר בסך הכל מאושפזים בבית החולים שלושה חולים במצב קשה, שניים מהם מונשמים ומורדמים ביחידה לטיפול נמרץ. מדובר באישה בת 67 עם מחלות רקע, גבר בן 45 ללא מחלות רקע, ואישה בת 91, מונשמת, לא יציבה, ומצבה קשה מאוד.

קורונה - שאלות ותשובות

שלושה חולים נוספים מאושפזים במחלקה לטיפול בקורונה מוגדרים במצב בינוני, בהם אישה בת 94, אישה בת 69 וגבר בן 74, מטופל דיאליזה. יתר המטופלים במצב קל. 

גם מבית החולים רמב"ם בחיפה נמסר כי בלילה חלה התדרדרות במצבו של חולה שאושפז במצב בינוני. הוא הונשם, הורדם והועבר לחדר טיפול נמרץ במחלקה, ומצבו מוגדר כעת קשה. מדובר בגבר בשנות ה-70 לחייו עם מחלות רקע.

אמש, כאמור, דווח כי מספר החולים עלה ל-677, בהם שישה במצב קשה, 13 במצב בינוני ו-644 במצב קל, כאשר 14 חולים נוספים החלימו מהנגיף. בסך הכל מאושפזים 266 חולים בבתי החולים, 86 בביתם ו-47 במלון. 

"לא צריך להשתמש במסיכות"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס בגלי צה"ל לעלייה במספר הנדבקים, ואמר כי "אנשים ברחוב לא צריכים להשתמש במסיכות, במקרים מסוימים זה יכול אפילו להזיק. בואו נשאיר את המסיכות לאנשים שבאמת צריכים אותן".

על הטענות לפיהן מיגון צוותי הרפואה מפני קורונה אינו מספק, אמר: "צריך לשמור את המיגון לטובת מי שמטפל בחולי הקורונההאמיתיים. הרופאים לא צריכים להשתמש במסיכות 24/7, אלא רק כשהם מטפלים באנשים עם חשד לקורונה".

בהתייחס למחסור בערכות בדיקה לקורונה, הבטיח גרוטו כי "נתחיל לייצר מטושים פה בארץ החל מהשבוע הבא. מקווה שלא נצטרך להגיע למצב של שימוש בקיסמי אוזניים, כמו שקורה במקומות אחרים בעולם".